Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Det här med att oljebyte i lådan skulle göra att lådan rasar har nämnts många gånger i många olika trådar här på forumet. Det verkar vara något som alla är överens om händer med ganska stor sannolikhet...

Men det verkar som om vissa rekommenderar byte var 8000:e mil,
Vissa säger att man inte behöver byta olja över huvud taget,
Vissa avråder helt och hållet från byte,
Vissa tycker att man ska använda endast Volvo-olja,
Vissa säger att ny olja fräter(!),
Vissa säger att en sköljning gör lådan som ny....

Detta verkar vara omgärdat av hokus pokus. Finns det ingen tydlig rekommendation från biltillverkarna eller liknande? Någon som har en bra förklaring till alla dessa olika rekommendationer?

Och finns det någon sannolikhetssiffra att lådan "rasar"? T.ex. om man gör det var 8000:e mil som vissa rekommenderar, är det cirka 2% risk att lådan rasar men om man gör det efter 16000 mil är det 30% eller liknande?
av Walle
Jag har hört från volvoverkstad att jag inte behövde byta. Har en V70N -01 som gått snart 15000 mil. Killen på verkstan menade att man endast brukade byta olja i automatlådan på Taxi-bilar, ambulanser och liknande. Vanliga svensson skulle i princip aldrig behöva byta olja.
Jag håller med maf här..... vad säger egentligen biltillverkarna. Och om detta nu borde göras var 6000-8000 mil ..... varför ingår det då inte i serviceprogrammet ? Om volvo tyckte det skulle göras hade dom ju lagt in det i servicen och då även tjänat några extra dollars.... :?: :?:
av Göran E
Ja jag vet ju iaf att Bilia Haninge sade till mig att oljan bör bytas. Jag bad dom kontrollera oljan när dom uppdaterade programvaran.
På protokollet står så här "Växellådsolja, nivå OK men bör bytas"
Detta vid 21.000 mil. Jag får väl fråga vad dom säger om att det kan skada lådan när jag ringer och ber om prisuppgift på detta.
av andezon
maf skrev:Det här med att oljebyte i lådan skulle göra att lådan rasar har nämnts många gånger i många olika trådar här på forumet. Det verkar vara något som alla är överens om händer med ganska stor sannolikhet...

Men det verkar som om vissa rekommenderar byte var 8000:e mil,
Vissa säger att man inte behöver byta olja över huvud taget,
Vissa avråder helt och hållet från byte,
Vissa tycker att man ska använda endast Volvo-olja,
Vissa säger att ny olja fräter(!),
Vissa säger att en sköljning gör lådan som ny....

Detta verkar vara omgärdat av hokus pokus. Finns det ingen tydlig rekommendation från biltillverkarna eller liknande? Någon som har en bra förklaring till alla dessa olika rekommendationer?

Och finns det någon sannolikhetssiffra att lådan "rasar"? T.ex. om man gör det var 8000:e mil som vissa rekommenderar, är det cirka 2% risk att lådan rasar men om man gör det efter 16000 mil är det 30% eller liknande?
Enligt volvo behöver man inte byta olja på sin bil utan det är bara taxi samt utryckningsfordon som har en bestämd tidsintervall.

Vill man därimot vara "snäll mot sin låda så är det inte fel att byta olja, men då rekomendera jag att man gör det mellan 6000-8000 mils intervaller, byter man inte med dessa intervaller utan väntar till det dubbla tycker jag att man helt ska avstå pga smuts samt avlagringar...

Ny olja kan så klart inte fräta men den kan tvätta bort den smuts som gör att lådan håller trycket..

Självklart ska man använda olja som volvo rekomenderar men att det skulle vara "volvoolja"spelar ingen roll men den ska ju uppfylla kraven som volvo ställer.

En sköljning ska man alltid göra när man byter olja annrs byter man ju inte på"RIKTIGT" att bara byta ett par liter tjänar inget till...
av evosex
Hittade den här gamla tråden och tänkte passa på att uppdatera den lite.

Jag bytte automatlådeoljan i min V70 T5 på Solna Bilteknik och det kostade bara 1500:- Bilia skulle ha ca 2500:- beroende på oljemängd
Användarvisningsbild
av greeeken
Dom har ganska konstiga service intrevallen på solna bilteknik
11000 13000 15000 osv när det iställer ska va 10 12 14 16.

Verkar lite skumt med just det
av ted.k
Jag bytte olja på en Geartronic låda när bilen gått 41000 mil. Och gjorde detta för att lådan sparkade in växlarna. Nu har bilen gått 54000 mil och växlar som en dröm.
Jag använder Omegas olja, tycker att den är bäst.
av Qualia
Tja..din bil verkar ha gått ganska långt.. 54000mil??? :lol: :lol: Du menar väl inte 5400mil???
av TomZaj
Det är väl inte skoj o köra med en bil som inte växlar smidigt, jag skulle helt klart chansa på att byta olja och åka skönt. Om inte en växellåda kan hålla tätt efter oljebyte då kanske det är dags för en renovering. Hade en Cheva Trans sport förut, den bytte jag oljan efter ca 8000-9000 mil enligt serviceboken så ska oljan bytas efter 12000 mil på den bilen.
av ted.k
Qualia skrev:Tja..din bil verkar ha gått ganska långt.. 54000mil??? :lol: :lol: Du menar väl inte 5400mil???
Inte min bil det är en kundbil. Jo den har gått 54000 mil det är en gammal taxi, han köpte bilen när den hadde gått 27000 mil så det är möjligt att det är bytt olja innan dess. vad jag ville säga var att det finns olja som gör att växellådan blir som ny. Jag har testat att hälla på denna oljan på många problemlådor och har fått väldigt bra resultat.

..Vad som förbryllar är att när j[…]

Om bränsletrycket verkligen är svajigt s[…]

Man kan ju tejpa på utsidan runt kanterna p&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]