Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wolve
Hmm. Nog verkar det bli höga kostnader allt..

Vi köpte en v70 D5 awd momentum -07 i april 2010 8400mil

1. Högtalare förardörr spräckt (trodde vi + volvo) efter byte visade det sig att stereon var paj..
2. Ett knakande ljud från drivaxlarna på båda sidor kom ganska snart och in på volvo igen och då limmades dessa fast :evil: Inte så smart tyckte jag...
3. Ett starkt visslande ljud från turbo dök senare upp och volvo tror att det är ett rör som är spräckt. Har inte varit dit med bilen än,
4. Ett skrammel från passagerardörren som jag inte vet vart det kommer ifrån (övre hörn vid bakspegel) trycker jag lite lätt på dörren så försvinner det.. har ikväll rivit av dörrsidan 3ggr och satt tätlist runt dörrsidan. kollat högtalare. fönsterhissmotor, kablar, dekorlist men icke det skrammlar som f-n :-(O)

5. Bakluckan slammrar precis som på 245:an som gått 40000mil.
6. Vänster hjullager bak låter vid högersväng. så jag antar att det är på väg också.
Senast redigerad av 1 Wolve, redigerad totalt 0 gånger.
av larsolsson
V70 D5 AWD är en fantasiskt bil, men kan hålla med om att det ibland känns som en dyr bil.
Skatt o försäkring in Stockholm är ingen rolig sak.

Bil och motor är ju toppen. Det som jag tycker är lite märligt är att det verkar vara en hel del "standard" fel på bilen trots att det är en sen upplaga utav V70N. (näst sista årgången)

Jag har haft min bil i drygt ca 1,5 år och ~3500 mil. bilen ligger på ca 13000 mil. Den har alltid varit servad på Volvo.
- byte givare i haldex ~1200kr ( vanligt förekommande )
- limning av drivaxlar ( vanligt förekommande )
- lagning virvelspjäll ~600kr (vanligt förekommande)
- byt Xenonlampa ~2400kr
- byte signalhorn
- byte högtryckspump spolare.
(reparationer innan jag köpte bilen vet jag inte så mycket om)

Jag tror och hoppas att bilen kan gå bra i fortsättningen men jag bävar verkligen för den dagen då det blir strul med vinkelväxel eller automatlådan. Min känsla är att vinkelväxeln fick mycket stryk då Haldexgivaren var dålig.
Sedan är det ju den här härliga diskussionen med hurvida man skall byta olja eller inte i automaten. Borde vara dags för mig nu. Nytt batteri blir det nog till Vintern, men det klassas nog som förbrukningsvara.

Ang. standardfel så har nog alla bilmärken detta. På min tidigare bill SAAB 9-3 var det turboaggregat, vevhusventiallation, färddator, radio, acc-fläkt som var topp. Dock känns volvos standardfel i överlag lite dyrare.

/ Lars
av llesrof
Såg att plåten delat sig och att man har limmat ihop den tidigare.
Inte för att det är så noga, men det är ingen plåt. Bakluckan är gjort i plast.

Det är bara att inse, och det gjorde jag för längesedan, att om man prioriterar driftsäkerhet skall man välja något japansk, eller i värsta fall koreanskt. Volvo är lite som Alfa Romeo, man köper den för att man gillar känslan av Volvo. Volvo är bara premium när det kommer till inköpspris och ägandekostnader. Men jag gillar min Volvo i alla fall :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Japp, vi köpte den ny (sommaren 05, årmodell 06) .. jag har kanske kört 300 mil av dessa 17 000mil. Mamma kör mest, vi bor i sundsvall och hon jobbar i härnösand, tre-fyra dagar i veckan. så hon pendlar varje dag så det blir minst 10 mil då hon kör till härnösand och tillbaka! Sedan har vi stuga i jämtland som mamma pappa åker till många gånger per år + att mina bröder bor 40 respektive 60 mil från oss, så det blir en hel del turer till dem också!.. vi bor på landet och vi har 1 mil till sundsvall, så våran bil får till väldigt lite stadskörning (medel.förbrukning ligger på 0.67) .. så nä skulle inte kalla den buskörd!
Användarvisningsbild
av wissel
Reparationerna är ju ca 2,65 kronor /milen.
Låter högt även om den skulle ha varit buskörd.
Nästa tanke är ju om allt detta VERKLIGEN varit nödvändigt att byta ????
" Ont om bra verkstäder är det gott om " skulle jag nog personligen tycka, utan att veta .......!!
17 000 så snälla mil som du beskriver borde/ kunde varit mycket lägre tycker jag.
:D
Användarvisningsbild
av gooose
larsolsson skrev:V70 D5 AWD är en fantasiskt bil, men kan hålla med om att det ibland känns som en dyr bil.
Skatt o försäkring in Stockholm är ingen rolig sak.

