Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mich
blomma skrev:glömde säja att batteriet är nästan nytt
Kolla (efterdra) anslutningarna på batteriet. Är det lite dålig kontakt så kommer inte strömmen fram när startmotorn dras igång, men det räcker till för ström till annat.

5-56 är vettigt att rengöra och skydda strömanslutningarna/skruvarna med. Får man oxid på batterianslutningarna så kan man även lägga på lite polfett där, OBS fett som är gjort för detta ändamål, inte vanligt fett.

Vid rengöring så är det främst kontaktytorna som skall rengöras, måste alltså låssa för att rengöras.
Jag har exakt samma problem med min V70, fick stopp på semestern då blev det rullstart......
Nu ikväll fick frugan samma problem....Rullstart igen....FAAAN

Köpte nytt batteri, så det är ej batteriproblem. Poolerna/kablarna är fina å sitter som de ska.......

Jag har sökt i forumet efter startmotor å styrsignalskabel som det föreslogs, men får inga träffar...... Så vet nån, nån bra tråd som behandlar detta problem, så länka gärna!

En fundering jag har är om det kan ha å göra med startspärren (vad det nu är)
Det är samma problem med båda nycklarna....
av Mich
Man bör kolla upp vad det är som händer och inte händer. Plus händer det alltid eller bara ibland.

Tyvärr saknas sådan grundläggande information i just detta fall. Så då blir ju tipsen lite allmänna.

T.ex. Låter det något från startmotorn, klick eller försöker den dra runt. Låter det något klick från solenoiden.
Mich skrev:Man bör kolla upp vad det är som händer och inte händer. Plus händer det alltid eller bara ibland.

Tyvärr saknas sådan grundläggande information i just detta fall. Så då blir ju tipsen lite allmänna.

T.ex. Låter det något från startmotorn, klick eller försöker den dra runt. Låter det något klick från solenoiden.
I mitt fall så går all el igång när man vrider på nyckeln, men sen i själva startsekvensen så är det total tystnad! Inga klick som vid kazt batteri, eller andra ljud. (batteriet är nytt)
Frugan har rullstartat 3ggr sedan igår kväll.....så det gäller att tänka till när man skall parkera:)

Tänkte kolla lite kablar runt startmotorn ikväll, vart i motorutrymmet sitter den, å är det svårt att komma åt?
av Fred
Det du beskriver, Böjjarn, är exakt symptomen på dålig kontakt vid styrkabeln. Det som händer är att startmotorn aldrig får besked om att startnyckeln vridits till startläget. Det är som om nyckeln endast stod i tändningsläget.

Vid dåligt batteri eller taskig kontakt vid batteripolerna så brukar startmotorn ändå dra runt om än långsamt, eller i värsta fall så hör man endast att startreläet klickar. Oftast ser man också att alla lampor dippar i styrka på grund av att strömuttaget överstiger vad som levereras från batteriet.

Jag har själv aldrig kollat var startmotorn sitter i våra bilar men i andra trådar (med samma problem) har folk vittnat om att det inte är allt för svårt att hitta den och rucka lite på kablarna, varpå motorn snällt startat igen.
Fred skrev:Det du beskriver, Böjjarn, är exakt symptomen på dålig kontakt vid styrkabeln. Det som händer är att startmotorn aldrig får besked om att startnyckeln vridits till startläget. Det är som om nyckeln endast stod i tändningsläget.

Vid dåligt batteri eller taskig kontakt vid batteripolerna så brukar startmotorn ändå dra runt om än långsamt, eller i värsta fall så hör man endast att startreläet klickar. Oftast ser man också att alla lampor dippar i styrka på grund av att strömuttaget överstiger vad som levereras från batteriet.

Jag har själv aldrig kollat var startmotorn sitter i våra bilar men i andra trådar (med samma problem) har folk vittnat om att det inte är allt för svårt att hitta den och rucka lite på kablarna, varpå motorn snällt startat igen.
Har 5-56at de flesta jordställen + kabeln in i startmotorn (lite svåråtkommligt). Nu har jag startat bilen 3ggr med nyckel.
Hoppas att problemet är löst och att man kom undan med kostnaden av ett nytt batteri.........men det kan ju va bra med 2friska:)
Fel generator V70??

Det som händer är att laddlampan lyser o[…]

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