Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gandalfi
Köpte en XC90 2.5T, sjusits -04 för någon månad sedan och är riktigt nöjd med den. Är såld på Volvo, men kollade ändå inför köpet även BMW X5, X3, Toyota LandCruiser, Rav4 och en Mitsubishi Jeep. Men efter att ha provkört en massa olika och framför allt jämfört kupéutrymmet så föll valet på XC90n. Visst det finns SUVar som är större invändigt, men då sitter det oftast en spis framför knäna som behöver en direktanslutning till en mack. Diesel blev aldrig något alternativ för mig då bilen max rullar 2000mil om året, och då skulle det kosta mer än vad det smakar.
Ok, det är ingen sparbössa att köra en så stor bil som en XC90, men i jämförelse med många andra bensinkonkurrenter så står den sig väl. Hade en V70N 2.4t innan och den låg på 1.15 - 1.20L/mil blandad körning, så som vi kör. Och XC90n ligger på 1.25 - 1.35 blandad körning så som vi kör. Dvs, runt 2-3 mils landsvägskörning och sen stadskörning någon timme och sen lika lång väg tillbaka. Med tanke på att vi utan att stuva öser in ett barn i bilbarnstol, en stor vagn, skötväska, ibland åker Schäfern med(bredvid vagnen), två vuxna och sen matkassar pluss lite annat så tycker jag det är riktigt bra. Har även haft dubbla bilbarnstolar med en mamma bakom föraren, och en längst bak och två pappor längst fram....när grannarna har åkt med till något. Och det går hur bra som helst, visst lastutrymmet bak blir i minsta laget, men ska man nu lasta så lägger jag på takboxen.
Var väldigt nära att köpa en X5 med den lilla bensinmotorn, men när jag jämförde med en sjusits Volvo så var valet enkelt, förvisso är BMW grymt sköna att köra och man får en odiskutabel kvalitet...men, men. Jag bara vägrar sätta mig i en Chrysler Voyager, VW Sharan eller liknande, tycker dom är så fruktansvärt fula.
Vad det gäller den integrerade bilbarnstolen så tycker jag den är riktigt bra, hämtade brorsbarnen för en tid sedan och satte då den ena i den. Tog bort bakre delen av mittkonsolen och körde fram baksätet, vips så satt hon längre fram och vi hade en helt annan kontakt än vad jag hade i den som jag hade i V70.

Det går säkert att pressa ner förbrukningen ytterliggare, men jag har inte reflekterat särskilt över det hitills. Provade, för skojs skull, att få ner den en gång när jag låg och körde motorväg. Då kör jag på dubbade Nokian Hakka 17" och farthållare, på vägen var det snö, inte modd utan en jämn fin snöyta. Tryckte jag in farthållaren på 100km/h så låg den på 0.9L/mil, har man inte idiotbråttom så är det en ganska skön hastighet att köra i med denna typ av bil. Alla som tycker man ska ha sportbilskänsla osv.....då säger jag bara Ska man köra fort ska man INTE sitta på andra våningen.
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev: Vilka problem skulle det vara? För det är väl inte diskussionen på Autopower om kamkedjorna du läst? De kamkedjeras som framkommit har berott på att man överträtt serviceintervallen - ordentligt.
Nä, jag har läst på nordicaudi.se:
Enbart ett exempel. Det kan ju hända att alla ljuger om detta men det luktar VW om det hela. Själv frick jag strida varje gång det var garantifel på min förra Audi.

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... Post937611

. Vidare verkar VW vara lika ointresserade som vanligt av att erbjuda någon form av Goodwill eller garanti. Att överskrida de krångliga longlife servicarna med ett par hundra mil ska inte orsaka motorras anser jag.
Drömmotorn i A6 är ju 3.2FSI, men just den tycks vara värst så det får väl bli en 2.0T istället.
Möjligen hänger det låga andrahandsvärdet ihop med ryktena.
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
av wendtm
Hej!
Jag har en xc90 t6 -03, jag har inte haft några sörre problem de 2 åren vi haft den.vi har bytt bromsar runt om, men det måste va ok när bilen endå rullat 16000 mil, det är endå en stor klump man skall få stopp på, annars så har det varit bara vanliga service.
Sen kan man köpa mycket av delarna på skruvat.se, som är mycket biligare än volvo (Jag köppte mina bromsar där och inte haft några problem med dem)

Jag tycker HELt klart att volvo har snyggare inredning än x5, panelen och ala spakar i X5:an känns så gammla, de har juh vart lika dana sen typ -95.
Men det är juh su själv som skall vara nöjd med den.

Vi kör volvon mäst landsväg, använder den som pendlarbil, så förbrukningen är juh rätt ok 1.15 l/mil,
av Lövet
kave: Även om ägarna inte gärna medger detta så brukar det sluta med detta (citat ur tråden)

# Tar Audi på sig ansvaret för det senaste problemet med min bil:
Nej, pga att servicen inte är utförd enligt de serviceintervall som gäller så finns ingen ekonomisk hjälp att få.

Jag skulle säga att 95% av de fall som jag sett beror på slarv med service. Självklart gäller inga garantier då. Bara som exempel så finns det ett fall på Autopower där en ägare klagar på kamkedjeras på en 3,2. Han har ju "servat bilen var 3000e mil" och tror att det räcker. Men så är det inte. Bilen ska servas exakt när serviceindikatorn lyser vilket i det fallet var över tusen mil sedan! Vissa Audiägare verkar tro att det är fasta 3000 mil intervall men det är det absolut inte. Kör man korta sträckor så blir intervallet vanligen 2000-2200 mil och sedan måste bilen alltid in var 24e mån.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu har vi spårat ur lite känns det som.

Men går man några 100 mil över service intrevall så SKA inget hända , allt annat är löjligt kan tyckas.
Ni som hänsvisat till bmw o kedjeras. Kan ju lika gärna kontra med företagets peugeot partner som vi bytt OLJA på 2 ggr på 19000 mil . Oljefiltret bara bytt 1 ggn. Kamrem aldrig o den rulalr på som en oxe.

För att återgå till TS fråga så ja testa båda bilarna
av Larzan
X5 kan ju inte vara bra bilar.
De har ju stor benägenhet att tappa delar på nätterna på parkeringen. :roll: Dessutom så kan de delarna inte tåla markkontakt heller, för de måste ju lösas upp på något sätt. Delarna finns ju inte kvar på marken heller.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]