Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:vad har du för bil/motor? (har du postat rätt?)
Läskunnig CarMan?

Måste vara klockrent inlägg
" V70N 00 2,4T "
saxat ur starten på inlägget.

Alltså en Volvo V70 av nya generationen som gällde 2000 och ett stycke frammåt
2,4T var en av de motorversioner som släpptes -00 och har turbo av lågtrycksmodellen, andra alternativet var T5. (haft en sådan själv, alltså 2,4T, som gick 21.000 mil före jag sålde den, måndagsexemplar)

//Roland
av Tompa R
tack för alla tips. lampan hade släkt sej själv igår när jag skulle åka iväg. får se när den kommer tillbaka nästa gång. hur kolar man lättast vilket spjäll man har? måste man montera bort något, och vart sitter det?
Användarvisningsbild
av Ringhede
Spgel och ficklampa. klistermärket sitter på undersidan av spjället.

Spjället sitter på motorns insugningsrör precis bakom kylaren mitten av motorn

Spjällhuset relativt fyrkantig pryl i aluminium.

mvh Roland
Hej, "Olle2" skrev följande:

"En vanlig orsak till flaggan "LARMSYSTEM SERV. ERFORDRAS" är att backup-batteriet i själva sirenen är slut."

Kan du förklara närmare, vad är det och vad kan man göra åt det?
av Olle2
Normalt när larmes går så drivs sirénen av bilens ordinare batteri vid utlöst larm. För att larmet inte ska kunna slås ut genom att tjuven först bryter spänningsförsörjningen så finns det även ett litet batteri i själva sirénen. Detta batteri är effektsvagt och driver sirénen med reducerad ljudnivå. Det orkar inte driva blinkerna.
Sirénbatteriet underhålls av reguljära tolvvoltsystemet (ej säker på exakta designen). När batteriets livslängd är slut kan UEMen (Upper Electronic Module) inte längre hitta sirénen och ger då denna felflagga.
Siren är placerad framför höger framhjul vilket är en ganska aggresiv/korrosiv miljö, så möjligen kan även korroderade kontakter orsaka felet.
Jag har haft den här flaggan på min gamla T6a i över en månad nu och har ännu inte tagit itu med jobbet, så ovanstående info kommer från Vadis samt Volvospy.com.

(Webbmaster: Jag ber om överseende med att delar av den här tråden har halkat ganska långt från sitt ursprungliga topic, kanske du kan flytta den?)
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]