Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snoddasD5
egna tester och kompisar och folk på nätet det är så otroligt många som reklamerar xenon-kit dom är trög startade en lastbils åkare xenonkonventerade sina lampor från xenonkungen när det blev -20 och kallare tände dom inte men visst kan du få ett kit som funkar men,men jag kommer då aldrig mer börja svamla med konventera. finns ju här på forumet så många som får störningar när dom lyssnar radio men konventerade.
Användarvisningsbild
av gooose
Jag har Xenon konverterat bilen org helljus med sats från xenon kungen 55 Watt på förra bilen och 35 Watt på den nuvarande

Vintern 2008/2009 så bidde det en tur till norra delen av vårt land( Kiruna) och där vart det kallt som XXX inte varmare än -20 grader men någon gång var det -35 så värmaren skrek efter hjälp
Detta på 9 dagar inget strul med 55 watts kittet vad det gäller upp tändning eller radio störning

Och Denna vinter 2009/2010 så var det kallt även på hemma fronten(-15-25 grader) inga problem med 35 watts kittet på något sätt Båda kitten köpte jag på Xenon kungen

Kan sedan hålla med om att det är olika reflektorer på Halogen och Xenon
Man kan säga att reflektorn liksom är anpassad efter arbetsförhållandena :lol:

Med Bosch navigator Xenon X ljus + resten även det Xenon så blir det mörkt när man bländar av till halvljus

Men detta är ljuspunkten i mitt liv :-DD

//Gooose
av Sharkbait
snoddasD5 skrev:Dom konventerade kanske inte tänder när du behöver dom. fråga vilken återförsäljare som helst alla har reklamerat xenon-kit hur många volvo bilar är det sålda bara i sverige med original xenon hur många har strulat. har själv prova konventerade navigator men blev less köpte original funka kanon och mera lyse. men visst är man snål så prova konventerat för vissa funkar dom ju jätte bra. bättre än halogen blir det ju om dom tänder i alla lägen.
Jag förstår inte hur man kan säga att alla som har köpt xenonkit har reklamerat!

Är väl inte så konstigt att xenon på Volvo bilar inte strular! 2010 så "ingår" xenon i bas paketet men tidigare så fick man punga upp ca 10,000-20,000kr för att få sin Volvo med xenon istället för halogen. Så man kan anta att Volvo köper kvalitè xenon och det inte bara är ett överpris!

Vad har snål med saken att göra?

snoddasD5 skrev:egna tester och kompisar och folk på nätet det är så otroligt många som reklamerar xenon-kit dom är trög startade en lastbils åkare xenonkonventerade sina lampor från xenonkungen när det blev -20 och kallare tände dom inte men visst kan du få ett kit som funkar men,men jag kommer då aldrig mer börja svamla med konventera. finns ju här på forumet så många som får störningar när dom lyssnar radio men konventerade.

Som sagt har man problem så är det bara gå till sitt inköpsställe be att få ett fungerande kit eller pengarna tillbaka!

Att påstå att halogen extraljus som är konverterade med xenon ger sämre ljus än xenon extraljus är bara ett personligt tyckande. Som sagt det finns inga tester att halogen konverterade extraljus ger markant sämre ljus än xenon extraljus.

[youtube]VJwkdZyCMwI[/youtube]
Användarvisningsbild
av kvantskum
Jag har 3 st NBB 225 som är xenonkonverterade.
Från början hade jag 75w xenon i dom, men det var just 75-watts ballasterna som kunde strula med upptändning vid kallare temperatur än ca 20-25 grader. Även mina började strula vid hård kyla.
Efter en smidig reklamation så fick jag nya 60-watts ballaster i retur, dessa har inte köldproblemet. 60-wattarna är dessutom avsevärt snabbare att ge full effekt vid "kallstart".
75-watts ballasterna är nu borttagna ur sortimentet och ersatta med 60w.
av Sso
Sharkbait skrev: Hittade en sida som säljer Bosch Navigator färdig konverterade för ett pris mellan 1700-1900kr/st. Kan välja 55w xenon, inbyggt drivdon och med LED. Är det ett bra pris?
Har du en länk till den sidan? Låter intressant tycker jag!
av Sharkbait
Sso skrev:
Sharkbait skrev: Hittade en sida som säljer Bosch Navigator färdig konverterade för ett pris mellan 1700-1900kr/st. Kan välja 55w xenon, inbyggt drivdon och med LED. Är det ett bra pris?
Har du en länk till den sidan? Låter intressant tycker jag!

Det var exkl moms. Stort misstag av mig.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]