Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lospilotos
Nu kan jag stilla allas nyfikenhet. En slangklämma hade lossnat och servoolja läckt ut. Det saknades ungefär 2 dl. Enligt meken så hade han inte ens öppnat huven så slangklämman måste ha lossnat av sig själv och slumpartat sammanträffat med rattbytet. Huuummm....

Iallafall, nu är det åtgärdat och styrningen känns OK.

Att ratten inte är helt centrerad kvarstår och även om det inte är trafikfarligt är det estetiskt irriterade och skall fixas genom en 4-hjulsinställning.

/Lospilotos
av Frigge
lospilotos skrev:Nu kan jag stilla allas nyfikenhet. En slangklämma hade lossnat och servoolja läckt ut. Det saknades ungefär 2 dl. Enligt meken så hade han inte ens öppnat huven så slangklämman måste ha lossnat av sig själv och slumpartat sammanträffat med rattbytet. Huuummm....

Att ratten inte är helt centrerad kvarstår och även om det inte är trafikfarligt är det estetiskt irriterade och skall fixas genom en 4-hjulsinställning.

/Lospilotos

Ja, det är väldigt vanligt att just Volvomekaniker öppnar motorhuven o lossar en slangklamma till servon vid ratt byte :roll: .
Troligtvis !!!!!

Ps

hoppas du är ironisk

/Fredrik
av lospilotos
Ja, jag var ironisk i det avseendet att det är uppenbart att den som bytte ratten orsakade följdproblemet. Sen har jag inte en aning om vad som måste göras när man byter en ratt på en V70 (eller någon annan bil för den delen)

/Niklas
av Frigge
Det är HELT OMÖJLIGT att oljeläckaget har med rattbytet att göra det måste du väl förstå själv om dom visade vart läckaget var. .
Sätt dig in i det arbetsmomentet INNAN du kommer med ett såå dumt påstående att det har med rattbytet att göra. Slangklamman sitter ju på servopumpen o man öppnar inte motorhuven överhuvudtaget för att byta ratt.

/Fredrik
av lospilotos
Frigge, om du läser mitt första inlägg så frågade jag just vad som gjordes när man byter ratt, just för att jag ville förstå vad som kan ha orsakat problemet (som jag vid det tillfället inte visste var läckage i servosystemet).

Det kan mycket väl vara så att de inte ens öppnade motorhuven, men det jag vet är att servon fungerade utmärkt när jag lämnade in den och när jag fick tillbaks den så fanns problemet där.

Och har du nu så mycket "olja under naglarna" så kan du väl dela med dig av din kunskap istället för att klanka ner på de som inte tillbringar dagarna i ända under motorhuven. För mig som lekman är det inte helt vansinnigt att koppla ihop ratt med servo. Hade de bytt ratt och problemet var att höger bakljus var trasigt kanske jag inte hade skrivit inlägget överhuvudtaget.

/Niklas
av Frigge
lospilotos skrev:Nu kan jag stilla allas nyfikenhet. En slangklämma hade lossnat och servoolja läckt ut. Det saknades ungefär 2 dl. Enligt meken så hade han inte ens öppnat huven så slangklämman måste ha lossnat av sig själv och slumpartat sammanträffat med rattbytet. Huuummm....

/Lospilotos
Du har ju fått det förklarat för dig hur det fungerar med ett rattbyte !
Ändå skriver du det som att Mekanikern MÅSTE ha sabbat din bil vid inlämnandet av rattbyte istället för att acceptera att det inte hade med det att göra.

/Fredrik
av nevyn
Lugn o fin! 8)
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]