Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik.maria
Mich skrev:Nu är ju allt relativt, men mycket svagt skulle jag inte kalla ljudet. Det hörs när man sitter normalt på förarplatsen (i min bil). Men detta varierar säkert från bil till bil. Beror också på hur ren fläkten är. Man kanske kan känna luft drag, men det är nog svårt då den suger in luft. Den snurrar en stund efter man stängt av bilen, vet ej hur länge.

F10 säkringen sitter under ratten, har du kollat den?

Har du en multimeter och kan mäta spänning?

Vet du hur man lossar CCM+Stereo?
Har inte kollat F10 säkringen, visste inte om att det fanns säkringar under ratten. Står det i handboken måntro ?
Om det inte står i manualen, hur når jag denna säkring ?
Jag måste erkänna att jag inte vet hur jag ska lossa ccm eller stereo ;)
av Mich
Oj, så ser det inte ut i min bil. Jag har en -06a. Inser nu att det har skett en förändring. Så vissa detaljer jag skrivit kanske inte stämmer med din årsmodell, t.ex. F10.

Alla säkringsplatser finns nog med i handboken, i alla fall i min. Man skall dock inte lita på handboken, i min så är det t.ex. felaktiga uppgifter om hur man byter lampor fram.
av patrik.maria
Mich skrev:Oj, så ser det inte ut i min bil. Jag har en -06a. Inser nu att det har skett en förändring. Så vissa detaljer jag skrivit kanske inte stämmer med din årsmodell, t.ex. F10.

Alla säkringsplatser finns nog med i handboken, i alla fall i min. Man skall dock inte lita på handboken, i min så är det t.ex. felaktiga uppgifter om hur man byter lampor fram.
Hmmm..ni är några stycken som pratar om den här F10-säkringen, vore verkligen kanon att få veta vart den lille rackaren skall sitta.
Satt den under ratten på din bil ?
Satt den tillsammans med andra säkringar eller var den solokvist ?

Kanske någon annan som vet ?
av Mich
Som sagt, lite skillnad på våra bilar. Glöm F10. Jag (-06) har CEM (centraldatorn) sittandes under ratten över pedalerna. Denna har ett helt gäng säkringar också.

-02:
Den är inte lika som min. T.ex. så finns inte F10 säkringen i CEMen.
Din CCM verkar få ström från (minst) två håll. Dels via CEM och dels direkt. Kolla säkringar 11C/23 och 11C/24. De sitter på sidan om instrumentbrädan när du öppnar förardörren.
av patrik.maria
Mich skrev:Som sagt, lite skillnad på våra bilar. Glöm F10. Jag (-06) har CEM (centraldatorn) sittandes under ratten över pedalerna. Denna har ett helt gäng säkringar också.

-02:
Din CCM verkar få ström från (minst) två håll. Dels via CEM och dels direkt. Kolla säkringar 11C/23 och 11C/24. De sitter på sidan om instrumentbrädan när du öppnar förardörren.
Har läst som en galning på detta forum om liknande problem OCH jag är verkligen inte ensam om att ha eller har haft detta problem.
Har nog kollat VARJE säkring i hela bilen och de är hela. Jag ska plocka ner panelen och mäta lite under morgondagen.

Jag såg att du i en tråd rekommenderade att man skulle ha tändningen i läge 2 vid återanslutning av batteri, varför ??
av Tartryffel
patrik.maria skrev:
Mich skrev:Som sagt, lite skillnad på våra bilar. Glöm F10. Jag (-06) har CEM (centraldatorn) sittandes under ratten över pedalerna. Denna har ett helt gäng säkringar också.

-02:
Har läst som en galning på detta forum om liknande problem OCH jag är verkligen inte ensam om att ha eller har haft detta problem.
Har nog kollat VARJE säkring i hela bilen och de är hela. Jag ska plocka ner panelen och mäta lite under morgondagen.

Jag såg att du i en tråd rekommenderade att man skulle ha tändningen i läge 2 vid återanslutning av batteri, varför ??
Det bör man ha pga airbagen. Om nånting har hänt med airbagen så att den smäller så är det klokt att inte sitta vid ratten och vrida om nyckeln då. Bättre att ha nyckeln i läge 2 och ansluta batteriet. Smäller airbagen så gör den det direkt då, annars klarar du dig från det :)
av Mich
patrik.maria skrev:Jag såg att du i en tråd rekommenderade att man skulle ha tändningen i läge 2 vid återanslutning av batteri, varför ??
För att Volvo skriver så. Se anledning ovan. Volvo skriver även att ingen skall vara i bilen.

Vänta 5 minuter innan bortkoppling av batteri. Är för att elektronikmodulerna eventuellt jobbar lite efter bilen stängs av, t.ex. sparar lite data. Plus att SRSen är aktiv i några minuter efter bilen stängs av.

Mät gärna att 12V och jord finns i kontakten baktill på CCMen.
av patrik.maria
Mich skrev:
patrik.maria skrev:Jag såg att du i en tråd rekommenderade att man skulle ha tändningen i läge 2 vid återanslutning av batteri, varför ??
För att Volvo skriver så. Se anledning ovan. Volvo skriver även att ingen skall vara i bilen.

Vänta 5 minuter innan bortkoppling av batteri. Är för att elektronikmodulerna eventuellt jobbar lite efter bilen stängs av, t.ex. sparar lite data. Plus att SRSen är aktiv i några minuter efter bilen stängs av.

Mät gärna att 12V och jord finns i kontakten baktill på CCMen.
Ska göra imorgon ( torsdag ).
Tack för hjälp och råd, jag återkommer ;)

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]