Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Höftade lite där med motorcyklarna, sorry! Om vi säger lite snabbare maskiner i "ligistklassen" de har nästan alltid/oftast fasta tryckare med shims som man bytar vid justering. Jag slutade på Volvo verkstan 00 och då hade alla de nya motorerna fasta tryckare när de sen ändrade igen är jag osäker på. Har du torxpluggarna på toppen har du justerbara, har du inga pluggar är det hydraliska.
rd350 skrev:Höftade lite där med motorcyklarna, sorry! Om vi säger lite snabbare maskiner i "ligistklassen" de har nästan alltid/oftast fasta tryckare med shims som man bytar vid justering. Jag slutade på Volvo verkstan 00 och då hade alla de nya motorerna fasta tryckare när de sen ändrade igen är jag osäker på. Har du torxpluggarna på toppen har du justerbara, har du inga pluggar är det hydraliska.
Ok. Måste man demontera nåt skydd lr så för att se torxpluggarna lr är det bara att öppna motorhuven och kika??
CarMan skrev:Det kanske är hydraliska på de första S80 ??? vet faktsikt inte.
Ingen S80 har hydrauliska tryckare. Tidiga 10 ventilers V70 maskiner har hydrauliska, senare maskiner har fasta tryckare. Är som CarMan skriver nästan outslitligt pga bra material val i tryckare, kam, ventil och ventilsäte.

Min 960 har hydrauliska, och även att den gått med syntet olja i alla 17000 milen så tickar det när den är kall eller stått still några veckor. Så vet i faan vilket som är att föredra. Eller så är det att Volvo inte klarade av det här med hydraulisla tryckare.

Min båtmotor GM v6:a har också hydrauliska men i det fallet så är det lyftare och den tickar aldríg inte heller min V6:a i Cheva pickisen. Gm kanske klarar av den tekniken bättre...........
Gelis skrev:
CarMan skrev:Det kanske är hydraliska på de första S80 ??? vet faktsikt inte.
Ingen S80 har hydrauliska tryckare. Tidiga 10 ventilers V70 maskiner har hydrauliska, senare maskiner har fasta tryckare. Är som CarMan skriver nästan outslitligt pga bra material val i tryckare, kam, ventil och ventilsäte.

Min 960 har hydrauliska, och även att den gått med syntet olja i alla 17000 milen så tickar det när den är kall eller stått still några veckor. Så vet i faan vilket som är att föredra. Eller så är det att Volvo inte klarade av det här med hydraulisla tryckare.

Min båtmotor GM v6:a har också hydrauliska men i det fallet så är det lyftare och den tickar aldríg inte heller min V6:a i Cheva pickisen. Gm kanske klarar av den tekniken bättre...........
Eftersom ni som svarat här är lite osäkra så har jag pratat med en mekaniker på lidbil och han sade att det är mekaniska ventillyftare på S80 upp till 08 vet ej om det är samma på 09 samt 10 men det nämnde han inget om eftersom det var min bil det var frågan om.

Han sade också att det är sällan man behöver justera ventilerna på S80 (08'orna hade det varit lite problem med slitna kamaxlar) men om så är fallet så blir det en del plock och isärskruvande, toppen får skruvas ned samt nedmontering av kamremmen osv för att byta själva ventillyftarna tror jag det heter efter att man mätt med bladmått först för att få fram spelet för att få dit rätt lyftare. Han visade mig genomskärningar på motorn på datorn samtidigt som han förklarade för mig.

Om detta är bättre lr inte vet jag ej men det är hydraliska ventillyftare på min fd MB och dessa krånglade aldrig och inte ett enda ventilknack lr tickande och den bilen har gått 30000mil och är tystare i motorn än S80 och då är det 11 år mellan dessa bilar. Ett plus också är ju att man slipper att justera ventiler på en sån bil då dessa är självjusterande (en utav skillnaderna mellan hydraliska och mekaniska lyftare sade han), det är inte S80'ns eftersom dessa är mekaniska. Så det är ju bara att hoppas att man slipper lämna in bilen för ventiljustering då detta lär kosta skjortan eftersom det är ett sådant omfattande jobb. :-)-)
Volvos första motor med hydrauliska tryckare var B234F (740 GLT 16 valve). Jag har även haft en 850 Turbo med hydrauliska lyftare. Sen hittade de ett material som skulle vara så slitstarkt att justering inte behövdes, och då gick de från hydrauliska lyftare igen.
11år gammal tråd, men det är rätt i sak.
Det är inte bara kam och lyftare som påverkar ventilspel utan också ventil och säte.

Men man behöver "aldrig" justera detta på motorerna tråden handlar om, såvida motorn inte varit isär.
apersson850 skrev: tis 24 aug 2021, 09:29 ..Sen hittade de ett material som skulle vara så slitstarkt att justering inte behövdes, och då gick de från hydrauliska lyftare igen.
Snarare att det blev billigare med shimsade lyftare..
Sen läste jag någon artikel där motorutvecklarna påstod att man fick stabilare förbränning med fasta lyftare och det var en förutsättning för att klara miljöklass 1 då det begav sig i slutet av 90-talet.. Kanske bara var en bortförklaring, vad vet jag.
Önskar att jag hade haft hydrauliska, misstänker att etanolinblandningen jag kör på nöter ned ventilsätena snabbare än avsett. Plus att jag har passerat officiella livslängden för länge sen :P
Tanken är nog annars att så länge ventilsätena slits lika snabb som kammar, shims och "toppen" på ventilskaftet så förblir spelet konstant.
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]