Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min pappa är bilmek och deras verkstad ligger bredvid en mack. Händer då och då att det kommer in folk som råkat tanka fel. Då bogserar de in bilen i verkstan och tömmer tanken. Sen till våren kommer det ett gäng gubbar med veteranbilar och tankar upp diesel/bensin-lösningen.

/John
gräsklippare o jordfräsar köper det med, ryker innan de är varma. mersor klarar 10-15% bensin det klarar säkert en volvo med. högtryckspump och spridare köper de från samma tillverkare!
isak
Har också tömt många V70 bensintankade har gjort som tidigare har beskrivit samt delat tillopp och retur framme vid motorn, satt en dieseldunk till tilloppet och kört motorn med det, detta har gällt bilar som kört med bensinblandningen. Tänk på att man måste ha upp båda tankarmaturerna för att tömma tanken helt. Bensin och diesel blandar sig inte därför är det noga att tömma helt.
Sådärja...

Nu har verkstan SMS:at att bilen är klar - till det facila priset av 3500 kr.
Det får nästan ses som rena rean :wink: om man jämför med de utsagor man hört längs vägen, allt från 70' kr till vad kundmottagaren sa i morse, "att man nog får lägga 10 timmar för att montera bort tanken, blåsa rent i rören samt lite andra saker till en uppskattad kostnad av 6-7000 kr".

Det var i vart fall den dyraste tankningen hittills och besparingen att köra diesel får nog anses som bortblåst det närmsta året.

Ska bli intressant att höra vad de gjort med bilen imorgon när jag hämtar ut den. Man kanske ska be dem pula in den nya Polestarmjukvaran för V70N när den ändå står där - 205 hp vore inte fel nu när våren står för dörren, dessutom kanske man kan mörka den "lilla" kostnaden för frugan :lol:
Martinmat skrev:Det var väl frugan som var den "skyldiga" så då kan hon väl inte ha några synpunkter eller.. :lol:
Med tanke på att det hela hade kunnat kosta 70000 så borde jag väl ha 66500 att spendera på mina prylar nu :roll:
--- Tänk om världen hade varit så underbar :mrgreen:
Bamse skrev: Med tanke på att det hela hade kunnat kosta 70000 så borde jag väl ha 66500 att spendera på mina prylar nu :roll:
--- Tänk om världen hade varit så underbar :mrgreen:
Du får väl dra det på hennes matpengar.
Det där händer någon gång i månaden på jobbet, folk står och kör på fel pump på ren rutin. Det har till och med hänt att folk inte märkt det förens bilen börjar hacka och till slut stannar. Men vi brukar vara av med bilarna en högst två dagar, beronde på om bilen blivit ordentligt körd eller ej, sen är dom tillbaka och går precis lika bra som innan. Hörde med verkstaden vad dom gör när bilen är feltankad, och det är precis som föregående skrivare skrivit, suger ur tanken byter lite filter, tömmer ledningar och sen är det på det igen....lite enkelt uttryckt. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för det lilla missödet. shit happens!
Vi har en jädrans massa bilar som rullar dygnet runt, och inte en enda har fått byta motor eller något annat på grund av att någon tankat fel.
Bamse skrev:Sådärja...

Nu har verkstan SMS:at att bilen är klar - till det facila priset av 3500 kr.
......Ska bli intressant att höra vad de gjort med bilen imorgon när jag hämtar ut den.
SUCK!!!

Jodå, jag hämtade ut bilen från verkstaden idag på vägen till jobbet, allt var frid och fröjd. Tanken var tömd, ledningarna genomblåsta, nytt filter, diesel för (hela) 80 kr islaget och slutligen provkörd en rejäl runda. Bara att betala...
Bilen går som en klocka och allt känns som vanligt. Under vägen hem så slår det mig att jag nog bör slå i några droppar till - och nej - jag tankar inte bensin igen :wink: utan kollar minst tio gånger på pumpen innan jag kör igång tankningen - i med 800 spänn diesel och så iväg.......men va f-n nu då, tankmätaren visar bara dryg halvtank :evil: Börjar gräva efter telefonen samtidigt som jag fortsätter rulla runt macken, kommer precis fram till utfarten från macken, då inträffar plötsligt: julgransbelysning i instrumentpanelen och motorn lägger av!!! Ringer omedelbart till verkstan och frågar vad i helvete jag ska göra nu...."Vänta, vi skickar en kille".
Kliver därpå ur bilen och upptäcker då ett långt spår efter bilen samt en stor pöl under bilen, sniffar - ja det är diesel. Vad fan är nu detta, har dom glömt sätta dit bränslefiltret eller? Puttar tillbaka bilen till en bättre plats än mitt i korsningen och går tillbaka till macken för att säga till om lite dieselspill. Promenerar så tillbaka till bilen då jag upptäcker att det rinner en nästan kontinuerlig stråle under tanken(!) Samtidigt dyker Volvokillen upp och suckar bara och säger att han inget kan göra, alltså bara att bogsera tillbaka till verkstaden igen :twisted:

Efter sju svåra och tio bedrövliga ... så får jag till sist också ut en ersättningsbil efter totalt nästan 3 timmars vedermödor och kör hem halvförbannad, och måste återigen sitta och vänta på min dom. Vad farao är detta??? Killen som kom till platsen trodde att inspektionsluckan till tanken var otät (en oring som kanske hamnat snett), men tyckte det var skumt att bilen la av...

JAG TYCKER ATT DET OSAR STORT MÅTT AV SLARV HÄR....!!! :twisted: :twisted: :twisted:

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]