Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vanliga oljedämpare har inget tryck i sig, det är gasfyllda dämpare , som brukar ha ett band om sig, och det är bara klippa av bandet, då pyser den sakta ut till sin fulla längd
dave skrev:Bra fråga faktiskt. köpte dessa http://www.skruvat.se/Stotdampare-P10130.aspx
Det gjorde jag med .. Sachs stötdämpare - samma som original .
Såja då var det klart.

Skar av bandet och pistongen sköt genom taket på garaget och har nog inte landat än.. hehe nejdå, skojar bara. Den sköt bestämt ut och inget större hände.
Förstås hade jag fel storlek på torx-verktyg och tanten som samtidigt var o shoppade fick köpa ett set som visade sig ha lite större torx bits än jag behövde. Då jag väl kom fram till att separera fjäder och dämpare så hade jag sagt fel storlek men som sagt hade verktygssatsen rätt storlek! T50 behövdes.. phew. Så det gick rätt fort och smidigt. På med allt och mäta så det hamnar på rätt plats o ner med bilen = jag har en ny bil! Stabil, vaggar inte, tystare och tar hål i vägen utan protest som tidigare. Kostnad 2400 för allt. Undra hur mycket pengar jag egentligen sparade. Tack för all hjälp.
Tartryffel skrev:Glöm inte hjulinställning nu!
Det ska väl inte behövas om man har varit noggrann och kollat måtten före och efter montering av fjäderbenen :???:
Jag mätte noga före och efter men lutar allt ändå åt att göra hjulinställningen. Har nya däck fram och det vore synd att minska livslängden på dem. Så det blir nog "bälten och hängslen" denna gång : )
Kom ju ihåg en sak jag märkte då jag hade demonterat dämparna: på höger sida var damasken på drivknuten lös. Har nämeligen ett ljud på högersidan som kommer i ca 50 - 60 km/h o uppåt som låter som jag kör ett väldigt grovt däck eller liknande. Som ett lågt morrande. Drivknutens damask har släppt och därmed släppt in grus och smuts i hjullagret och detta ger ljudet? Funderar på att byta hela eller ta isär den gamla och smörja upp den efter rejäl rengöring. Eller är jag fel ute? Tycker det vore lätt att hitta orsaken till ljudet nu då jag sett att damaskens fästning på drivaxeln var lös. Satte provisoriskt dit ett tjockare buntband. Dock av plast, ska byta till rejäl metall-band sen.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]