camaro69 skrev:leiwi skrev:En undran , ni som byter olja /filter vid 800 / !000 mil vad är anledningen till detta ?
Använder ni olja och filter av så dålig kvalitet eller
är det så att ni kanske underskattar motor och olje tillverkarnas forskning ?
Otroligt är det ju ,att kasta ut helt onödiga pengar för att sedan kanske välja att köpa 500 kronors däck eller reservdelar av tveksam kvalitet.
Vilken otrolig tur att vi lever i ett fritt land, så att det är upp till var och en när man byter olja i sin bilmotor.
Vem fan har skrivit om att köpa däck av dålig kvalitet? Ingen i den här tråden förutom du "leiwi". Jag tror inte att dom som byter olja ofta snålar på andra detaljer till bilen.
Du får fem åsnor av fem möjliga i betyg för ditt inlägg "leiwi".
Jag tar dom fem åsnorna , men jag vidhåller fortfarande att det är onödigt att byta olja och filter oftare är service intervallerna som är föreskrivna av tillverkaren.
Alla dom kända tillverkarna av syntetoljor har en bytesintervall på 3000 mil för bensinmotorer och 5000 mil för diselmotorer , dock är det så att motortillverkarna har föreskrivit andra miltal.
Förutom att onödiga kostnader så är det ju så att man ökar miljöbelastningen vid tätare byten än rekomenderade.