- tor 12 jan 2006, 06:48
#26208
Det här med att oljebyte i lådan skulle göra att lådan rasar har nämnts många gånger i många olika trådar här på forumet. Det verkar vara något som alla är överens om händer med ganska stor sannolikhet...
Men det verkar som om vissa rekommenderar byte var 8000:e mil,
Vissa säger att man inte behöver byta olja över huvud taget,
Vissa avråder helt och hållet från byte,
Vissa tycker att man ska använda endast Volvo-olja,
Vissa säger att ny olja fräter(!),
Vissa säger att en sköljning gör lådan som ny....
Detta verkar vara omgärdat av hokus pokus. Finns det ingen tydlig rekommendation från biltillverkarna eller liknande? Någon som har en bra förklaring till alla dessa olika rekommendationer?
Och finns det någon sannolikhetssiffra att lådan "rasar"? T.ex. om man gör det var 8000:e mil som vissa rekommenderar, är det cirka 2% risk att lådan rasar men om man gör det efter 16000 mil är det 30% eller liknande?
Men det verkar som om vissa rekommenderar byte var 8000:e mil,
Vissa säger att man inte behöver byta olja över huvud taget,
Vissa avråder helt och hållet från byte,
Vissa tycker att man ska använda endast Volvo-olja,
Vissa säger att ny olja fräter(!),
Vissa säger att en sköljning gör lådan som ny....
Detta verkar vara omgärdat av hokus pokus. Finns det ingen tydlig rekommendation från biltillverkarna eller liknande? Någon som har en bra förklaring till alla dessa olika rekommendationer?
Och finns det någon sannolikhetssiffra att lådan "rasar"? T.ex. om man gör det var 8000:e mil som vissa rekommenderar, är det cirka 2% risk att lådan rasar men om man gör det efter 16000 mil är det 30% eller liknande?
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld