Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
en sak är säker, det är inte "bara att fylla på" saknas det gas så har den läckt ut genom ett hål.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Du kan ju alltid köpa Biltemas och jämföra med den som sitter i bilen. Verkar den inte funka så går den ju att lämna tillbaka.

Man måste tänka på att många webbutiker återanvänder bilder för samma produkt till olika modeller så bilderna du sett kanske inte alls är på just den kondensor som ska vara till en S80... :)

Sen handlar det ju alltid om hur mycket man är beredd att chansa. Vill man vara 100% säker så lämnar man in sin Volvo till Bilia (fast inte ens då är man helt garderad mot att det blir fel) och betalar vad det kostar, eller så chansar man lite och skaffar billigaste eftermarknadsgrejen. Sen finns hela registret där emellan...allt handlar om en avvägning och det kan bara man själv ta beslut om.

Mvh
/Fred
Jo självklart är det så. För min del så är jag beredd att chansa med tanke på vad det annars kommer att kosta mig om jag lämnar bilen på märkesverkstad vilket precis som du säger inte är en garanti för att det inte blir fel. Kan ju för att vara säker be meken ta en titt på både biltemas och skruvat.se kondensorer, han om nån borde ju veta vilken som passar bäst.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Om Du ska göra jobbet själv, så innan Du börjar med att byta kondensor, dubbelkolla att kompressorn verkligen fungerar, för om Du bytt och återfyllt med smörjmedel och köldmedium är det tråkigt att behöva riva för att kompressorn lagt av.

//
Micke
Användarvisningsbild
av helgonet1
Mikael_0223 skrev:Hejsan!

Om Du ska göra jobbet själv, så innan Du börjar med att byta kondensor, dubbelkolla att kompressorn verkligen fungerar, för om Du bytt och återfyllt med smörjmedel och köldmedium är det tråkigt att behöva riva för att kompressorn lagt av.

//
Micke
Jaha men är det inte så att den ej går igång när köldmedium läckt ut??? Om inte hur får jag igång den??
av tomme
Första åtgärd är givetvis att provtrycka systemet!
Alla bilar läcker lite, och om du har för lite i systemet så att lågtryckspressostaten har brutit så kommer inte kompressorn att starta.
Användarvisningsbild
av helgonet1
tomme skrev:Första åtgärd är givetvis att provtrycka systemet!
Alla bilar läcker lite, och om du har för lite i systemet så att lågtryckspressostaten har brutit så kommer inte kompressorn att starta.

Ja, precis det jag menade. Tackar för hjälpen. Tack allihopa för hjälpen. Får börja med att provtrycka systemet först. En sista fråga bara - ponera att provtryckningen visar att det är tätt och det enda som behövs göras är att fylla systemet (vilket jag inte tror eftersom det inte är rimligt), startar kompressorn efter att man fyllt systemet?
av mattiash
Har haft en trasig kondensor så du kan få pris här av mej, skiljer olika på volvo och en autoriserad kylfirma som grenholms kylservice

Grenholms kylservice, de tog bara 600 kr inkl moms för att kolla systemet.
försöker hitta en verkstad som gör det till ett bra pris

Grenholms kylservice
Läcka på kondensorn, ny kondensor kostar 6000 kr +köldmedia 1680 kr inkl moms.
--------------------------------------------
fast jag hade papper från grenholms kylservice vart läckan var så ville ändå volvo ta betalt för deras koll av vart läckan var.??? knepigt
Kollat med volvo de ska ha ca 9000 kr + köldmedia på 1400 kr = 10400 kr
Senast redigerad av 1 mattiash, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av helgonet1
mattiash skrev:har en bra sida om kondensorn på v70 den nyare v70 har inte detta problem med sina bilar
men kika gärna på länken är bra tipps :D

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=105
Tackar så mycket. Enormt informativ sida :D

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]