Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burtan
Ok, skönt att höra. Nu är iofs alla servicearna gjorda på bilia så då ska det inte vara några problem, ska bara kolla upp när bilen senast blev servad.
Användarvisningsbild
av Perra83
burtan skrev:Ok, skönt att höra. Nu är iofs alla servicearna gjorda på bilia så då ska det inte vara några problem, ska bara kolla upp när bilen senast blev servad.
Servicelampan tänds när det är dags, eller står det bara i färddatorn?? Ja minns inte.. :???:
av storfiskarnizze
Godkväll
Min V70 2,4 d servade jag på Volvo i Karlshamn vid 1000 mil och fick då veta att jag därmed hade rätt till Volvo Assistans. När jag betalade servicen tog jag därför en gul-röd liten lapp i kontokortsformat från en låda som stod på kundmottagarens disk. Jag utgick självfallet ifrån att det var numren på lappen som skulle ringas vid behov,annars hade väl inte kortet stått på disken. Någon månad senare var det 20 gr kallt och bilen var död. Vad göra ? Aha, jag har ju gratis assistans !!! Hurra !!!
Ringer självfallet numret på min lapp från Volvobesöket och en bärgare kommer och startar bilen med booster, tar ca 2 minuter.
Nu har jag fått räkning från Assistanstjänst på 883 kronor, Volvo Assistans vägrar att betala eftersom dom säger att jag ringt fel nummer. Enligt Assistanstjänst som jag såklart ringde upp direkt, är det många som drabbats av samma sak. Nu undrar jag om det är en medveten strategi från Volvo att lägga fram lappar med FEL NUMMER
så att kunderna själva åker på att betala. Jag tänker driva detta ärende tills jag får rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror du har svårt att, som du skriver, "få rätt". Du har ringt ett konkurrerande bärgningsföretag det är tydligt. Vilka Volvoassistans har avtal med vet jag inte, men de betalar nog mindre än vad du betalat eftersom de har avtal.. Men det är samma sak i fler andra brancher, har man kontaktat fel företag får man betala även om man har garanti på "varan". Jag fick efter servicebesök ett brev där det stod att Volvo Assistans var förlängd med ett år, och ett litet brevkort med telefonnummer. Men om det finns "en medveten strategi" så är det nog från det konkurrerande bärgningsföretaget som har ställt dit lapparna, inte Volvo.
av storfiskarnizze
God eftermiddag
ja så har jag dragit i all trådar utan märkbart resultat. Problemet var att jag ringde DIREKT till bärgningsbolaget Assistanstjänst. Jag fick tag på Jim som körde bärgaren och han kom ihåg min bil. Han bad om ursäkt för att han INTE anmälde mitt ärende till Volvo Assistans, det måste göras inom 24 timmar från det jobbet utfördes.
Det är många som ringer direkt till bärgaren och sedan gör bärgaren anmälan till Volvo assistans i efterhand.
Har betalt in 883 sura kronor idag men överväger att byta bil till annat märke, min bil har gått 1300 mil och verkstaden har fått besökas 6 gånger. Nu blir det nudlar resten av månaden.

storfiskarn
Användarvisningsbild
av SvenB
Om det är så att Assistanstjänst har avtal med Volvo Assistans och har möjlighet att anmäla in inom 24 timmar, som du berättar, och inte gjorde det, så har bärgaren gjort fel. Då skall du vara sur på honom, inte på Volvo. Men dessutom borde bärgningsföretaget kreditera notan.
av storfiskarnizze
Hej igen
Jag har skrivit ett rejält mail till Assistancekårens faktureringsavdelning där jag beskriver händelseförloppet. Det
kanske går att få tillbaka mina slantar om jag har lite tur. Allt hänger på om bärgaren står för vad han sade om sin glömska när jag ringde upp honom, jag har ju inte samtalet inspelat.

tack för era synpunkter i a f

storfiskarn
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag gjorde ett liknande fel. Ringde assistanskåren som bärgade min bil. Jag hade dock sådan tur att motormännen som jag har bärgning via hade avtal med assistanskpåren så jag bara skickade fakturan till motormännen så betalade mm detta. Kanske kan du göra något liknande?
Användarvisningsbild
av jenix777
hollan skrev:
KKR skrev:
burtan skrev:Får man tillgång till volvo assistans om man servar bilen hos bilia även om man är 4:e ägaren och bilen snart är 7 år gammal?

Mvh Andreas.
Jo men jag tror nog att "kedjan" inte får vara bruten. D.v.s. den måste ha blivit servad på auktoriserad verkstad hela tiden. Eller stämmer inte det?

nä assistansen förlängs 1år från service tillfället på akt volvo verkstad upp till bilen är 10år så om du kör in din ny inköpta 02a som har varit servad hos karin på mekonomen i en mörk gränd av förra ägaren så får du ändå assistans i ett år
Nån som har numret till "karin på mekonomen" :mrgreen:

...och numret till Volvo Assistans är : 020-55 55 66...
av Fred
Åh, nu dök det upp en fråga!

Vilka uppgifter behöver man uppge om man skulle behöva ringa Volvo Assistans? Räcker det med reg.numret eller måste man ha något speciellt kundnummer eller dyl.?

Säg att jag lånat ut min bil (detta händer dock nästan aldrig) och något sker, kan personen som kör bilen ändå utnyttja tjänsten genom att ringa?

Mvh
/Fred
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]