Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så!. Idag ringde verkstaden och sa att när de provkörde igår så slutade den driva på 3an.

Så nu hade de kört bort den till Volvo verkstaden istället.. Låter ju lovande men jag tycker det lutar åt b4 när den inte får i 3an alls ? eller vad tror ni?
Med tanke på detta problem som du nu har med din nya begagnade bil så är ju sanningen den att de lurat skiten av dig som kund med en bil som inte har en vettigt fungerande växellåda oavsett hur färgen på oljan ser ut.
Kojje skrev:
CarMan skrev:oljan i lådan på den bilan ska bytas om bilen själv talar om att oljan ska bytas. Det är ända inetrevalen som finns.

Sen ska man själv avgöra när oljan bör bytas, då slitaget varierar kraftigt beroende på hur bilen brukas (så det finns alltså ingen bytes intervall)

Lådan rymer ca 7 lier olja, o den har inget olje trog, därför byter man olja geom ett "spola" lådan, inget konstigt med det, så gör man på alla lådor utan oljetrog oavsett bilmärke.
Lycka till med den lådan som du byter olja på när den säger till volvos rekomendationer är 8.000 mil enligt min polare som är servicetekninker på bilia ,Autotech motor säger 5.000mil normal körning och 3.000 mil om du drar mycket släp eller taxi,denna siffra har dom fått av ett av sveriges största företag för renovering av Växellådor för volvo.
Vi har bytt 2 st automatlådor på vår S80 2.5T på volvo trots täta oljebyten på 43.000mil första gången kom meddelandet "service växellåda erfordras" då vet vi inte när oljan var bytt senast men lådan var redan kass, varför snåla med ett oljebyte på 1500kr när en ny låda går på mellan 35-40.000kr att få bytt hos volvo.
Klassiskt argumentationsfel. "Jag känner en som säger att..."

Carman har exakt rätt. Serviceintervall för byte av automatlådeolja finns inte på dessa bilar om de inte går i yrkestrafik såsom taxi, polis och ambulans. Det är alltså en direkt felaktighet det du skriver, att oljan "ska bytas vid 8000 mil" enligt Volvo. Du kan tycka det hur mycket du vill men då ska det framgå att det är din åsikt.

Jag känner många, faktiskt alla utom en, som kör P2-bilar utan problem, med automatlåda där oljan aldrig har bytts.

Det är heller inte så enkelt som att bara säga "1500 kr är lite jämfört med 30-40k". Visst är det lite, men hur många extra byten gör du innan lådan tar slut tror du? Det är fortfarande extremt ovanligt att lådorna går sönder alls, gör de det så är det ofta vid väldigt höga mil. Det kanske är en femprocentig risk (om ens det) att lådan rasar efter 32000 mil. Då har du bytt olja för 6000 kr och utan de bytena hade du med 95 % sannolikhet haft en fungerande bil.

Räkneexempel för den som fortfarande har svårt att förstå: Ställ upp 20 likadana bilar bredvid varann. Byt olja för 1500 kr var 8000:e mil. Efter 32000 mil har varje bil fått fyra oljebyten = 6000 kr, 20 bilar = 120000 kr. Statistiskt drabbas då EN av dessa bilar av ett haveri, kostnad 30000 kronor. Det innebär att det är en extremt dålig affär i längden. Bilägarna som kollektiv förlorar 75 % av kostnaderna för oljebytena, så det är ingen bra investering alls. Bättre då att lägga de där pengarna i en burk och har du sån otur att just du åker på den smällen så ta den. Du kan t.o.m. ta ett lån på de pengarna och ändå komma mycket billigare undan.

Att byta för sådär mycket pengar är ingenting annat än en väldigt dyr försäkring. Lika dumt som att köpa Elgigantens "trygghetspaket" för uppåt 40 % av nypriset. Stoppa alla såna pengar på ett sparkonto istället och lyft dem därifrån när automatlådan rasar, eller platt-tvn ramlar ner från väggen. Undantag är försäkringar för t.ex. ett hus som kan brinna ner, eller en hyfsat dyr bil där smällen för en konsument blir oöverstiglig om en olycka inträffar. Där är det värt att betala ett överpris på försäkringen för att slippa. Men 30.000 kr är ingen enorm summa utslaget över en bils livslängd, det bör man kunna få fram eller betala av.
Det handlar definitivt inte om att "de har lurat skiten ur mig"... Det beror nog mer på okunskap än ovilja att sälja fungerande bilar..

jag däremot har inga problem för det värsta som kan hända är att jag får mina pengar tillbaka och får börja leta efter en bil till på blocket och åka runt o kika och så vilket tar totalt en månads tid om man slår ut det på de små timmarna man är ledig...

