Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
[quote="NCR]
Jag trodde det räckte med att köra med den färdigblandade från Shell som enl flaskan skall hålla till -18
Varsågod och ring berörda tillverkare och kolla på en SAAB 9-3 Sport -99, en SEAT Leon -04 samt en BMW 523i -00 och hör efter.[/quote]

Precis som teemu skriver, förmodligen har tidan snö frusit just i öppningen, men det borde räcka att dutta lite med spolingen för att få detta att tina?

Som jag sa tidigare, jag har aldrig varit med om att mina munstycken frusit igen, däremot har man varit med om att spolarvätskan varit som sirap när man haft felanpassad mot uttetempen eller att tempen krypit långt neranför -30.

Angående eluppvärming, så vet jag att det förkommer på bla mercoeds, landrover och vw iaf.. så den saken tycker jag itne vi behöver diskutera nå mera i denna tråd.

/L
av nevyn
Loner skrev:Det finns bilar som har det, bla mercedes, vw osv.

Men varför skall man ha det, fryser det i munstyckena lär det ju frysa i slangar och annat när det är -18 grader t.ex. Då kvittar det ju om munstyckena är upptinade.

Nä, bättre att se till att ha rätt blandning i spolarbehållaren, jag jag antar att det är så Volvo tänkt.

/L
Vad jag vet brukar värmaren gå genom slangen, från behållaren, men om den värmer hela vägen vet jag inte.
av matzen10
haxpet skrev:Jag tänker inte stida emot vad dusäger, men jag har mycket svårt att tro att det är eluppvärmda spolarmunstycken på någon av dom andra bilarna som du har haft.

Men det är du som har haft dom så jag ska inte strida emot. Men jag har aldrig själv sett en bil av något av dom märkena som har eluppvärmda spolarmunstycken
Har haft en BMW 528, 1998, som hade just set. Mycket praktiskt!
---< Matz
Användarvisningsbild
av henrik65
NCR skrev:Jag har tillräckligt med sprit i vattnet...trodde jag i alla fall eftersom jag kör med Shells färdigblandade. :shock:
Jag har aldrig förstått de som kör med färdigblandad spolarvätska Det är ju antagligen det dyraste vatten man kan köpa förutom det som staten säljer på systemet.
Köp riktig outspädd spolarvätska, blanda 50-50 så fryser inte munstyckena förrän det är så kallt att du inte behöver spola vare sig strålkastare eller vindruta. :)
-H
av NCR
henrik65 skrev:
NCR skrev:Jag har tillräckligt med sprit i vattnet...trodde jag i alla fall eftersom jag kör med Shells färdigblandade. :shock:
Jag har aldrig förstått de som kör med färdigblandad spolarvätska Det är ju antagligen det dyraste vatten man kan köpa förutom det som staten säljer på systemet.
Köp riktig outspädd spolarvätska, blanda 50-50 så fryser inte munstyckena förrän det är så kallt att du inte behöver spola vare sig strålkastare eller vindruta. :)
-H
Jag hade bråttom..... :oops:
Användarvisningsbild
av kez_style
Som en tidigare ägare till saab så kan jag säga att saab hade eluppvärmda spolar munstycken eller så var dem väldigt bra placerade så motorn värmde upp dem, MEN det var inte allltid att det fungerade. Ner till -20 har det varit okay.
Lampor + VoC

Ryck ur di små lyktorna som sitter på[…]

Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]