Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ericsson skrev:Hej!
Har precis köpt en V70 2.4T 2002 som gått strax över 5000 mil. Nu visar det sig att förra fullservicen var gjord för bra snart ett år sedan och jag vill få bilhandlaren att betala servicen för den borde ha varit gjord.

Nu är han inte så pigg att betala för en 6000-milaservice utan pratar om en mellanservice.

Mellanservice finns inte i serviceboken, finns begreppet överhuvudtaget för V70 om man inte kör MER än 2000 mil per år?

Vad ska jag göra, OK en mellanservice eller propsa på fullservice?

/Uffe
En 2002 har väl serviceintervaller på 2000 mil med inga "mellan servicar" Det infördes ifrån 2005 års modell med 3000 intervall och "mellanservice vad 1500 mil. Jag hade inga "mellanservicar på min 2004 2.5T" utan fick det på "köpet" på min 2006 års modell.
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen ska servas en gång om året!
så det är en riktig service som ska göras!

men säljaren är ju inte tvingad att bekosta servicen. det hela beror ju på vad det finns för summa över i marginalen i affären & vad som vill göra.

en full service ska göras, frågan är ju bara om du kan få hjälp med hela eller del av betalningen, annars får du stå för allt själv
Användarvisningsbild
av Ericsson
OK, det är full service en gång om året som gäller. Märkligt ändå att verkmästaren för detta volvo service center tycker att jag kan nöja mig med en "mellan service" för att jag annars kommer "snett i service programmet" eftersom dett gått så lite...

Givetvis kan jag ju inte tvinga handlaren/försäljningschefen att göra någonting men vid köpet så fick jag påtalat att dom alltid såg till att serva alla bilar om det behövdes samt att jag hade 1000 mil innan service på denna. Till saken hör även att jag fick avdrag på 4000 :- på inbytesbilen för att den behövde en service.

Jag ska väl höra om inte dom kan ändå bekosta en delservice som jag "omvandlar" till en del i en fullservice iaf...

Tack för svaren gott folk, nu är det upp till försäljningschefen

/Uffe
Användarvisningsbild
av CarMan
Ericsson skrev:OK, det är full service en gång om året som gäller. Märkligt ändå att verkmästaren för detta volvo service center tycker att jag kan nöja mig med en "mellan service" för att jag annars kommer "snett i service programmet" eftersom dett gått så lite...

Givetvis kan jag ju inte tvinga handlaren/försäljningschefen att göra någonting men vid köpet så fick jag påtalat att dom alltid såg till att serva alla bilar om det behövdes samt att jag hade 1000 mil innan service på denna. Till saken hör även att jag fick avdrag på 4000 :- på inbytesbilen för att den behövde en service.

Jag ska väl höra om inte dom kan ändå bekosta en delservice som jag "omvandlar" till en del i en fullservice iaf...

Tack för svaren gott folk, nu är det upp till försäljningschefen

/Uffe
Du ska göra service en gång om åter för att inte komma snett i service programet!
det är ju tidsintervall på måmnga komponenter.
desutom så har man u vid förra servicen endast lovat att vissa komponenter ska hålla ett år, så du kan ju ha otur o köra ned en bromskiva eller nått om du hoppar över servicar!
desutom så är det viktigare att kolla allt på en bil som går lite, då det lättare kärvar ihopp då.
desutom åldras ju gummi å sånt som är i bromsslangar m.m. det kan ju ha farit upp nåt som skadat nått, eller så har nånting korigerat med tiden
Användarvisningsbild
av henka35
Byt bara olja och filter. Sedan kan du själv se över de viktigaste punkterna.
Ta sedan den riktiga 6000 mila när den kommer. Dock kan jag rekommendera att du redan nu byter luftfilter och tändstift. Man märker en stor skillnad. Dessa har 6000 mil som intervall, vilket i min mening är lite för lång.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Jensen
Det är mycket riktigt att det inte står med någonstans i serviceboken gällande mellanservice, men dom flesta ÅF använder sig utav den varianten.
Nu talar om jag om avd för bilförsäljningen.
Sen så beror det litegrann på vem man frågar.
Varför skulle man kunna inte kunna använda sig utav det då man har det från 05-
Användarvisningsbild
av Ericsson
Var ute hos mitt service center idag och frågade. Det är otvetydigt så att fram till årsmodell 05, dvs. 2000 mils servoceintervall, finns enligt Volvo INTE några "mellanservicar". Alltså korrekt service är en 6000-mils fullservice fastän bilen bara rullat 5000 mil då ett år gått sedan 4000-milaservicen. Jag får börja köra mer helt enkelt.

Varför det skulle funka med "mellanservice" iom årsmodell 05 kan man ju bara spekulera i ... vilket jag låter någon annan göra...

/Uffe
av BG
Ericsson skrev:Var ute hos mitt service center idag och frågade. Det är otvetydigt så att fram till årsmodell 05, dvs. 2000 mils servoceintervall, finns enligt Volvo INTE några "mellanservicar". Alltså korrekt service är en 6000-mils fullservice fastän bilen bara rullat 5000 mil då ett år gått sedan 4000-milaservicen. Jag får börja köra mer helt enkelt.

Varför det skulle funka med "mellanservice" iom årsmodell 05 kan man ju bara spekulera i ... vilket jag låter någon annan göra...

/Uffe
Jag spekulerar i att -05 har 3000 mils intervall eller 12 mån, det som inträffar först. Kör man lite rekommenderas en anpassad service vid 1500 mil. Serviceboken är utformad för detta.

BG/2,5T
av jbl
Själv så bytte jag tändstift,luftfilter strax efter 4000mila servicen. Det gjorde jag själv. Bilen var då 2-år gammal.

Nu ett år senare och 5000mil så har jag bara bytt motorolja samt oljefiltret. Bytte även klossar fram. Ska tillägga att motoroljan samt filtret byter jag vår och höst oavsett om jag kört 300mil eller 700mil. Men den totala sträckan för mig per år är cirka 1000mil.

Värt att notera att alla dessa korta körningar är värre för motorn än lång körningar. Därav tätare olje samt filter byten för mig.

Jag har även gjort rent i spjällhuset samt rengjort vissa slangar i vevhusventen.

Jag bytte även bromsvätskan komplett. Bytt servo oljan, vxl oljan vinkelväxel oljan, haldex oljan samt bakaxel oljan.

Alla dessa service åtgärder har jag gjort själv. Den ordinarie 4000mila servicen är gjord av Volvo.

Nästa service vid 6000mil lämnas till Volvo för att garantier ska gälla.

Men allt extra som mellan service samt diverse tillägg som listat ovan gör jag själv.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Kan meddela att jag fick halva 6000-milaservicen betald av handlaren. Kan egentligen inte klaga på det. F.ö. fick jag sommardäcken utbytta mot sprillans Nokan Z för att dom som följde med inte hade rätt hstighetsklassning.

/U

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]