Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Det är inte ovanligt att det blir så där. Det man bör göra är byta stift (tar stryk av att bli blöta),olja o filter sen ge sig ut o köra som f...... på högt varv. Det kan bero på att den tappar oljetrycket i lyftarna,det kan också bero på sot på ventilskaften som blir när man kör "för lugnt" vilket resulterar i att ventilerna står lite öppna. Har varit ute för detta på ett flertal bilar där denna lösning använts med väldigt gott resultat. Det är inget "fel" på bilen som kräver större reparation.

/Fredrik
av matzen10
Har haft detta "problem" på både Ford & BMW. Det beror på att bilen surnar till efter upprepade korta körsträckor. Det skickas in en hel del soppa som inte hinner förbrännas, varje gång den startas. Till slut så blir det för mycket. Rådet jag fick, som funkade, var:
1. Tryck gasen i botten innan du vrider runt tändningen.
2. När du vrider runt tändningsnyckeln så släpper du upp gasen sakta.
3. Bilen tänder till slut men kanske inte på alla cylindrar direkt, men det ger sig efter några meters körning.
4. Håll varvtalen högt HELA tiden tills bilen går rent igen.
5. Kör minst 2-3 kilometer för att förbränna bensinen som samlat på sig.
6. Du kan behöva upprepa steg 1 & 2 om den inte tänder direkt.

Om detta sedan är det bästa tipset vet jag inte. Men det funkade för mig, på båda bilarna! Och jag upplevde inga biverkningar efter detta.

M V H
---> Matz
av nevyn
Undrar om de här elektroniska spjällen öppnas under startfasen?
av Mbil
Haft samma symptom på min 850,om man kallstartar bilen och inte varmkör den innan den stoppas så kan den vara nästan omöjlig att starta nästa gång.
Det som hjälpte mej var att då bilen bara tände sporadiskt vid nästa kallstart var att hålla ner gasen och nöta med startmotorn tills motorn går igång.
av Jesper
Bilen har blivit sur bara... Kört för kort sträcka/tid i tomgång!

Själv fick jag rådet att skruva ur stiften och låta torka.. Sedan När jag skruvat i stiften igen så så skulle jag nöta upp till 30-45sekunder åtgången i startläge tills den starta. Annars fanns det risk för att den choka igen då detta styrs elektroniskt vid varje startförsök.

Byt sedan olja! Tydligen stor risk att den blivit utspädd med bensin. Vilket troligen stämde. Oljan kändes väldigt tunn och luktade besnin.

Detta var på en V70 2.5T -99 med det numera berömda spjällhuset.

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Mikael.T skrev:I lördags backade jag ut bilen ur garaget ca:5 meter, där stod bilen några timmar. Sedan backade jag yterligare ca:5 meter,tvättade bilen och var nöjd med det. På kvällen så när jag skall starta bilen så tänder den i ca: 2 sekunder för att sedan dö för den dagen. Gick inte att få igång, tog slut på batteriet,knuffade in bilen garaget. Den var totalt kompressionslös..
Söndag morgon..... Kollade så det fanns kamrem,Hel. Fick tipset att ta ur stiften slå i en skvätt olja i varje cylinder tillbaka med stiften och fram med extra batteri, sen var det bara att nöta. Det tog en stund men sen startade den på 1 cylinder 2,3,4,5. Skall det vara så här ??? Det skall visst vara en ganska så vanligt fel, är det fler som har haft så trevligt med sina bilar.

BYT batteri.
Låter som om ditt batteri är kaputt.
Någon cell lär vara slut.
Hade samma problem på min.
När den väl gick att starta så dog den efter 2-3 sek, spelade ingen roll hir mkt gas jag gav när motorn var igång.
Bilen bogserades in o de bytte batteri, vipps så var bilen som ny.
Måste tillägga att jag försökte ta hjälp av polarens bil med att sno ström därifrån, o det fungerade EJ.
av Tobias_A
Tror på detta http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm om det nu inte är batteriet men det låter ju misstänkt ETM fel Jag har för mig att man själv kan kolla om man har det felaktiga gasspjället med hjälp av någon färgmärkning, vilken färg som var "fel" kommer jag inte ihåg. Kan det varit gul? Det går säkert att söka här så hittar du rätt
Användarvisningsbild
av greeeken
Spelar nog inte så stor roll om man har det felaktiga spjället, kan ju fungera för det.
Låter mer som uppdatering av mjukvara

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]