Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår inte att folk tror att ABS gör bromssträckan kortare. ABS har till uppgift att inte låsa hjulen, utan de ska rulla hela tiden för då kan man svänga. Rullfriktionen är väsentligt mycket mindre än glidfriktionen och därför blir bromssträckan längre. Enda gången detta inte stämmer är om friktionskoffecienten för glidfriktion är mindre än rullfriktionskoffecienten och då skall det vara välpolerad is.
av Frenzy
Läste wikipedialänken och undrar nu om S80 har det som kallas bromskraftförstärkare? Jag tycker att det tar ett tag för bromsen att släppa när man stampat till hårt och sedan släpper efter lite. Tex när man ser något plötsligt röra sig i diket och man instinktivt stampar på bromsen, men när man, efter bråkdelen av en sekund, inser att det inte var något farligt så släpper man på pedalen, men bilfan bromsar fullt i ytterligare någon sekund ändå.
av nascar
Jag antar att du har verifierat att styrenheten är trasig, och att det är därför du ska byta den.

Om inte kan det vara värt att kolla skicket på ditt batteri, jag hade ett uselt batteri i min V70 och brukade få alla möjliga konstiga felmeddelanden, inklusive "bromsfel stanna omgående.."Efter jag bytt batteri har jag inte fått några felmeddelanden alls, verkar som att datorerna blir lite snurriga av för låg spänning..
av nascar
Och för övrigt kommer dom flesta förare få längre bromssträcka utan ABS. Helt låsta hjul bromsar sämre än hjul på gränsen till låsning, och man ska vara rätt erfaren för att kunna ligga närmare gränsen än vad ABS-systemet gör.
Jag köpte nytt batteri i slutet på förra året. I vintras stod bilen still för det mesta, men jag ladde upp det och körde rekond med hjälp av CTEK och det fanns inga indikationer på att någon cell var skadad.

Förra ägaren till min bil hade satt i ett svagt batteri i bilen, och då uppkom inga konstiga felmeddelanden.

Har kollat felmeddelandet, jag har ett permanent fel i styrenheten.
Användarvisningsbild
av JRS
har ett liknande fel, talade med en firma i Innosund (tror att jag hittade adressen här på sidan) de skulle ha 1700:- för en helrenovering
av styrenheten,,,,
JRS skrev:har ett liknande fel, talade med en firma i Innosund (tror att jag hittade adressen här på sidan) de skulle ha 1700:- för en helrenovering
av styrenheten,,,,
Har fått det tipset innan, tack i vilket fall som helst. Jag är dock ingen bilmeckare och vet inte var jag skulle börja. Men jag ska spara den defekta styrenheten, fixa den hos företaget du nämnde och sälja den sen...

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]