Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Ja, jag tycker ca 8000:- är lite mycket, så jag tänkte byta kamremmen innan och sen köra servicen så slipper man lägga ut så mkt på en gång. Är det någon som vet hur stor del som är kamremsbytet?
av Frigge
Skulle tippa på att ett kamremsbyte kostar runt 2500:-
Är du osäker på bytet rekomenderar jag att du lämnar in bilen för detta.
Du kommer ångra dig enormt mycket OM du skulle montera den fel så den "kuggar över", då pratar vi INTE 2500:- längre.

/Fredrik
av nevyn
Hur skulle man kunna montera den fel?
av Perra N
Ganska lätt att få remmen en kugg fel mellan v-pump och kamdrev, eller mellan kamdreven, om man aldrig har mekat med den spisen förr.
Vad tar Volvo för kamremsbytet på en V70N? Och vad ingår i det bytet?
av Frigge
nevyn skrev:Hur skulle man kunna montera den fel?
Finns väl ganska många ställen man kan missa på om man aldrig gjort det förut ! Det räcker ju med att man får den slack på fel sida,spänner den fel (för svagt), glömmer dra något vitalt osv.

/Fredrik
av nevyn
Hur skulle man kunna lägga remmen fel vid vattenpumpen? Jag ifrågasätter inte att man kan göra fel, men frågan är hur svårt det kan vara egentligen, Carman tycker ju det är ganska enkelt. Å andra sidan, jag har inte bytt kamrem på nåt annat än 4cyl 8v motorer tidigare.

Jag tycker principen för remspänning verkar superenkel.

Sen kontrollerar man väl att den sitter rätt innan man startar bilen... 8)
av Perra N
Så att du har för mycket slack mellan pumpen och kamdrevet menade jag. Har man aldrig gjort jobbet förr, kan man väl misslyckas också.
av sm7ovk
Snackade med Bilia om kamremsbyte för ett tag sedan på min V70, men man byter bara rullen om den är "kass" - det som är märkligt är hur man skall kunna veta om den är kass... den kanske verkar ok just vid bytet men kanske skär efter 5000mil, då är ett par hundra ganska lite pengar... Dessutom hur skall jag då kunna lita på att man byter om jag då önskar det??
Jag bytte både rulle och rem själv. Däremot inte vattenpump eller spännare. Innan man startar så rullar man motorn ett par varv manuellt - då märker man om remmen skulle ligga en kugge fel eftersom allt är ganska bra märkt.
Har inte kollat hur det ser ut på min V70N ännu, men antar att det inte är några större problem. Bytet på 97an tog 3-4 timmar och jag har aldrig gjort det förr på en bil med dubbla kammar. Tips finns på Bay13!
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Hur skulle man kunna lägga remmen fel vid vattenpumpen? Jag ifrågasätter inte att man kan göra fel, men frågan är hur svårt det kan vara egentligen, Carman tycker ju det är ganska enkelt. Å andra sidan, jag har inte bytt kamrem på nåt annat än 4cyl 8v motorer tidigare.

Jag tycker principen för remspänning verkar superenkel.

Sen kontrollerar man väl att den sitter rätt innan man startar bilen... 8)
Japp, jag tycker det är enkelt, men jag har ju bytt några stycken också :wink:

det kan vara lite knepigare att byta på V70N jämfört med V70, då kamremsdrevan kan vridasig.

vist kan det var så att brutrulle & vattenpump ser bra ut vid bytet, men pajjar innan nästa byte, då intervallen är så här lång, men det har inte hänt på våran verksta än så jag anser det helt onödigt !
det kan ju likagärna vara fabrikationsfel på de nya grejorna !
av nevyn
Tack så mycket!

Blir till att beställa rem och rullar nu då.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]