Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
en felkod kan inte tala om vad som är fel, bara vilka väsden som inte är inom toleranserna.
ABS givaren skiter i om det är skit på kransen, den vill bara ha höga o låga klackar.

man kan ju kolla signalen med ett ociloskop-

om felet kommer i en hög hastighet så är det ofta en spricka i en krans ett melanrum är då förstort
om du har rispor i givaren så är det oftast en spräckt krans (kransen har då för stor diameter)
om felet vart värre när du ensdast pillat på abs kransen, så har du ju rört på felkällan
Användarvisningsbild
av bjornsson
Mycket riktigt så var kransen trasig, helt av faktiskt. Så en ny ska beställas, 287kr på Mekonomen :) är det något särskilt man bör tänka på när man lossar den yttre drivknuten?
Och när man ska byta kransen, läst att den ska värmas på, se hur jag läser det då det varmaste jag har är en varmluftspistol och tändare :p
av PeterR
När du lossar kknuuten från hubben se baratill att drivaxeln inte dras ut ur den inre knuten, lättast e att lossa länkarmen och svänga max åt ett håll i liksom "vika bort" fjäderbenet.
Vid montering av den nya ringen är det bra om du iaf har ett skjutmått, slipa rent runt knuten riktigt sen kan du i vissa fall lägga in kransen i ugnen en stund så att den vidgar sig men då får man ha lite kontroll på toleranserna.
Går även o knacka på den med hammare, men även här måste man ha lite känsla får om det känns bra eller inte vid monteringen så att den nya heller inte spricker.
Slutplädering:
Är man osäker bör man inte göra det, men har man lite tid o kan låta bilen stå en dag extra i fall nåt inte funkar tycker jag man skall prova, det är ju därför vi e här :-)-)
//Peter
Användarvisningsbild
av bjornsson
Behöver man bort med bromsskiva/ok för att komma åt att byta ABS kransen på drivknuten?
Har försökt hitta några bilder men har inte gjort det, har kollat i Haynes rep. bok men där står det inget om att man måste demontera dom för att komma åt å byta drivknuten.

Eller är det bara att lossa på drivaxelskruven och länkarmen sedan svänga max så kommer man åt?
Användarvisningsbild
av bjornsson
Nu var det bytt, tog ca 2 timmar. Så tycker det är godkänt :)
av Pallewalker
hej gott att det funkar, var det svårt att byta? jag har samma problem med min bil tror jag iaf. symtomen är samma med knorr och lampor och farthållaren funkar inte när motorlampan är tänd. vet inte om kransen är kass dock, vart så ett tag nu och idag beställde jag en ny sensor :roll: hoppas det inte är pengar i sjön :cry: .
Hur gick du till väga? /Patrik
Användarvisningsbild
av bjornsson
Börja med att kolla om kransen är dålig, går att se om man stoppar in huvudet och pillar med en skruvmejsel, den ska inte gå att röra på. Sedan så var det ganska lätt att byta tills jag skulle tillbaka med drivaxeln i drivknuten, då behövde jag hjälp. Annars rätt lätt om msn har skruvat lite förut.
av Pallewalker
ok får ta en titt.. inte gå att röra på? i sidled och så menar du? för man kan ju snurra på den, eller? har för mig att jag gjorde det när jag gjorde rent där i våras, efter en 2:a på besiktningen. efter det var det inga problem i typ 2 veckor sen kom det tillbaks :( ska börja med att kolla . Tackar
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu kanske du har lite mer förståelse för att hitta fel på en bil inte bara är stoppa in en dator o byta en del!
man måset förstå kreterjerna för just den felkoden o sen "mäta" på de berörda komponenterna för att komma fam till vilken som är defekt.

Man betalar alltså mycke för mekanikerns kunskap om just din bil (inte rent fysiskt vad det tar att hitta ditt fel i ren tid)
En erfaren mekaniker hitar fel fort, o en oerfaren tar det lång tid för. du som kund har oftast fast debitering på en bärkesverksta, så du blir inte drabbad av den extra tid det oftast tar att hitta ett fel.
av Tberg
Ursäkta att jag klampar in här med mitt problem.
Har en liten fråga angående detta med ABS kransen.
Hastighetsmätaren går väl bara på en av kransarna eller får den signal från både höger å vänster ?????
Jag har en S80 -00 där hastighetsmätaren ibörjan visar fel hastighet, men efter ett tag visar rätt. Å då har jag förstått att det kan vara kransen som är dålig.
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]