Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej igen !

Som ni redan märkt är jag ingen bilmek utan får prova mig fram med er hjälp.

Jag har provat att montera in en begagnad låsskista utan att problemet försvann. Volvo hängde dit en sprillans ny låsskista utan att problemet försvann, detta pekar ganska tydligt på att det inte är låsskistan som är problemet tycker jag iallafall, men jag kan ha fel....

Funderar fortfarande på varför inte taklampan bak tänds när jag öppnar luckan, det gjorde den när problemen uppstod. Jag har kolat lampan och den är hel, vad är det som styr att den tänds ?
ligger den funktionen i låset ? eller någon annanstans ?
Taklampan kan till och från tändas under färd eller då jag lämnar bilen, lite skumt då jag inte rör bakluckan vid dessa tillfällen och inte heller skumpar bilen nåt speciellt

Jag har ringt upp alla kablar som går mellan låsskistan och kontakten bakom panelen vid högtalaren i bakstolpen. det pep oavbrutet på samtliga även då jag drog och slet i kablaget, om det vore kabelbrott så skulle väl inte detta funka eller ?
All belysning typ nummerplåt, bromsljus, torkare mm funkar riktigt, dock inte takbelysning bak som sagt va.

Kan det vara så att felmeddelandet "Bakluckan öppen" bara går att få bort genom att återställa på volvo så som man gör med tex servicemeddelanden mm ?

Finns det någon form av glaskrossensor i bakrutan/bakluckan som på tidigare V70 modeller ?

Det var ju vanligt att den ärgade av och gav massa falsklarm, dock vet jag inte om dom följdes av felmeddelanden som mitt.

Snälla ha tålamod med mina frågor :)
Användarvisningsbild
av wissel
Du säger att du ringt upp alla kablar, men om nu 2 kablar ligger mot varandra (avskavda) så tutar väl din manick ?
Nu gissar jag förstås, jag skulle som CarMan säger sprätta upp allt o kolla med ögonen istället.....
jag håller med dig, dessa "fel" är riktigt tråkiga att ha och göra med......
jag vet faktiskt inte vilken "signal" som talar om att luckan öppen men jag tror inte det är takbelysningen !
Ingen kompis eller närboende med PPC felkodsläsare ?
av Kurtoua
Hej
Spänningen för både larm och belysning bak går på följande sätt.
Från REM rosa kabel genom kopplingsstycke v-stolpe bak till låset nr1 genom brytaren i låset, från låset nr8 brun kabel till glaskrosstråden i bakrutan och jordas tillsamans med värmen i bakrutan. Följ upp dessa kablar eftersom låset är provat nytt/beg.
Mvh Kurtoua
av mollan
Hej igen !

Jag har nu i detta regniga fuktiga sunkiga väder upptäckt att defrostern i bakrutan inte fungerar. Jag tog isär kopplingen vid bakre högtalaren och ringde upp de något grövre kablarna röd samt svart som går till defrostern, röd ringde fint men svart var tyst som graven.
Kan detta i sin tur ge de symptom som jag har ?

Jag skall prova i morgon att dra en ny svart kabel separat så länge och prova allt igen, gud vad jag hoppas att det är mitt problem.

För skoj skull så testade jag att starta bilen efter att jag dragit isär kopplingen med alla kablar till bakluckan och mina problem med felmeddelandet i displayen kvarstod. Lite skumt tycker jag då det inte kan va ett kabelbrott på en kabel som inte finns, förmodligen tänker jag helt galet i min trötthet.....
Användarvisningsbild
av wissel
ledsen,,,,,,, men jag tror inte det är problemet faktiskt !
Defrostern tror inte jag har någon funktion utöver att värma rutan....!
Slår du på defrosten så ringer det nog i alla kablar ?
Var bor du ? Felkodsläsning tränger sig på jag lovar.......
:D
av mollan
Hej !

Jag bor i Borås och jag har redan gjort en avläsning på volvo i borås och dom fick inte fram mer än vad som stod på displayen samt nåt om glasskross sensor om jag inte minns fel.
Fick tyvärr ingen lapp med felkoderna utskrivna, skall kontakta volvo i morgon och se om dom har nåt sparat i sina system.

Om jag ringer upp en kabel från ena ändan till den andra bör det då inte vara kontakt om den inte går via någon annanstans ?

Funderar lite på om det inte kan va ett jordfel då den svarta kabeln kanske är av någonstans, luckan är ju i plast och jordar inte i sig själv, vad tror ni ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Allt i en bil ger inte felkoder...

det är vanligt att kablaget dår sönder (står flera gånger i tråden) dea ger inge felkoder.
ett tar 5 min att kolla kablaget (du behöver ju bara kolla EXAKT där jag skrev att du skulle kolla, ingen annanstans)

Om kablaget trotsalt är helt, så tar vi felsökningen vidara utefrån detta. (helt meningslöst att göra massa annat innen vi vet om kaglaget är skadat eller ej)
av Fred
Om jag ringer upp en kabel från ena änd ... nanstans ?

Om jag förstod den meningen rätt så, ja, du kommer ha kontinuitet (Ohm-mätaren piper) även om kabelisoleringen är avskavd så kabeln har kontakt med andra avskavda kablar/jord.

Varför är du så envist emot att kolla kablarna vid gångjärnet? Du ber om hjälp och råd på forumet men du följer inte de tips du får...
av mollan
Jag HAR sprättat upp allt skydd runt hela kabelhärvan och frilagt kablarna från luckan genom gångjärnet och ner till kontakten och ser ingen skada på någon kabel, så det är INTE så att jag envist INTE gör som du tipsar "Fred".

Jag följer råden jag får efter bästa förmåga på en regnig parkeringsplats i två plusgrader.............

Problemet kvarstår så nu är det bara att dra helt nya kablar förbi hela härvan och se om det löser sig, man kan ju gott förstå om det är så att kablarna slits uppe vid gångjärnet för dom tenderar att haka fast mot luckdämparen.

Jag håller mitt hopp till att det är avbrott inne i någon kabel då ingen kabel är avskavd på nåt synligt sätt, den svarta tjocka är ju trots allt död.

Tack så oerhört mycket för era tips och engagemang i min fråga, återkommer med lösningen om jag når dit

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]