Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Sälja??? :D
Användarvisningsbild
av jimDK
då jag kan vänta länge.... :)
Vi måste försöka hålla dem igång nu att kineserna kommer.
av Rick
Det viktigaste är att byta olja varje år, eftersom den "åldras"... en lagom bytesintervall är annars 1500 mil. Dagens helsyntetoljor är bra och DYRA så det är lite "overkill" att byta oftare...
Användarvisningsbild
av helgonet1
Rick skrev:Det viktigaste är att byta olja varje år, eftersom den "åldras"... en lagom bytesintervall är annars 1500 mil. Dagens helsyntetoljor är bra och DYRA så det är lite "overkill" att byta oftare...
Absolut ingen "overkill" och byta ofta!!! Oljan är enormt viktig för en bilmotor så byta ofta innebär att oljan hinner inte förlora sina bra egenskaper, man har alltid fräsch olja i motorn och det skadar aldrig! När jag körde MB så bytte jag olja samt filter var 500mil och den motorn har gått 30000mil då, säkert gått mer nu med den andra ägaren. Volvo'n byter jag vid 800mil då jag kör på syntet. Väl värt vartenda öre tycker jag! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Ringhede
Men hallå.
Ni har ju valt en Volvo för kvaliten!

De håller att man byter enligt de serviceintervaller tillverkaren angett.
Förutsatt att man använder bilen normalt.

För vissa som inte fattar vad normalt är så räknas inte rally eller bankörning dit.
Inte heller om man trimmat motorn eller byggt om på sådant sätt att motorn belastas fel.
Normalt gäller inte hellor om man ständigt kör omkring med en stor kärra efter bilen.

De som nu byter filter och olja betydligt oftare utgår jag från att de även byter bromsolja, bromsbelägg, luftfilter och bränslefilter var 500:e mil
Glöm inte kylvätska mm

mvh Roland
Användarvisningsbild
av helgonet1
Till dig säger jag bara en sak. Jag citerar "camaro69":
"Du får fem åsnor av fem möjliga i betyg för ditt inlägg "Ringhede". slut citat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jag bugar och tacka. Inte alltid man vinner andras förtroende. :-O)

Hade nog hellre velat ha 5 kokosnötter än åsnor.
Men får jobba på saken.

Givetvis lever vi i ett fritt land och ni får byta olja och filter precis så ofta ni själva vill, varje dag om det är så.
Men det är onödigt om man använder rätt kvalitet på olja och filter.

Vissa som kör taxi och planerar att köra mycket mycket långt med sin bil byter oftare än rekomenderat men kan knappast kallas för normalfall.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av leiwi
camaro69 skrev:
leiwi skrev:En undran , ni som byter olja /filter vid 800 / !000 mil vad är anledningen till detta ?
Använder ni olja och filter av så dålig kvalitet eller
är det så att ni kanske underskattar motor och olje tillverkarnas forskning ?

Otroligt är det ju ,att kasta ut helt onödiga pengar för att sedan kanske välja att köpa 500 kronors däck eller reservdelar av tveksam kvalitet.
Vilken otrolig tur att vi lever i ett fritt land, så att det är upp till var och en när man byter olja i sin bilmotor.
Vem fan har skrivit om att köpa däck av dålig kvalitet? Ingen i den här tråden förutom du "leiwi". Jag tror inte att dom som byter olja ofta snålar på andra detaljer till bilen.

Du får fem åsnor av fem möjliga i betyg för ditt inlägg "leiwi".
Jag tar dom fem åsnorna , men jag vidhåller fortfarande att det är onödigt att byta olja och filter oftare är service intervallerna som är föreskrivna av tillverkaren.
Alla dom kända tillverkarna av syntetoljor har en bytesintervall på 3000 mil för bensinmotorer och 5000 mil för diselmotorer , dock är det så att motortillverkarna har föreskrivit andra miltal.
Förutom att onödiga kostnader så är det ju så att man ökar miljöbelastningen vid tätare byten än rekomenderade.
av Tartryffel
Verkligen billiga poäng på att hugga på, och idiotförklara, de få i tråden som ifrågasätter de där täta bytena. Vad jag undrar är: vad är det ni är rädda ska hända om ni bara byter olja enligt serviceintervallen? Någon ekonomisk fråga kan det inte vara för bränsleförbrukningen är inte lägre direkt efter byte än efter ett normalt intervall. Rädd att saker ska gå sönder eller slitas - vilka saker?

Var och en gör verkligen som de vill, inte tal om annat, men jag kan lova er att Volvo har tagit i bra med sina intervaller som det är. Dels vill de tjäna pengar på service och material, dels slippa alla problem som kan komma av för glest utförda servicear.

Vad tycker Carman?
Användarvisningsbild
av isak
mycket pajkastning utan FAKTA!

varför tror ni bilfabrikanterna tävlar om långa serviceintervall?
stora krav ställs på olje fabrikanterna så de blandar tusentals ingredienser så de klarar specen? erfarenhet= byt ofta o slabba med spill-oljor? jag vet ingen smort sig fattig! (gammalt ordstäv)!

med dagens vetskap, FÖLJ fabrikantens rekomendation, de släpper inte på kvalitetskraven? (av garantiskäl o reklammationer)
en rekommendation! ni som byter ofta fortsätt med feltema o div skitoljor bit er i svansen! lägg ner transportkostnader till miljöstationer. för det gör ni väl?

till övriga FÖLJ motortillverkare rek- kör till tekniken markerar service! så skruvar ni inte sönder gängorna i oljepluggen, samt byt filter varje oljebyte.
god forts- på påsken.
isak

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]