Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för varningen. Jag är väldigt noggrann med framförallt el, därför ville jag få ett kristallklart svar. Och bil-el har jag som sagt inte pysslat med tidigare. (Ville mest veta om man slår ut hela systemet om man för en sekund skulle råka minuspolen träffa plus.)

Låter som att insatsen är för hög, även om det säkert skulle gå bra om man tog det försiktigt och metodiskt. Inte värt risken att åka på verkstadsbesök på grund av detta..

Kör på volvos orginal 12-voltsuttag i bagageutrymmet istället. Den lösningen låter trots allt säker.

Tack och bock! :D
varför bygga om bilen om felet ligger i Ipod utrustningen? är det inte bättre att "laga" den trasiga delen?

du kan köpa en Ykabal på volvo som tar ström via sterion, sen kopplar du den till dit cigg utag, då har du konstant ström utan at förstöra nåt kablage
CarMan skrev:varför bygga om bilen om felet ligger i Ipod utrustningen? är det inte bättre att "laga" den trasiga delen?

du kan köpa en Ykabal på volvo som tar ström via sterion, sen kopplar du den till dit cigg utag, då har du konstant ström utan at förstöra nåt kablage
Kostar inte den kabeln närmare 1000 kr?
Om -07 an är gjord på samma sätt som -06 jag har (vilket jag tror) så är det absolute enklaste att köpe Volvos eget uttag till lastutrymmet. Det finns redan en framdragen kabel och desutom ligger spänningen alltid på. Uttaget kostar en dryg hundring.
Finns det verkligen inget "riktigt" sätt att få konstant spänning till de ordinarie uttagen? Det borde väl vara programmerbart eller...? Anledningen till att jag frågar är att barnens DVD-spelare, som är kopplad till uttaget mellan/bakom framsätena, dör varje gång man ska tanka bilen eller bara stanna till en liten stund och det blir ett j...a liv varje gång det händer. :cry:
Mvh Snider
Programmera blir nog svårt och om att dra en kabel direkt från batteriet inte är ett "riktigt" sätt så blir nog svaret nej.

Enligt vad jag har läst så är det enda uttaget som går att få med konstant ström original är det i bagagerummet, och då bara om det är fabriksmonterat. Då får man också batterivakt som bryter strömmen innan batteriet dragit ur så pass att det inte orkar dra runt startmotorn.
Fred skrev:Programmera blir nog svårt och om att dra en kabel direkt från batteriet inte är ett "riktigt" sätt så blir nog svaret nej.

Enligt vad jag har läst så är det enda uttaget som går att få med konstant ström original är det i bagagerummet, och då bara om det är fabriksmonterat. Då får man också batterivakt som bryter strömmen innan batteriet dragit ur så pass att det inte orkar dra runt startmotorn.
Även det fabriksmonterade uttaget i bagaget tappar ström i samband med att man startar, så då går ungarnas DVD tittande åt pipan om inte DVD har ett eget minne om var det var på skivan
Någon batterivakt tror jag inte heller att det är, min var totalt död då jag glömde kylboxen i bagaget på över natten
På tidigare modeller (före 07) kom det upp en varning att man hade något inkopplat i bagaget då man stannade bilen just för att man inte skulle glömma kylboxen

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]