Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
Att ni sparar så "mycket" pengar på att tanka 98oktan har jag svårt att bara köpa sådär. Jag påstår inte att Hozz och Ynot ljuger men skulle vilja veta under vilka körförhållanden ni kommit fram till den slutsatsen. Medvetenhet om att köra snålt och att VILJA nå ett visst resultat kan göra underverk...

Att betala 40 öre mer per liter men ändå tjäna 25-30 öre innebär en hel del minskat bensinförbrukning per mil. Är det troligt? Vill gärna tro på det då...
Användarvisningsbild
av Funk
Hos mig är det uppmätta (med flera långa mätperioder) resultatet mellan 95-98oktan ungefär 2 % lägre förbrukning vilket gör att det går nästan jämnt ut mellan de båda. Jag skyller på etanolinblandningen i 95 oktanen i första hand.

/Thomas
av Dah
Jag bytte från 95 till 98 och märkte rätt mycket skillnad får jag säga. Jag kan inte svära på att bilen fått mer krut, men den beter sig annorlunda (bättre). Förbrukningen har sjunkit med mer en 1dl vilket resulterar i att jag sparar drygt en krona per mil trots högre bensinpris. Dessutom bytte jag oktan när det började bli kallt på riktigt och vinterdäcken (dubb) åkte på. Så till sommaren kanske förbrukningen sjunker lite till. Jämförelserna har skett med mer eller mindre samma körstil, dvs lugn.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Dah skrev:Jag bytte från 95 till 98 och märkte rätt mycket skillnad får jag säga. Jag kan inte svära på att bilen fått mer krut, men den beter sig annorlunda (bättre). Förbrukningen har sjunkit med mer en 1dl vilket resulterar i att jag sparar drygt en krona per mil trots högre bensinpris. Dessutom bytte jag oktan när det började bli kallt på riktigt och vinterdäcken (dubb) åkte på. Så till sommaren kanske förbrukningen sjunker lite till. Jämförelserna har skett med mer eller mindre samma körstil, dvs lugn.

Min drar mindre soppa på vintern när dubbdäcken är på , om det beror på att dubbdäcken är smalare än sommardäcken eller att AC:n inte jobbar som på sommaren ska jag låta vara osagt.
av Lazy
sand3rs skrev:Att ni sparar så "mycket" pengar på att tanka 98oktan har jag svårt att bara köpa sådär. Jag påstår inte att Hozz och Ynot ljuger men skulle vilja veta under vilka körförhållanden ni kommit fram till den slutsatsen. Medvetenhet om att köra snålt och att VILJA nå ett visst resultat kan göra underverk...

Att betala 40 öre mer per liter men ändå tjäna 25-30 öre innebär en hel del minskat bensinförbrukning per mil. Är det troligt? Vill gärna tro på det då...
Min test gjordes under en två veckors period i januari med samma typ av körsätt (så snålt som möjligt) och sträckor, 75% stadskörning och med en verklig förbrukning (ej datorn) från full till tom tank, prisskillnaden var då 33öre/l.
Användarvisningsbild
av johan666
dieselmagnus skrev:Det står i instruktionsboken att bäst prestanda får du vid 98 oktan. Får något högre ladd pga att det blir mindre knackning. Jag märker skillnad i förbrukning när jag kör 95 mot 98 i min T6:a. Inga decilitrar men extrakostnaden för 98 oktan sparas in på förbrukningen. En bra regel är:
vinterdäck=95 oktan
sommardäck 98 oktan.

Har du en chippad bil ska du köra 98.
nu hängde jag inte med där.
varför ska man köra med 95 oktan på vintern?

För övrigt så kör jag alltid på 98 oktan. bilen känns piggare, jämnare och drar mindre.
så det borde ju bli mer miljövänligt eftersom den drar mindre!

/Johan
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du använder inte prestandan på samma sätt på vintern samt att kall luft har högre densitet än varm luft (sommaren) detta kompenserar en del så att turbon inte behöver arbeta så mycket. Dock är det ju vinterväglag för det mesta på vintern.
Användarvisningsbild
av johan666
dieselmagnus skrev:Du använder inte prestandan på samma sätt på vintern samt att kall luft har högre densitet än varm luft (sommaren) detta kompenserar en del så att turbon inte behöver arbeta så mycket. Dock är det ju vinterväglag för det mesta på vintern.
jaha. så då är det bättre med 95 oktan på vintern då.
men gäller det bara när man har turbo i?

/Johan

Det är otroligt att Effektskatten som Sossarn[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak