Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag ser intet konstigt i att bilprovningen inte ser detta eller i att man inte ser deta vid en normal service.

Du har själv valt attköpa bilen privat, vilket inebär en störe risk (det är därför en privat bil är liggogare än en som står på firma)
du har själv valt att inte kontrolera om fryhjulsdriften funka innan du köpte bilen (går att kolal själv, eller så kan man betala en bilverksta för att utföra kontrollen)

men deta har du alltså inte valt att göra, så det är bra at stå där i skamvrån o inse att det inte är lika lätt att köpa begagnad bil privat som at köpa en liter mjölk i affären.
av Lirum
CarMan skrev:Jag ser intet konstigt i att bilprovningen inte ser detta eller i att man inte ser deta vid en normal service.

Du har själv valt attköpa bilen privat, vilket inebär en störe risk (det är därför en privat bil är liggogare än en som står på firma)
du har själv valt att inte kontrolera om fryhjulsdriften funka innan du köpte bilen (går att kolal själv, eller så kan man betala en bilverksta för att utföra kontrollen)

men deta har du alltså inte valt att göra, så det är bra at stå där i skamvrån o inse att det inte är lika lätt att köpa begagnad bil privat som at köpa en liter mjölk i affären.
så du är inte ett dugg konfunderad att ingen upptäcker felet trots 4 grundliga kontroller? Kan du inte hålla med om att en bil som kostar ny 420.000 kr bör ha ett system som känner av drivlinan där modellens primära finess är fyrhjulsdrift? Lite märkligt att spolarvätskan prioriteras i detta fall, för den lampan lyser ju. Även kan man ju diskutera om felet drabbat flera borde denna koll inkluderas i Bilias djupaste tester, lite därför man köper en ny bil, dels för man inte kan hissa upp den och kolla driften och dels för att man inte kan se felet eller hur? Majoriten av alla jag pratat med unga som gamla, verkstadsgubbar som v70 ägare kan ingen enkelt märka om fyrhjulsdriften är ur funktion. För det är inte enkelt, det har jag, Bilia och bilprovningen bevisat!
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist går det att byga ett övervaknings system til systemet, men det kostar ju pengar & är nog en ganska onödig kostnad i mångas ögon
Om du ska köpa en sprillans ny bil, o åker runt o kollar på olika bilmärken, kolar du spesevikt efter en bil som har övervaknings system för fyrhjulsdriften & är villig att betala med för den bilen , än en motsvarande bil hoss ett konkurerande bilmärke?

Bilprovningen ska kolla att bilen inte är trafikfarlig att framföra, dom har inet intresse i att se om firhjulsdriften fungerar (desutm är det mycket kmplext att ha kunskap om hur alla olika bilmärkens alla olikavarinater på alla olika årsmodeller ska funka & hur man testar dom, det kan ju desutom bli fel på flera olika ställen i ett system, så det är intehelt enkelt.

Att man inte kolar det på service kan tyckas konstigt, men även här eär det ju en kostnads sak, skulle det kollas så skulle servicen vara dyrare. som det är i dag ingår det inte som kontroll i en service (om man skulle märka at den inte funkar, så anmärker man på det, men det är ingen obligatorisk kontroll. Så här i vinter tider är det ju enkelt att kolla under provkörning)
En service går ut på att kontrolera slit delar på bilen, dels i förebyggande syfte, så du kan byta dom i tid & dels se om dom är rasiga. Sen kollar man över synliga probelm så som lagakden m.m. men man kollar INTE om AWD systemet funakar, man kolar inte om DSTC funkar, man kollar inte om el bakrutan funkar, man kollar inte om du har vaten ekage in i bilen. alla såna saker får kunden själv "klaga" på o då lämna i på specefik felsökning.
Användarvisningsbild
av CarMan
När du köper en begagnad bil så är det upp till dig att kolla om AC:n kyler med rätt effekt & om alla fönster hissar går, samt om stols värmen funkar.
På samma sätt ska du också själv kolla om det finns bulor eller repor på karossen.

Dessa saker kollar inte bilprovningen, dessa saker kollar inte på en service. för mig är detta exakt samma sak som din fyrhjulsdrift.

kan man inte kola själv så köper men bil på firma, då har du konsumetköplagen att luta dig imot.
av Lirum
CarMan skrev:När du köper en begagnad bil så är det upp till dig att kolla om AC:n kyler med rätt effekt & om alla fönster hissar går, samt om stols värmen funkar.
På samma sätt ska du också själv kolla om det finns bulor eller repor på karossen.

