Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min mätare hoppar upp till 20 så fort man släpper gasen (automat) och visar ca:15 km/h eller mer fel så fort man kommer över ca: 120...så det är långt över de 5km/h felvisning som på ALLA andra bilar jag kollat....nåt måste vara galet...nån skrev "justera DIM:en" - vad är det?
alla hastighetsmätare(bilar,mc) har en procentvis (%) fel-visning. Därför ökade mätfel när du kör fortare:
50 km/t=> 5 km/t fel
150 km/T => 15 km/t fel
fel är typisk runt 10 %, jag menar det är EU-reglar, dom måste visa for mycket.
Tog mig tid att plåta ett par bilder och visa lite vad som menas med att justera DIM(kombiinstrumentet)

Ungefär så här ser det ut original:
Bild

Vill du justera hastighetsmätarnålen så är det bara att flytta ner den lite. Självklart måste du provköra och se så att den inte visar helt åt fanders.
Bild

Hoppas det hjälpte något! Tänk på att hastighetsskillnaden är större i högre hastigheter. Det kommer du aldrig komma ifrån.
Tack för bilderna, jaså det går bra att bara trycka/vrida ner nålen lite? Ska prova det om jag bara visste hur man kommer bakom glaset? Har inte riktigt kollat men är det bara att bända loss?

Att det skiljer mer i högre hastigheter vet jag, men det är inte lika irriterande som i 50, 70 och 90 och däromkring..
martin1g skrev:har fått fram allt nu men kom då på att det är ju en "stopp-nål" under visaren vid = så det går ju ändå inte att böja ner, den är ju ivägen...
Du kan försiktigt lyfta i ytterkant på nålen och föra den över stoppet och justera ner den lite. Den ligger ändå bara och "vilar" på stoppet. Efter du har justerat ner den lite så drar du tillbaka nålen över stoppet igen.
Dock inget jag rekommenderar då motorerna som styr mätarna är relativt känsliga och kan gå sönder om man har otur. Har inte heller testat om detta funkar i praktiken
Jag lyfte över nålen, "tvingade" ner den ca: en cm, lyfte över den igen och voila - mätaren visar nästan perfekt, provade bara upp till 80 km/h, hade inte möjlighet till mer, men kollar mer noggrant senare..

Tackar alla för hjälpen!

Techsupport skrev:
martin1g skrev:har fått fram allt nu men kom då på att det är ju en "stopp-nål" under visaren vid = så det går ju ändå inte att böja ner, den är ju ivägen...
Du kan försiktigt lyfta i ytterkant på nålen och föra den över stoppet och justera ner den lite. Den ligger ändå bara och "vilar" på stoppet. Efter du har justerat ner den lite så drar du tillbaka nålen över stoppet igen.
Dock inget jag rekommenderar då motorerna som styr mätarna är relativt känsliga och kan gå sönder om man har otur. Har inte heller testat om detta funkar i praktiken
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]