Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
om en cell är dålig så sknas det 2 volt.

Hur luftar man ett batteri? vad skulle en luftning göra för nyta?

Viktigt är att det är rätt mängd vatten (& att det aldrig har varit för lite nån gång)
Har man problem kan man ju testa med en batteriladare som har recovery funktion, anars är dåliga batterier nästan alltid dåliga, fins tyver inga spacial lutvningar eller annat som gor dom som nya igen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Väääälldigt konstigt Carman.
Har frågat Bilia i haga norra bra bil i upplands väsby o i vallentuna o dom säger vart 4:er.
Sen om det bara är för att sälja batterier vet ja inte men mina har då hållt i 4 år sen har dom blivit sämmre
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
I min S80 T6 sitter orginalbatteriet troligtvis kvar för Volvo har satt en dekal när de sist kollade syranivån i batteriet och det var 2001. Visserligen beror det på att min S80 går landsväg och jag har aldrig några bottenurladdningar. Så mitt batteri är inne på sitt 12:e år. Jag laddar mitt batteri varje höst och vår med extern laddare samt kollare syranivån likaså.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Väääälldigt konstigt Carman.
Har frågat Bilia i haga norra bra bil i upplands väsby o i vallentuna o dom säger vart 4:er.
Sen om det bara är för att sälja batterier vet ja inte men mina har då hållt i 4 år sen har dom blivit sämmre
Prata du specefikt om en P2 bile eller prata ni allmänt om batterier i bilar?

på en V70II skulle jag säga att man får byta batteri efter 2-3 år.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
CarMan skrev:om en cell är dålig så sknas det 2 volt.

Hur luftar man ett batteri? vad skulle en luftning göra för nyta?

Viktigt är att det är rätt mängd vatten (& att det aldrig har varit för lite nån gång)
Har man problem kan man ju testa med en batteriladare som har recovery funktion, anars är dåliga batterier nästan alltid dåliga, fins tyver inga spacial lutvningar eller annat som gor dom som nya igen.
LYFT inte lufta! Carman du borde seriöst läsa svenska.
Användarvisningsbild
av CarMan
U&Y sitter bredvid varan på tangentbordet. (läste rätt skrev fel)

Hur luftar man ett batteri, har aldrig hörtalas om det! vad gör det rent tekniskt med batteriet så det blir bättre?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte precis ut orginalbatteriet i min V70-01. Det höll alltså i 9 1/2 år, det får man ju säga är ganska bra. Då var det ändå inte helt slut, men bilen klagade ofta på låg nivå och det var ju bättre att byta innan man blev stående.

Nu uppgraderade jag lite till ett 72ah/680 batteri från Moll. Orginlabatteriet var inte specificerat med antal AmpereTimmar men startströmmen var 520A.

/Martin
Användarvisningsbild
av ER
Bytte också ut originalbatteriet från 2002 nyligen, dock är det inte helt slut heller men med 8 år på nacken så var det dels förebyggande men också ren uppgradering till Silver dynamic 100Ah/830CCA. På gammla S40:n höll batteriet bara 6-7 år innan det var totalslut och var tvungen att ta andrabilen en morgon när strömmen var slut och det mätte 10.xV och en cell slut under natten eller startförsöket.
av jockep83
jag har en s60 -02 med orginal batteri, det är stämplat med år 2001 vecka 38. jag kollar vatten och fyller på vid varje service(2ggr/år) och det är precis som nytt måste jag säga. 12,7volt vilospänning och full kräm vid start även när de är kallt ute... så inte fan behöver man byta vart 3-4 år.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]