Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterR
Verkar väldigt oseriöst iaf.
Inget regnr
Fel däck dim
Utskrivet 4 December 2010,,,,,den dan har inte jag upplevt än iaf. :-O)
Du bör nog fråga dig om det tillhör din bil.
av zamberg
PeterR skrev:Verkar väldigt oseriöst iaf.
Inget regnr
Fel däck dim
Utskrivet 4 December 2010,,,,,den dan har inte jag upplevt än iaf. :-O)
Du bör nog fråga dig om det tillhör din bil.
väldigt bra observation!! det är nåra månader kvar... :lol:
Användarvisningsbild
av ThomasT
zamberg skrev:kan du definiera ET? :oops:
ET är avståndet mellan fälgens centrumlinje och anläggningsytan mot bilen nav.

.
av Andis
Min hugger precis lika som trådskaparen beskriver känns precis som bilen pressar på för fult på ena däcket vid skarp sväng i låg fart och kommer det en grus fläck så hoppar hela bilen till när däcket kanar iväg på gruset. I parkerings garage blir fenomenet att det tjuter i däcken vid skarpa svängar.

Min pappa har en lika dan till och med samma årsmodell XC70 2004 med orginal XC fäljar och orginalstora däck båda gör exakt lika.

Ändå har jag låtit en kompis göra fyrhjulsinstälning på min där vi till och med lasta in samma vikt som mig i förarstollen och dom saker jag brukar ha i bagaget för att få det så exakt som möjligt och det vart ingen skillnad den gör lika dant.

Har samma typ av protokol som trådskaparen vissar på bild.

Verkar som dessa bilar gör så här vid skarpa svängar, undras hur mycket däck det käkar?

Man kanske ska prova lite mindre Toe in än vad orginal värdena säger för att slippa det, men då tappar man väll antaligen den underbara kurstabiliteten som i alla fall XC70 bilarna har gissar på att det är samma på V70.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av ThomasT
Andis skrev:Man kanske ska prova lite mindre Toe in än vad orginal värdena säger för att slippa det, men då tappar man väll antaligen den underbara kurstabiliteten som i alla fall XC70 bilarna har gissar på att det är samma på V70.

Mvh
Andis
Inställningen på Toe när hjulen står rakt fram har inget att göra med hur hjulen står vid fullt utslag.

Det ni beskriver är ett resultat av framvagnsgeometrin. Det låter som om Ackermann vinkeln inte linjerar upp vid fullt utslag.

Alltså inbyggt i kontruktionen, inget som går att fixa... tyvärr.

.
av mattiash
Knepigt papper du har

på min står regnummer samt mitt namn som ägare på bilen och sedan volvos stämpel ser mest ut som någon har tagit papperet från någon annan bil där de missade att fylla i och kastat papperet...........????

du har ju inget på ditt papper :?:

trasker skrev:Min gör likadant och jag gjorde just hjulinställning med resultatet "så exakt får vi sällan en V70" från däckfirman. Det kanske är normalt, annars har vi samma fel :)
av zamberg
ThomasT skrev:
zamberg skrev:kan du definiera ET? :oops:
ET är avståndet mellan fälgens centrumlinje och anläggningsytan mot bilen nav.

.

tack!!
av poker
Bilen är köpt på Hildedals bil, Hildedalsgatan 30, 417 05 GÖTEBORG.
Denna person bör man akta sig att handla sin bil ifrån då det ger ett intryck att man kommunicerar med en bilhandlare vilket är fel.

Väl på plats får man ta med sig bankdosa, dator och göra en direkt överföring till ett privatkonto på en annan persons konto, dvs Tony Vlasic agerar bulvan i detta fall.
Alla uttlägg som "bilhandlaren" Tony gör är kontant, dvs inga kvitton betalda med kort som gör det spårbart.
Därav alla konstiga protokoll utskrivna på en amiga skrivare.

Så är ni tagen att köpa bil, se upp för Hildedals bil (privatperson, inga garantier, inga 3 månader inget - nada)

Min bil: Toe, Camber och Caster är visst helt normalt.
Den har varit inne och verkstadskillen säger att det är så när man har breda däck.
Min kommentar är: Min saab hade samma storlek och den bilen hade inga sådana beteenden.
Då är det visst styrstoppet som är till för org-18 tums fälgar.

Riktigt dåligt då det verkar vara standard på denna typ av bilar.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]