Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag gisar också på magnetventilen. men komer inte på något bra sätt att kolla den.

funktionen är ju som redan nämts att motorns övertryck trycker på vastegaten via magnetventilen
av Peelle
:D Fixat!!!!

Det var som kunniga indikerade magnetventilen som var defekt...

Fick tag i ett kopplings diagram och förstod funktionen.
Felet var inte läckage utan tvärt om, Tryck ingången till magnetventilen från turbon var täppt därav ingen reglering av wastegate även om magnetventilen i övrigt fungerade.

Med ny ventil är allt OK.

Tackar för råd och dåd.
av jbl
Bra jobbat :D
Användarvisningsbild
av Danneman
Härligt å se nån felsöka sig fram och lösa problemet. Gött jobbat !!!
Användarvisningsbild
av Sharkman
Tar upp en gammal tråd igen

Har motsatt problem. DVS inget laddtryck just nu. Provade att byta magnetventilen men det löste inte problemet. Frågan är om wastegaten fastnat i öppet läge och gör att laddtryck inte kan byggas upp. Går det kolla funktionen på wastegaten utan att skruva loss den? Antar att det är den som sitter i andra änden av slangen som går från magnetventilens metall rör.

Nu när jag åkte hem från jobbet kom laddtrycket tillbaka men inte stabilt.
av twincam
tjena...
jag kollade lite snabbt igenom denna tråd och har ett liknande problem
fast på 850 t5
när varvtalet går upp till runt 3200 så spikar motorn.. ungeför som om den skulle tappa o återta laddtrycket
med sekunders mellanrum och när man sen släpper gasen kommer det vitrök
är det något me wastegaten eller är det magnetventil? har kollat alla slangar o haft mig men inget resultat

tacksam för svar...
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Ja det kanske är så! Jag kanske oroar m[…]

Här kanske :) _dpf.JPG

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.