Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
hmmm..det du säger låter rimligt, ljudet kommer inifrån kåpan, försvinner strax efter kallstart,, vad kan man göra åt det??
av Andis
JRS skrev:hmmm..det du säger låter rimligt, ljudet kommer inifrån kåpan, försvinner strax efter kallstart,, vad kan man göra åt det??
Om jag förståt den här tråden rätt så är ljudet värre vid riktigt varm väderlek eller har jag förståt fel?

Skulle ju vara jätte spännade att höra en video på hur den låter men...
En liten fundering jag får
Du ska inte börja med att byta olja och filter bara för att utesluta att det inte är det som är felet?
Tänkte att om du ändå kört 2000 mil så är det väll ändå dags. Under hur lång tid har du kört dessa 2000 mil?
Tycker själv att 5w-40 gjorde min lite tystare än på 0w-40 olja vid start. Kommer nog gå tillbaka till 5w-40 igen vid nästa oljebyte. Dock inte något tickande utan bara som en snabbt sorl hörs precis i starten innan fult oljetryck kommit upp som jag inte tycker hördes alls med den lite tjockade 5w.40 oljan.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Alucinor
En tanke bara:
Jag läste i nån gammal tråd som jag inte hittar nu (har läst massa trådar om motorskrammel då jag själv lider av detta bekymmer. Men i mitt fall kommer ljudet från sidan av motorn: remspännaren alt. frihjulet). I tråden jag läste hörde trådskaparen också skrammel som du vid ventilkåpan. I hans fall var det nån... ja, jag kommer inte ihåg så noga vad den korrekta benämningen var, men nån ventil eller nåt som styrde inställningen för dom variabla ventiltiderna som var sliten. Kanske värt att kolla upp?
Användarvisningsbild
av JRS
hmmmm..intressanta tankar,,ljudet kommer definitivt inifrån kåpan över kamremmen,,men bara vid start av kall motor, och bara ibland, har åkt en vecka nu utan att höra nåt, undrar just om jag har frikoppling av generatorn på min gamla bil,,tidig 01,,, tacksam för alla inlägg !!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske kan vara remspännaren till kamremmen.

Mvh GK
av Topgun
JRS skrev:hmmmm..intressanta tankar,,ljudet kommer definitivt inifrån kåpan över kamremmen,,men bara vid start av kall motor, och bara ibland, har åkt en vecka nu utan att höra nåt, undrar just om jag har frikoppling av generatorn på min gamla bil,,tidig 01,,, tacksam för alla inlägg !!
-De har du förmodligen..... :-)-)
hur ser remmen ut?
5-spårig/platt förmodar jag?

:)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Rick skrev:
JRS skrev:fortsätter lite i den här tråden,, det visade sig vara ventilslammer vid start,, ett fenomen som drabbade Audibilar på 90talet,,på dem var det normalt,
men har inte hört det på v70-n tidigare,,är det bara sliten olja,,? den har gått drygt 2000 mil,,eller finns det annat, som kan åstadkomma detta,,?
nån olja som har extremt bra egenskaper vid riktigt varm motor,, tänkte hälla i Castrol Edge 5-30,, kanske nåt bättre förslag,,,
Antar att din bil oxå har "förhöjd tomgång vid kallstart" för att värma katalysatorn... 1500rpm.
Blir ju lite skrammel när motorn ställer sig på 1500rpm utan någon oljefilm på ventiltryckarna... Irriterande "finess", går att programmera bort?
Min har också förhöjd tomgång vid kallstart. Låter för jävligt, låter som en gammal traktor. Blir bättre när den blir varm, men jämfört med min gamla merca så låter den mer faktiskt. Nu till saken kan det gå att programmera bort denna "finess"??

Angående skrammlet "JRS" har så har jag läst nånstans här på forumet att det kan var nån del som sitter vid lr på kamremshjulet som styr tider lr nåt sånt, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, hoppas nån här vet. Videon som du länkade till låter exakt likadant som videon jag tittade på då det visade sig vara detta fel, så värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av JRS
bilen har bara gått ett par tusen mil sen kamremsbyte,, jag utgår ifrån att man byter spännaren åxå,,??? drivremmen ser ut att vara femspårig,, har inte hört nåt på en vecka nu,, sen rätt vad det är så kommer det igen,,,,,
av kalles123
hej hade något liknande ljud på min v70-02 det visade sig var frihjulet till generatorn det ska bytas vid 6000mil Men det är det ingen som gör inte ens volvo Men alla bilar har inte det man kan kolla lätt om man har det Man känner om det finns ett lock i centrum i remskivehjulet finns det har man ett frihjul På min slutade det med att gen la av o ladda det var ett skorrande ljud som en plåt som skorrade Kostade 2680kr att byta hjulet +lager på en bilelekrofirma nu är den dödstyst men ja hade ljudet i ca 5mån mvh kalle
Användarvisningsbild
av JRS
Får väl börja med att byta oljan,,det ska ju som sagt ändå göras,,jag antar att detta inte är nåt "allvarligt" fel bilen går bra och ljudet hörs bara vid kall motor,
precis när man nuddar gasen vid tom gång,,,inte när motorn går på 1500 varv,,,,
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]