Idag kavlade jag upp ärmarna och skulle gå till botten med gneket!
Slet först upp gavelluckan till instumentpanelen och lyste med ficklampa in... såg inget påtagligt. Körde in näven och slet, ryckte och knackade där inne utan hitta något som gnekade på det sätt som ljudet uppträder vid körning.
Funderade på att ta loss hela handskfacket för att få mer plats att gå in den vägen, men nöjde mig med att bryta förbi spärrarna för luckan så att öppningen blev lite större. Samma sak här... Lyste in med ficklampa, in med näven och slet och drog... skrapade några ganska svidande revor i underarmen... men hittade ingen självklar sydare! Förbannad tog jag en pensel och gick loss på olika kontaktytor efter bästa förmåga, med silikonsmörja... Klappade igen skiten och begav mig ut på vägen... *GNEK, GNEKELI-GNEK-GNEK*
Suckade tungt och konstaterade lätt förbannad att jag förmodligen skulle få riva skiten helt innan jag hittade orsaken! :evil:
Körde in bilfan (ja, den hette så då...) i garaget och tänke ge upp för idag. Men gick runt bilen till passagerarsidan för att kolla utifrån, av någon anledning satte jag fingret på "gummiflärpen", tätningsbiten som är precis i hörnet av vindrutan, den som är fastsatt med plastpiggar och ligger an mot plåten, vindruta och plastsjoket för ventilationsintag...
*peta-GNEK"... *peta, peta - GNEK, GNEK*... peta, peta, peta - GNEKA, GNEK, GNEK*
AHA!!! Sprayade på rikligt med silikonsmörja runt kontaktytorna på flärpen och inunder och petade... *TYSTNAD*.
Slängde mig i bilen och backade ut ur garaget och tog en sväng...
Tystnadens ljuva leende smekte mina sinnen!!!
-)