I bästa fall bestämmer firman att vi ska montera en utbyteslåda för att vad ska de annars med bilen stående utan fungerande låda? Då förlorar de ju massor på affären och inte bara ett lådbyte, tror ju inte det går så långt att de skrotar en närmast pedantiskt skött bil annars.. ?

Volvo sade till mig idag att felkoderna betyder att styrsystemet behöver bytas och det är = byta lådan... ärligt talat så hummade de bara lådbyte hela tiden så jag är osäker på om de vet spec mkt dom heller..

Har oljan fått en annan färg och så så är NOG lådan slut.. var ungefär vad dom kunde säga..
Kojje skrev:
CarMan skrev:oljan i lådan på den bilan ska bytas om bilen själv talar om att oljan ska bytas. Det är ända inetrevalen som finns.

Sen ska man själv avgöra när oljan bör bytas, då slitaget varierar kraftigt beroende på hur bilen brukas (så det finns alltså ingen bytes intervall)

Lådan rymer ca 7 lier olja, o den har inget olje trog, därför byter man olja geom ett "spola" lådan, inget konstigt med det, så gör man på alla lådor utan oljetrog oavsett bilmärke.
Lycka till med den lådan som du byter olja på när den säger till volvos rekomendationer är 8.000 mil enligt min polare som är servicetekninker på bilia ,Autotech motor säger 5.000mil normal körning och 3.000 mil om du drar mycket släp eller taxi,denna siffra har dom fått av ett av sveriges största företag för renovering av Växellådor för volvo.
Vi har bytt 2 st automatlådor på vår S80 2.5T på volvo trots täta oljebyten på 43.000mil första gången kom meddelandet "service växellåda erfordras" då vet vi inte när oljan var bytt senast men lådan var redan kass, varför snåla med ett oljebyte på 1500kr när en ny låda går på mellan 35-40.000kr att få bytt hos volvo.
Du får givetvis byta olja ofta om du vill, inget ar skada av det, men lite synd att du skriver att det är volvos rekomendationer, här på forumet! folka kan ju tro att du talar sanning.
Varför ska man aldrig kunna hålla en vettig diskussion?verkar som att en del är här enbart för att klaga såfort läge ges. Verstadsfolk på volvo firmor har rekomenderat mig att byta olja efter 6000mil. Det gör dom på Poliser/taxi bilar. Det kan väl bara vara en fördel att byta låd oljan? Lådan kan väl inte må sämre av ny olja. Känns som att det bara ska bli bättre. För många har det blivit en riktigt stor skillnad när dom bytt lådolja, så det kan ju inte vara svammel att man inte behöver byta den.
Senast redigerad av 1 notnaaa, redigerad totalt 0 gånger.
Clayman skrev:Så!. Idag ringde verkstaden och sa att när de provkörde igår så slutade den driva på 3an.

Så nu hade de kört bort den till Volvo verkstaden istället.. Låter ju lovande men jag tycker det lutar åt b4 när den inte får i 3an alls ? eller vad tror ni?

Låter som ett klasiskt fel. Många okuniga verkstäder får försig att som ska skruva bort en stor 24mm plugg på ovansidan av lådan för att fylla på olja där. Gör man detta så lossar nått i lådan o 3ans växel funkar inte längre. Om så är fallet så återstår bara lådbyte.
notnaaa skrev:Varför ska man aldrig kunna hålla en vettig diskution?verkar som att en del är här enbart för att klaga så fort läge ges.
det är väll ingen som klagar?

Om fakta presenteras som är felaktig, så måsta man ju tala om att den faktan inte stämmer (görs inte detta kan folk tro att faktan stämmer o blir på så sätt lurada av forumet, o det är väll inte tanken med et frum?)
Det sunda förnuftet är bytesintervallet i denna fråga tycker jag. Givetvis ska oljan bytas i fall bilen går hårt, jag menar det finns ju en anledning till att exempelvis polis och taxi har ett fysiskt bytesintervall. Jag kan heller inte tänka mig att lådan skadas eller förlorar livslängd om man är servicemedveten.

Jag bytte växellådsolja i min V70 nyss vid 12000 mil. Det behövdes inte (av oljan att döma) men jag tyckte det var dags ändå. Och ja, det är skillnad!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]