Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chrasher
NHansson skrev:Lampan har kanske vibrerat lite och hoppat ur position, det räcker lampan sitter lite snett så ändras ljusbilden. Men om både bes och verkstad kollat detta har jag ingen aning :)

Dem blinkar inte för annat? Att du kör med dimljusen på? Poliskontroll? Folk du känner? Somliga blinkar ju för allt nu förtiden!
Nää har svårt att tänka mig att det är nåt annat, det händer i stort sett överallt. Men men man vet ju aldrig till 100 % förstås.
Användarvisningsbild
av isak
de som blinkar kanske har bättre mörker-körningsteknik? en liten snabb blink förlängs siktsträckan avsevärt, du ska nog inte tolka det som att du har fel på ditt ljus. gör själv sådana. oftast på grund av att den mötande bländar av för tidigt.
Isak
Användarvisningsbild
av isak
kanske inte stött på någon utan reflex en mörk regnig höstkväll?
Användarvisningsbild
av Chrasher
isak skrev:de som blinkar kanske har bättre mörker-körningsteknik? en liten snabb blink förlängs siktsträckan avsevärt, du ska nog inte tolka det som att du har fel på ditt ljus. gör själv sådana. oftast på grund av att den mötande bländar av för tidigt.
Isak

Hmm intressant...är det någon ny teknik som bilskolorna lär ut eller var har den kommit ifrån?

Njaee är dock skeptisk till det...tycker inte man vräker på heljuset hundra meter ifrån ett möte och dessutom behöver de ju inte blinka till dagtid.
Användarvisningsbild
av olindh
Det är väl bara att slå på halvljusen sen går du 50 meter bort och ser hur det ser ut.

Dom bilar man ibland blir bländad av med halvljus har oftast en strålkastare som är ok medans den andra bländar så det är det du ska kolla efter.

Har du xenonljus?
Användarvisningsbild
av NHansson
Kollat så du inte har stenskott i en av lyktglasen? Bara en sån liten sak kan ju blända i vissa vinklar, och detta syns inte på ljusjusteringen hos verkstaden skulle jag tro?
av volvokombi
Var och hämtade min nyinköpta v70-04 förra veckan. Besiktad dan innan. Käringen låg bakom mig och jag tyckte den bländade lie ovanligt mycket i backspegeln. Var ute och körde på kvällen och fick några blinkar mot mig.
så jag upplever samma sak som ni, om nu inte bilfirman mutat besiktningen :lol:
Användarvisningsbild
av Chrasher
olindh skrev:Det är väl bara att slå på halvljusen sen går du 50 meter bort och ser hur det ser ut.

Dom bilar man ibland blir bländad av med halvljus har oftast en strålkastare som är ok medans den andra bländar så det är det du ska kolla efter.

Har du xenonljus?
Kan inte se någon om jag går femtio meter bort men däremot om jag kör i en bil framför våran så kan jag se att vänster fram bländar till och från.

Nej jag har inga xenonljus.

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]