Bil och motor är ju toppen. Det som jag tycker är lite märligt är att det verkar vara en hel del "standard" fel på bilen trots att det är en sen upplaga utav V70N. (näst sista årgången)

Jag har haft min bil i drygt ca 1,5 år och ~3500 mil. bilen ligger på ca 13000 mil. Den har alltid varit servad på Volvo.
- byte givare i haldex ~1200kr ( vanligt förekommande )
- limning av drivaxlar ( vanligt förekommande )
- lagning virvelspjäll ~600kr (vanligt förekommande)
- byt Xenonlampa ~2400kr
- byte signalhorn
- byte högtryckspump spolare.
(reparationer innan jag köpte bilen vet jag inte så mycket om)

Jag tror och hoppas att bilen kan gå bra i fortsättningen men jag bävar verkligen för den dagen då det blir strul med vinkelväxel eller automatlådan. Min känsla är att vinkelväxeln fick mycket stryk då Haldexgivaren var dålig.
Sedan är det ju den här härliga diskussionen med hurvida man skall byta olja eller inte i automaten. Borde vara dags för mig nu. Nytt batteri blir det nog till Vintern, men det klassas nog som förbrukningsvara.

Ang. standardfel så har nog alla bilmärken detta. På min tidigare bill SAAB 9-3 var det turboaggregat, vevhusventiallation, färddator, radio, acc-fläkt som var topp. Dock känns volvos standardfel i överlag lite dyrare.

/ Lars
Vad det gäller att något fått ta xtra stryk så har givaren gjort att haldex inte fått något oljetryck så den har "Bara" rullat med och vinkelväxeln skall tåla detta så det är inget du bör vara orolig för

Sedan att byta xenon lampa efter 13" mil är normalt dom brukar hålla mellan 9000-15000 mil
så inget du skall räkna som fel om du ej bytt dom nyligen innan Med dom milen är det normalt

Oljan i lådan skall du byta och lådan skall sköljas inte bara tappa ur och fylla på
Man får men mycket skit med ur när man sköljer + att även oljan i konvertern och i kontrollsystemet blir bytt

Beroende på hur du kör och om du släpar något bakom så byt olja med 6-8000 mils intervall om du kör "hårt" eller drar tungt det sparar du lådans livslängd med

//Goose
av wexe
Äsch alla bilar kostar pengar. Köper man bilen itro att den ska hålla för evigt så får man nog börja gå istället eller gå tillbaka å åka volvo 740 igen då folk slänger delar till dessa efter än
av kabel
Har precis tvärtom... Har inte bytat något på min bil under det året jag ägt den.. förutom vanlig service med filter och olja.. Har ägt massor av bilar, audi, bmw, nissan osv osv i ungefär samma årsmodell (MY06) och detta är den bästa bilen jag ägt.

Mvh Richard

Volvo v70 D5 My06
av llesrof
Det är nog ingen som förväntar sig att en bil skall vara gratis att äga och att den inte behöver något underhåll, men det kan ju vara intressant att jämföra och veta vad som kan anses vara en normal driftskostnad. Att gå tillbaka till en gammal Volvo 740 löser ju inte så mycket eftersom även dessa bilar behöver underhåll. Att de är så gamla och ruttna idag att man borde få betalt för att ta emot skiten är väl mest intressant för vissa kategorier:
1: Dom som över huvud taget kan med att visa sig i en gammal Volvo 740.
2: Dom som kan reparera den själv. Man lämnar ju knappast in gratisbilen på verkstad.
3: Dom som vill ha en gammal konstruktion där säkerheten en gång var på topp men som idag är en livsfara om man råkar krocka mot en modern småbil.

Har man valt en Volvo V70 AWD från 2006 tillhör man nog inte den kategori som ens vill ta i en Volvo 740 med en fjärrstyrd tång.
Användarvisningsbild
av Alucinor
llesrof skrev:Det är nog ingen som förväntar sig att en bil skall vara gratis att äga och att den inte behöver något underhåll, men det kan ju vara intressant att jämföra och veta vad som kan anses vara en normal driftskostnad. Att gå tillbaka till en gammal Volvo 740 löser ju inte så mycket eftersom även dessa bilar behöver underhåll. Att de är så gamla och ruttna idag att man borde få betalt för att ta emot skiten är väl mest intressant för vissa kategorier:
1: Dom som över huvud taget kan med att visa sig i en gammal Volvo 740.
2: Dom som kan reparera den själv. Man lämnar ju knappast in gratisbilen på verkstad.
3: Dom som vill ha en gammal konstruktion där säkerheten en gång var på topp men som idag är en livsfara om man råkar krocka mot en modern småbil.

Har man valt en Volvo V70 AWD från 2006 tillhör man nog inte den kategori som ens vill ta i en Volvo 740 med en fjärrstyrd tång.
HAHAHA!! Spot on! :mrgreen: (RO)

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]