Du kan kika här...
http://www.dackshopen.se/nokian/nrzi.htm
Sen förmodar jag att Z är en vidareutveckling av NRZi.. Men NRZi är

-)
Ähh.. lika bra att jag kör ett litet utlägg...
Alla inlägg du läser i din tråd är subjektiva bedömningar, dels även beroende på bilmodell. Alltså olika däck fungerar olika bra för olika bilar och personer... Men det kan också ge en bra fingervisning.. är du med.. hehe
Ok, då ger vi oss på däcket då...
Man kan säga att ett däck är uppbyggt på en kompromiss av olika egenskaper (Uppbyggnad/däckkonstruktion samt materialval).
Eftersom jag jobbar i Trelleborg koncernen så har man lite lättare att förstå gummits egenskaper.
Om vi bortser från konstruktionen alltså mönster och uppbyggnad.. Med ett däck med hårt gummit, får du ett däck med bra slitage och mindre grepp, vad är då kompromissen, jo ljudet, ett hårt gummi låter mer.. Ett däck med mjukt gummi ger oss bra grepp med låg ljudnivå men slitstyrkan är dålig!
Så tar du ett däck med hårt gummi så är det viktigt att konstruktören försöker att få ner ljudet men öka greppet genom att spåna ordentligt på konstruktionen (mönster osv.)
Sammanfattning: Alltså alla egenskaper lever i harmoni med varandra i ett däck, alltså det är svårt att hitta ett däck som är bra på allt så att säga
Mvh Tobias Karlsson ©