Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Till Para,

nej, var det verkligen så högljud?
av bult
Har oxå haft Goodyear Eagle F1 men bytte för vägljudet var istort det samma som på vinterpjucken, kör nu på micheline däck och är helnöjd, men visst mönstret vart snyggare på Goodyear däcken men det var oxå det enda enligt mig ;-)
Användarvisningsbild
av 58
henka35 skrev:Pirelli P6000 205/55-16 V.
Ett bra däck i min mening.

/Henrik
Ett bra däck,men tyvärr väldigt mjukt så det tar slut fort.Har kört på Nokian NRVi som funkar bra, bäst i test brukar bli Contis däck, kör just nu på Conti dubbfritt och dom är underbara på alla sätt och vis, tysta,säkra,hållbara-Rekomenderas varmt.
av jbl
Pirelli Scorpion STR 215-65-16. Mycket nöjd med dessa sommar däck.
av Pebben
Just nu sitter det Bridgestone Potenza 18" på min, men det är ett fruktansvärt vägljud.
De bästa däcken jag har haft pris/prestanda är Yokohama AVS Sport, vad noga med att det är sportdäcken för Yokohamas standarddäck är riktigt dåliga. Sportdäcken är grymt slitagetåliga, snyggt mönster, bra grepp dock även där lite högt vägljud.
Dunlopp SP Sport, bra grepp men helt kass grepp på vått och så mjuka att de slits för fort.
Hade på en 325:a Conti SportII, de var riktigt bra däck.
De bästa av alla som jag har haft är Bridgestone Potenza S-03, inte billiga men riktigt på alla sätt och dessutom väldigt tysta.

Kul att vara här på forumet förresten.
Användarvisningsbild
av Biggen
Hej!

Jag har kört min andra bil på pirreli p7000 225-45 R17.
Tysta högfarts däck som jag använde på en tre-veckors Italien resa.
Tyckte mycket bra om dem. bra grepp + hyggligt tysta.

/Biggen
av Tobiias
Nokian NRZi sitter på min T6:a, rekommenderas varmt !
Tysta med mycket bra bett även i regn. Angående slitaget kanske man är fel man att uttrycka sig om :lol:
Användarvisningsbild
av Ericsson
Jag antar att du menar Nokian Z eller? Kollade http://www.nokian.se och där finns inga NRZi vad jag kan se...

/Uffe
Tobiias skrev:Nokian NRZi sitter på min T6:a, rekommenderas varmt !
Tysta med mycket bra bett även i regn. Angående slitaget kanske man är fel man att uttrycka sig om :lol:
av Tobiias
Du kan kika här... http://www.dackshopen.se/nokian/nrzi.htm

Sen förmodar jag att Z är en vidareutveckling av NRZi.. Men NRZi är :-)-)

Ähh.. lika bra att jag kör ett litet utlägg...
Alla inlägg du läser i din tråd är subjektiva bedömningar, dels även beroende på bilmodell. Alltså olika däck fungerar olika bra för olika bilar och personer... Men det kan också ge en bra fingervisning.. är du med.. hehe

Ok, då ger vi oss på däcket då...
Man kan säga att ett däck är uppbyggt på en kompromiss av olika egenskaper (Uppbyggnad/däckkonstruktion samt materialval).
Eftersom jag jobbar i Trelleborg koncernen så har man lite lättare att förstå gummits egenskaper.
Om vi bortser från konstruktionen alltså mönster och uppbyggnad.. Med ett däck med hårt gummit, får du ett däck med bra slitage och mindre grepp, vad är då kompromissen, jo ljudet, ett hårt gummi låter mer.. Ett däck med mjukt gummi ger oss bra grepp med låg ljudnivå men slitstyrkan är dålig!

Så tar du ett däck med hårt gummi så är det viktigt att konstruktören försöker att få ner ljudet men öka greppet genom att spåna ordentligt på konstruktionen (mönster osv.)

Sammanfattning: Alltså alla egenskaper lever i harmoni med varandra i ett däck, alltså det är svårt att hitta ett däck som är bra på allt så att säga

Mvh Tobias Karlsson ©
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tänkte köra på Goodyer eagel F1 i år.
frågan är om man ska ta dom med hastighets klass W eller Y

vad är det för nackdel att köra på Y ?

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]