Dessa saker kollar inte bilprovningen, dessa saker kollar inte på en service. för mig är detta exakt samma sak som din fyrhjulsdrift.

kan man inte kola själv så köper men bil på firma, då har du konsumetköplagen att luta dig imot.
ok, då antar jag att du jobbar på Bilia. När man köper privat har man köplagen, kan fungera samma men lite sämre villkor. Jag är inte vansinnigt förvånad att bilen hade brister, det som skrämmer mig är att ingen oavsett jobb kan påtala att fyrhjulsdriften är ur funktion, tänk då att jag pratat med 3 st olika servicetekniker som jobbat med bilen hela tiden trott att bilen va ok, det förvånar mig!
Användarvisningsbild
av CarMan
Att dom du pratat med inte vet att fyrhjulsdriften inte funkar beror på att du inte bett dom kolla den. på samma sett har dom heller inte kollat om din tanklucka låser etrer 10 minuter, ingen har heller kollat om du har pyspunka eller om det är ström i cigarett utaget.

det du begär får du om du lämnar in bilen på en M-test !!!

sama sak gäller i andra brncher. går du in o ber att få håret klippt, så kommer du inte ut med färgat hår elller ny målade naglar. Man får det jobb man beställer (kan tyckas konstigt för end el, men är en självklarhet för mig)
Användarvisningsbild
av isak
är väl ganska enkel sak att kolla om 4VD fungerar när man köper bilen?

provars inte en sådan sak så ifrågasätter jag om du har behov av den.
isak
av llesrof
Kan du bevisa att förra ägaren medvetet mörkat att AWD-funktionen var defekt så är det ju lugnt. Problemet är just att bevisa detta. Har jag gjort en korrekt analys om jag tror att du inte är speciellt insatt i hur en AWD-bil i allmänhet och en XC70 i synnerhet, uppför sig och är uppbyggd? Jag kan delvis hålla med om att just fyrhjulsdriften är ett påtagligt attrubut hos en XC70 och att denna funktion borde övervakas. Det gör den också, men inte överallt. Det är förmodligen ingen enkel sak att sätta någon form av sensorer på kugghjulen som varnar när de blivit slitna även om NASA säkert kunnat lösa detta rent tekniskt. Som du säkert räknat ut så är det däremot ganska enkelt att sätta en sensor som känner av mängden spolarvätska. Sedan tror jag inte att Volvo prioriterat den funktionen på bekostnad av total övervakning av alla detaljer som kan gå sönder i AWD-systemet. Vad man anser att man kan förvänta sig av en bil som en gång i tiden kostade över 400000 SEK är högst individuellt. För de pengarna hade jag förväntat mig att den skulle kunna koka kaffe också, men nu vet jag att den inte gör det. Sedan har jag lite svårt att förstå varför du hela tiden hänvisar till vad någon en gång i tiden betalade för bilen. Saker kan gå sönder på alla bilar oavsett pris. Det finns nog viktiga detaljer i en Ferrari Enzo som inte heller övervakas av någon sensor. På den får man förmodligen kolla spolarvätskan manuellt.

Bromsprov gör bilprovningen på alla bilar, inte bara AWD-bilar även om de i vissa fall går till på ett annorlunda sätt. Och som namnet antyder så är det bromsarna som kollas, inte om bilen driver på alla fyra. Du kan förmodligen ha en vinkelväxel med helt renslitna drev utan att det låter nämnvärt illa eller att bilen drar snett när man bromsar.

Att bilverkstäderna fuskar är ju allmänt känt. Bilmekar är lika lata som alla andra och kan de hoppa över något så gör de det. Om det inte står på arbetsordern att de skall kontrollera AWD-funktionen så hoppar de över det på samma sätt som att de inte kollar en massa andra saker. Sedan kan man ju tycka att kontroll av drivlina borde ingå vid en service, men verkligheten ser inte ut så. Inte med en Volvo i alla fall. Har du däremot explicit bett verkstaden kontrollera AWD-funktionen så är det en annan femma. Kör man under normala omständigheter så är det jäkligt svårt att märka om AWD:n inte fungerar, speciellt om man inte har en annan AWD-bil att jämföra med. Själv körde jag ett halvår med min unnan jag började fatta att saker och ting inte stod rätt till. Även jag hade bett en volvoverkstad kolla bilen strax efter att jag köpt den.
tänk då att jag pratat med 3 st olika servicetekniker som jobbat med bilen hela tiden trott att bilen va ok, det förvånar mig
Det kan jag hålla med om, men har någon bett dem kolla AWD-funktionen? Finns det protokoll på att detta är kontrollerat?

Jag förstår att du är bitter och besviken och att du gärna vill kunna peka ut någon ansvarig för din bils defekter. Jag råkade ut för samma sak men hade tur att det var ett enkelt fel.
av llesrof
isak skrev:är väl ganska enkel sak att kolla om 4VD fungerar när man köper bilen?

isak
Berätta gärna hur man kollar detta om man inte har tillgång till snö, is, rullar eller en grusgrop.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
isak skrev:är väl ganska enkel sak att kolla om 4VD fungerar när man köper bilen?

isak
Berätta gärna hur man kollar detta om man inte har tillgång till snö, is, rullar eller en grusgrop.

Kör ut på vilken grusväg, grusplan som helst. Det räcker med garageuppfarten om den har grus. I med ettan, gasa lite och dutta upp kopplingen en millisekund så ska det bli ett litet slirspår vid alla fyra hjulen.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]