Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
jag har bilen kvar också, och netop nu STC problemer, kanske jag skal bruka den själv :roll: hoppas inte.

Hur har det gått? Har du fått nytt ABS-modul eller hur?
Användarvisningsbild
av jimDK
jag har hittat felen på min bil.
gjenom at kjöre lite runt med VCT2000 koplat på bilan:
http://www.s80.dk/DIY/vct2000/velocity_spikes.html

högre framhjul har sprucken ABS-krans.Ger fel hastighets-signal og STC gissar att det är hjullspinn.
visuel inspektion av högre ABS-krans har bekräftet dette, Jag tror jag kan plocka bort den med fingrarna.
av Blondy
Jag har en Volvo S80 årsmodell 2000 och följande felmeddelanden dyker upp:

ABS service erfodras
STC service erfodras
ABS lampa lyser

Dessa meddelanden dyker oftast upp när kopplingen trycks ned och försvinner oftast när tändningen slås av och på. Jag var rätt så säker på att det var fel på ABS-styrenheten och skickade den till Innosund. Innosund hittade fel på kretsen som hanterar givare höger bak. Men felet kvarstår med den renoverade styrenheten. Jag har pratat med Innosund och de tyckte att det var konstigt och sa att jag ska kolla kontakterna och säkringar. De lovade i alla fall att skicka en annan styrenhet om felet kvarstår.

Jag har beställt en felkodsläsare (ELM 327 OBD2) från Kina och hoppas att man kan finna felkoder med den.
Användarvisningsbild
av jimDK
tror inte du kan ta ut felkoder på ABS vit hjälp av ELM.Om det endast är OBD-läsar så går det inte.
du behöver PPC for at ta ut alla bilans felkoder, alternativt volvo's egna Dice /VCT2000.
av DaXX
Blondy skrev:Jag har en Volvo S80 årsmodell 2000 och följande felmeddelanden dyker upp:

ABS service erfodras
STC service erfodras
ABS lampa lyser

Dessa meddelanden dyker oftast upp när kopplingen trycks ned och försvinner oftast när tändningen slås av och på. Jag var rätt så säker på att det var fel på ABS-styrenheten och skickade den till Innosund. Innosund hittade fel på kretsen som hanterar givare höger bak. Men felet kvarstår med den renoverade styrenheten. Jag har pratat med Innosund och de tyckte att det var konstigt och sa att jag ska kolla kontakterna och säkringar. De lovade i alla fall att skicka en annan styrenhet om felet kvarstår.

Jag har beställt en felkodsläsare (ELM 327 OBD2) från Kina och hoppas att man kan finna felkoder med den.
Tycker du ska vänta tills du har fått din felkodsläsare och se om den klarar av att läsa ut koderna. Hade exakt samma problem två gånger och första gången trodde jag på styrenheten. Skaffade sedan en felkodsläsare som relaterade till abs givaren vänster fram. Så efter att ha pillat lite på givaren så försvann problemet. Året därpå fick jag samma problem igen, bara det att ABS, DSTC samt motorlampan lös konstant istället. Kollade givaren igen och det visade sig att kabeln var skadad! Det var svårt att se, men fanns ett ynkligt jack i kabeln. Bara för att testa så klippte jag bort den skadade biten och tvinnade ihop koppartrådarna och det funkade direkt.

Så om du har problem höger bak, kasta ett öga på givaren om du har tid...
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]