Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra N
Ja, men avgasvärdena bör väl ändå klara SBPs krav? Tycker att det skulle vara konstigt annars.
av Tobiias
Jo det har ni rätt i att systemet borde klara kraven, så länge kattarna är i rätt arbetstemperatur. Men är lite osäker nu när man har "hört" lite om bilbesiktningen (oj.. nu låter det som om man aldrig har satt sin fot där, menar mer att jag aldrig har haft strul med dom innan ), det verkar vara lite vilda västern över det hela..

Om värdena är ok, men lampan lyser, ni menar att dom inte kan klaga på något ? :oops:
av nevyn
Om avgas/lambda-lampan lyser går den inte igenom.
av jbl
Precis lampan måste vara släckt.
av Tobiias
Eftersom besiktingen är nu på Torsdag så har jag vidtagit en panikåtgärd för att klara besiktningen med släckt emissionslampa.
Logiskt eftersom att man har stört flödesbalansen i avgaserna med ett mycket grövre avgassystem så tänkte jag lura systemet igen genom motsatsen, strypning, i ett försök till att lura datorn att ett orginalsystem sitter på. Jag har tillverkat strypnings"bricka" som liknar en packning dock med mindre hål och satt mellan kattarna och resten av systemet. Hålet är något mindre än orginal systemets plus lite till, inga beräkningar eller något annat bakom.

Men jag funderar på om jag skall låta den sitta kvar efter besiktningen, så jag är lite nyfiken på hur en "strypning" påverkar livslängden på turborna.

Eller kan jag säkert invänta ett motorhaveri som ett brev på posten??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har alltså inte kollat felkoder?
Det måste ju inte vara avgasröret som är orsaken till lampan...
av Tobiias
Glömde tillägga att felkoder är kollade av verkstad, till och med verkstaden fick expertrådgivning, där svaret var att felet är flödesförändring pga nya avgassystemet(vilket några har kommenterat här på forumet). Kommer inte ihåg vilken felkod det var, men vet att det var lambdasonden efter katten som spökade.

Är lite bekymrad över/om att jag har gjort hålet (ca 2 tum) för litet så att det är för stort mot tryck. Så man är lite orolig för haveri...

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]