Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ufriman
En liten episod från min grannes pojk. Han köpte en S40 T4 -98 som var servad och stämplad av Bilia, som hadde gått 13,500. Efter ett tag visade det sig att bilen gick dåligt. Jag som jobbar på volvo hjälpte han att kontrollera vad de hittade på servicen. Vad som framkom var att bilen aldrig varit hos Bilia utan bara blivit stämplad i boken.

Utreding och polisanmälan för bedrägeri är gjort mot den förra ägaren.

Vad jag vill ha sagt är att en stämpel är bara en bit papper. Om jobbet är utfört som det skall göras är det mycket mer värt än en stämpel i en bok.

Servicen får inte slarvas med oavsätt vem som gör den.
Användarvisningsbild
av greeeken
ufriman skrev:En liten episod från min grannes pojk. Han köpte en S40 T4 -98 som var servad och stämplad av Bilia, som hadde gått 13,500. Efter ett tag visade det sig att bilen gick dåligt. Jag som jobbar på volvo hjälpte han att kontrollera vad de hittade på servicen. Vad som framkom var att bilen aldrig varit hos Bilia utan bara blivit stämplad i boken.

Vad jag vill ha sagt är att en stämpel är bara en bit papper. Om jobbet är utfört som det skall göras är det mycket mer värt än en stämpel i en bok.

Håller med dig till 1000
Användarvisningsbild
av Jensen
Att någon stämplat boken fast den aldrig varit på Bilia kan man inte gardera sig för , om man som köpare inte själv ringer till t.ex Bilia och verkligen kollar att bilen varit där för service.
Visst är en stämplad servicebok ingen garanti för att bilen är klockren, men man har som ägare gjort vad man kan för att följa serviceintervaller mm.
Och som frigge skrev,nåt som många glömmer är ju detta med maskinskada som inte gäller då "en polare som är meck" har servat bilen el nåt liknande.
Det viktiga är ju inte att bilen servas hos just Bilia, utan att det är gjort hos en aukt verkstad.
Personligen tycker jag att har man inte råd att serva bilen hos en aukt verkstad kanske man inte skall köpa en sån bil.
Ingen här kan försöka påstå att det är lika lätt att sälja en bil med komplett S-bok, kontra en bok där man själv kladdat och har en massa lösa kvitton på olja filter mm.
av Sid
När ja köpte min -03:a för ett tag sedan gick jag först o främst till min polare som jobbar på Bilia, och bad honom slå upp bilen för o kontrollera vad dom gjort med den hos bilia, men ärligt talat tror ja inte det är många som verkligen kollar upp det med t. ex bilia.

Vi som är mer intresserade av våra fordon lägger nog ner betydligt mer energi för att kolla upp en bil innan man köper den, gentemot gemeneman.
av Teemu
ufriman skrev:En liten episod från min grannes pojk. Han köpte en S40 T4 -98 som var servad och stämplad av Bilia, som hadde gått 13,500. Efter ett tag visade det sig att bilen gick dåligt. Jag som jobbar på volvo hjälpte han att kontrollera vad de hittade på servicen. Vad som framkom var att bilen aldrig varit hos Bilia utan bara blivit stämplad i boken.

kan bara hålla med! :)

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]