Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
norr skrev:Jag har precis gjort service. Bytt olja + filter och tändstift. Efter det har den fått konstig tomgång, ibland är 1500 varv och ibland 800 varv.
Jag har också upptäckt att den håller 1500 varv om bilen rullar men om jag stannar den så går den ner till 800 varv. Kan det bara vara en tillfällighet ? Men det har hänt flera gånger.
Rullar du med växel i eller utan? 800rpm är bilens tomgång, så det stämmer att motorn skall hålla det du då stannar.
av norr
Ramon skrev:
norr skrev:Jag har precis gjort service. Bytt olja + filter och tändstift. Efter det har den fått konstig tomgång, ibland är 1500 varv och ibland 800 varv.
Jag har också upptäckt att den håller 1500 varv om bilen rullar men om jag stannar den så går den ner till 800 varv. Kan det bara vara en tillfällighet ? Men det har hänt flera gånger.
Rullar du med växel i eller utan? 800rpm är bilens tomgång, så det stämmer att motorn skall hålla det du då stannar.
Både med och utan växel.
Jag har väl kanske konstig körstil, men jag brukar rulla sista biten mot en korsning eller trafikljus. Om det nu är så att den skall hålla varv när bilen går över 30kmh så får jag väl ändra min körstil.
av Hellrider
norr skrev:
Ramon skrev:
Både med och utan växel.
Jag har väl kanske konstig körstil, men jag brukar rulla sista biten mot en korsning eller trafikljus. Om det nu är så att den skall hålla varv när bilen går över 30kmh så får jag väl ändra min körstil.
Nej den skall alltså inte hålla varvet,men den hänger kvar en stund längre än vad den hade gjort om du stod still och tomvarvade!Vi pratar alltså inte lång tid,men längre än tomvarv vid stillastående!
av norr
Nu har jag rengjort vid gasspjället och det blev mycket bättre. Den kan få för sig att ibland falla till ca 500 varv och sedan till 800 varv så det får jag väl leva med.
Tack för alla svar.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]