Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
bra betalt! kan inte svara för resten av landet men i skåne är fd taxibilar inte värda många kronor folk har fobi mot bilar som har rullat över 10000mil och har dom gått över 20000 så är dom inte lätta att bli av med av egen erfarenhet har haft några fd taxi med anledningen att man får otroligt mycke bil för lite pengar men har tröttnat eftersom man nästan får ge bort dom vid försäljning men visst kan det skilja på olika delar av landet är ju trots nästan 200mil från norr till syd själv har jag närmre till italien än till norrland :D
Användarvisningsbild
av kvantskum
DaveC70 skrev: Ägarhistoriken ser bra ut, den togs ut av en kille som körde den som taxi, efter det har hans bror ägt den och förmodligen fortsatt med taxiverksamheten. Sen har nuvarande ägare haft den sen feb 2010. Vad gäller spolningen av växellådan får jag väl ringa föregående ägare och höra med dem, men har den gått som taxi borde de väl spolat den iofs?
Tack för ditt svar iaf! :)Mvh David
Om bilen servats enligt "taxis serviceavtal" på Volvo så är nog lådan med säkerhet spolad ett par gånger sedan ny.
Tror det då görs var 6000 mil.
Om så är fallet kan du nog vara rätt lugn när det gäller lådan.
Om dessutom bilen är omhuldad av en ansvarsfull ägare/förare så kan du få en bil som ger dig många många fina mil.
Jag personligen köper hellre en sådan välservad och omskött Taxi med 25000 på mätaren än en privattuktad bil med 15000 mil, där lådan aldrig spolats och där både servicar kan ha missats och omtanke saknats.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ingen fara att köpa en långmilare.
Men skulle aldrig köpa en "doja" som gått i storstan, och som stått på omätbar tomgång tusentals timmar i köer.
Med rätt ägare, och inte ett hundratal olika chaffisar som kör likt "biljuvar". Så varför inte?

Historiken och priset avgör allt. Men skulle aldrig betala över 80 kkr för ett liknande objekt.
Användarvisningsbild
av DaveC70
hollan skrev:hm 33000mil och har rullat som taxi till feb 2010 låter lite lite en normal taxi rullar 10-15000mil om året men det är klart har det bara varit en chaffis och sent uttagen så kan det ju stämma men är den uttagen typ 06-06 när 07orna kom så verkar miltalet lite lågt det med att bromsen sjunker vid tryck det stämmer det gör dieslarna kolla så den växlar mjukt och intte slirar och växlar upp och ner vid jämn fart kolla så 4hjuls driften funkar den borde vara inne på sin 2a vinkelväxel på dom miltalen annars är det sunt förnuft som gäller lyssna efter klonk vid farthinder kolla olje läckage styrning så den inte hugger vid fulla rattutslag är allt ok och att den kostar under 100 papp så ser jag ingen anlening till att inte slå till
Hej!
Tack för sitt svar! Vad gäller hur mycket den har gått som taxi eller ej vet jag ju inte med säkerhet, den har tidigare stått reggad på privatpersoner iofs men är reggad med chassi som "Taxi" vilket torde innebära att den har rullat som det iaf. :)

Den lär väl vara uttagen 06 ja, årsmodellen heter 07. Det där med vineklväxeln, finns de problemen på 07:orna också? Fick för mig att de problemen försvann iom att man bytte 4-hjulsdriftssystem vid 04 el 05?

Kunde inte känna att den ryckte i lådan, varken vid accerelation eller jämn fart. Läckage ska jag dock kolla upp. Givetvis ger jag inte mer än 100k, 90k är väl ganska lagom. :)

Tack för ditt svar iaf!
MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
KKR skrev:
hollan skrev: och att den kostar under 100 papp
Knappast troligt att du får loss en XC70 D5 2007 för under 100.000 :-. Jag tittade på bytbil.com, den billigaste 07:an hade gått 37.100 mil och kostade 134.000:-
Hehe! Ja, bilhandlare är bra på att drömma... Det är ju köparen som bestämmer priset. ;)
Användarvisningsbild
av DaveC70
hollan skrev:oj ja så mycket hade jag aldrig gett för en fd var med polaren och köpte v70 i somras visserligen ingen xc men ändå 07 v70 fd taxi gav 50000:- på annons kände inte säljaren så där av max 100000 tror inte man får ut 137000 på dom miltalen så det gäller och pruta utan och skämmas för dom blir inte av med en sån bil så lätt
kolla lite snabbt på blocket 120000:- började dom på 30-35 mil 07 d5 xc och i mina ögon så borde man få den för 100:- för där är inte så många som vågar handla en sån långmilad bil har själv haft några långmilare i mina dagar och där fick man nästan betala när man skulle sälja dom :D
Har själv haft uteslutande långmilade Volvo genom åren, alla över 30k. Har aldrig haft problem med nån av dem, har nästan fått skamligt bra betalt för dem vid försäljning också. :)
Användarvisningsbild
av DaveC70
dieselmagnus skrev:Om den rullat som taxi borde oljan i lådan vara bytt ett antal gånger eftersom det ingår i taxis serviceavtal men kolla.
Tack för infon, ska dock kolla upp med tidigare ägare.
Användarvisningsbild
av DaveC70
kvantskum skrev:
DaveC70 skrev: Ägarhistoriken ser bra ut, den togs ut av en kille som körde den som taxi, efter det har hans bror ägt den och förmodligen fortsatt med taxiverksamheten. Sen har nuvarande ägare haft den sen feb 2010. Vad gäller spolningen av växellådan får jag väl ringa föregående ägare och höra med dem, men har den gått som taxi borde de väl spolat den iofs?
Tack för ditt svar iaf! :)Mvh David
Om bilen servats enligt "taxis serviceavtal" på Volvo så är nog lådan med säkerhet spolad ett par gånger sedan ny.
Tror det då görs var 6000 mil.
Om så är fallet kan du nog vara rätt lugn när det gäller lådan.
Om dessutom bilen är omhuldad av en ansvarsfull ägare/förare så kan du få en bil som ger dig många många fina mil.
Jag personligen köper hellre en sådan välservad och omskött Taxi med 25000 på mätaren än en privattuktad bil med 15000 mil, där lådan aldrig spolats och där både servicar kan ha missats och omtanke saknats.
Tack för ditt svar! Visst är det så, vad som står i mätarhuset är inte ensamt avgörande. Viktigt är som du säger skötsel och service också.

Ska nog kika på den där bilen en gång till iaf. :)

MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
camaro69 skrev:Ingen fara att köpa en långmilare.
Men skulle aldrig köpa en "doja" som gått i storstan, och som stått på omätbar tomgång tusentals timmar i köer.
Med rätt ägare, och inte ett hundratal olika chaffisar som kör likt "biljuvar". Så varför inte?

Historiken och priset avgör allt. Men skulle aldrig betala över 80 kkr för ett liknande objekt.
Hej!
Bra inlägg där, ska beakta det beloppet när jag börjar pruta. Ingen idé att skämmas här inte. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
DaveC70 skrev:
Vad gäller hur mycket den har gått som taxi eller ej vet jag ju inte med säkerhet, den har tidigare stått reggad på privatpersoner iofs men är reggad med chassi som "Taxi" vilket torde innebära att den har rullat som det iaf. :)
Det betyder att taxiföretaget är en enskild firma, då blir det så. Bilen är registrerad på ägaren. Och det skall du definitivt inte vara ledsen för, enskilda åkares bilar brukar vara skonsammare körda och mer välskötta än bolagsbilar.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]