Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Teemu skrev:ljudmässigt tyckte jag att mina gamla Nokia däck på¨17" gick tystare än dom på 15" av märket Barum. Ljudet kan nog skilja rätt mycket på olika däck och mönster.
Men Barum är ju även budgetdäck i Continentalkoncernern medans Nokian är premiumdäck och förväntas prestera bättre än Barum som är budjet.
av BG
VS60 skrev:Hej!
Funderar köpa nya fälgar till bilen.
Undrar vad skulle du välja av dessa alternativ, är det någonting man måste ser för, vad det gäller bräden och höjden på däck?

7.5x17" fälg - 215/40-17 däck
7.5x17" fälg - 215/45-17 däck
7.5x17" fälg - 225/45-17 däck
7.5x17" fälg - 235/45-17 däck
Och väljer du ändå 17" så gglöm inte att du kan behöva större utslagbegränsare.

/BG
av BG
Teemu skrev:tror nog att däckfirmorna har rätt bra koll på vilka däck som är tystare. Annars finns det säkerligen en del tester på nätet om man letar lite.
Tycker fortfarande de är bättre att prova i verkligheten för det som en tycker är tyst, kan en annan tycka tvärtom.

/BG
Användarvisningsbild
av ER
BG skrev:
Undrar vad skulle du välja av dessa alternativ, är det någonting man måste ser för, vad det gäller bräden och höjden på däck?

/BG
Med ET 43 så är behovet "bara" den minsta för 15" fälgar, dvs optimalt med oförändrad belastning på hjullager och axlar samt ingen försämrad styrradie något som ET 49 medför då det är 43 original.
av Teemu
BG skrev:
Teemu skrev:tror nog att däckfirmorna har rätt bra koll på vilka däck som är tystare. Annars finns det säkerligen en del tester på nätet om man letar lite.
Tycker fortfarande de är bättre att prova i verkligheten för det som en tycker är tyst, kan en annan tycka tvärtom.

/BG
klart att testa själv är det idéala, men det gäller ju som sagt att ha tillgång till aktuell bilmodell och gärna ett antal uppsättningar däck. Inte så många som har tillgång till det tror jag. Tänkte att man kunde få sig ett hum via att läsa tester.
av Teemu
ER skrev:
BG skrev:

/BG
Med ET 43 så är behovet "bara" den minsta för 15" fälgar, dvs optimalt med oförändrad belastning på hjullager och axlar samt ingen försämrad styrradie något som ET 49 medför då det är 43 original.
en fråga - hur blir det med skärmkanterna om du har ett så pass lågt ET? Visst att det är ett annat ET på 15" fälgarna, men dessa är inte lika breda heller.
av BG
Teemu skrev:
BG skrev:

/BG
klart att testa själv är det idéala, men det gäller ju som sagt att ha tillgång till aktuell bilmodell och gärna ett antal uppsättningar däck. Inte så många som har tillgång till det tror jag. Tänkte att man kunde få sig ett hum via att läsa tester.
Ja en kombination är det bästa. Rent allmänt tycker jag folk är rädda för ett besök hos en välsorterad Volvohandlare. Många har en uppsjö olika bilar med olika utrustning. Vi kunder betalar ju för detta när vi köper våra bilar. Innan vårt köp av vår senaste Volvo S60 2,5T provade vi ock 140/170 hkr och med 15"-17" hjul. Det bästa är att det är "gratis". Tjatar man kan man få testa ett par dagar.

/BG
Användarvisningsbild
av ER
Teemu skrev:
ER skrev:
BG skrev: Och väljer du ändå 17" så gglöm inte att du kan behöva större utslagbegränsare.

/BG
en fråga - hur blir det med skärmkanterna om du har ett så pass lågt ET? Visst att det är ett annat ET på 15" fälgarna, men dessa är inte lika breda heller.
Inga som helst problem, är ju bara ca 15 mm utåt som behövs jmfr dom Lysithea med ET43 och 195/65-15 jag har vintertid, eller 6mm jmfr dom flesta av volvos egna 17" i ET 49 med 225:or och bara 1mm jmfr Volvos 18" i ET 49 med 235:or.
Jämförelsen med 18" kan dock halta lite då däckena inte blir 225 resp. 235mm breda utan snarare lite bredare monterade på fälgarna.
Användarvisningsbild
av VS60
Gick förbi en styling firma i Uppsala, och pratade angående 17 tums fälgar, killen som jag pratade med, sagt att det bara sätta dem på utom att tänka på någon slags styrutslagsbegränsaren. Så nu blir jag vilse.
ET 43, ET 49, hur ska man veta vilken av dem har man på sin bil?
Vad är för skillnad mellan dem?
Det väl bästa att jag åker själv till Volvo, eller någon däck firma så kan dem tipsa eller rekommendera någonting.
Styrutslagsbegränsaren är det lätt att byta själv eller ska lämna bil in på verkstad?

Volvo S 60 – 02 170 hk
Användarvisningsbild
av ER
VS60 skrev:Gick förbi en styling firma i Uppsala, och pratade angående 17 tums fälgar, killen som jag pratade med, sagt att det bara sätta dem på utom att tänka på någon slags styrutslagsbegränsaren. Så nu blir jag vilse.
ET 43, ET 49, hur ska man veta vilken av dem har man på sin bil?
Vad är för skillnad mellan dem?
Det väl bästa att jag åker själv till Volvo, eller någon däck firma så kan dem tipsa eller rekommendera någonting.
Styrutslagsbegränsaren är det lätt att byta själv eller ska lämna bil in på verkstad?

Volvo S 60 – 02 170 hk
Har du Volvo original 15-16" som inte är bredare än 6,5" idag så har du ET 43, det står även ingjutet/inpräntat i fälgen vad det är för storlek samt ET på dom.
ET/offset är skillnaden mellan fälgens mitt och fälgens anläggningsyta mot bromsskiva, lägre ET gör att fälgen hamnar längre ut i hjulhuset och högre ET gör att den hamnar längre in. S60/V70N kommer med ET 43 original oavsett om du har 15 eller 16" hjul.
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]