Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
greeeken skrev: Man går INTE in till volvo o säger . Hej ja vill ha ny mjukvara till spjället för att jag läst om det på volvo foru,
Självklart SKA du felsöka. ÄR du för snål för att göra det ja då gör man det inte. Men att veta vad problemet är utan felsök är svårt o att börja byta/ ladda om mjukvaror hit o dit då blir man fattig på köpet
.
Men va fan, jag har inte sagt det eller skrivit att jag sa det.

Jag förklarade fenomenet och deras första svar va ladda in programvara.Och felsökningen kostar 700 oavsett om man finner fel eller inte

Hittar dom inget specifikt problem så blir det mjukvara och är man snål för att man inte vill betala 700 för något som förmodligen inte hjälper

Sådana här skitsvar klarar vi på Jagrullar.se utan
greeeken skrev:
Det är i många fall spjället som är kasst så är det. Att sen bar abyta rakt av o ha samma problem är ju rent självklart om du inte laddar i ny mjukvara.
Att sen byta spjäll o det int fungerar , ja varför ska du betala för det när det INTE fungerar? Vem lägger ut pengar för en reparation som inte fungerar?????????
Oftast så köper man ett spjäll på skroten för 1800kr till o från.

När ja hade detta fenomen så var det ett par oringar som int evar riktigt täta vilket resulterade att varvtalet dippade.Bytte dom 5 st o det blev bättre. Rengjorde spjället o nu är det problemfritt , men då rengör jag det 2 ggr per år oxå.
Klart som fan att du får betala ett spjäll och varför köpa ett spjäll för 1800 på skroten som kanske håller nån mån eller inte avhjälper problemet.

Skroten tar knappast tillbaka spjället....1800 fattigare......ja just ja man är ju snål när man tänker så enl dig.

Vet flera som har nya spjäll,nya ringar och programvara men problemet kvarstår,vad har du för svar till dom,byta spjäll igen......
av Fred
Nu har jag kollat på gasforumet om andra BiFuel-ägare upplever detta med dippande tomgång vid frihjulning mot stopp och det verkar inte vara en BiFuel-egenskap.

Därför sökte jag lite internationellt och fann denna tråd. Där verkar någon fått ordning på problemet genom att byta CEM... :roll: (Se post #20 i tråden). Kan detta verkligen vara lösningen?
av Fred
Jag kör så otroligt lite på bensin så jag vet faktiskt inte, för mig är det en prestigeförlust att behöva slå över från gasen...men jag får väl försöka testa det, trots att det tar emot... :roll:
av RRRRR
Fred skrev:Jag kör så otroligt lite på bensin så jag vet faktiskt inte, för mig är det en prestigeförlust att behöva slå över från gasen...men jag får väl försöka testa det, trots att det tar emot... :roll:
Av egen erfarenhet så skulle jag kolla gastryck och är det okej så löadda senaste mjukvaran i etm och hjälper ej det så byte gasfördelare.... Bor du i gbg så kan jag hjälpa dig =)
av Fred
Det var ett vänligt erbjudande RRRRR! :D Tyvärr bor jag i huvudstaden så det blir lite långt...

ETM byttes för två år sedan och jag förutsätter att den då laddades med senaste mjukvaran. Gasfördelare och regulator byttes ungefär i samma veva och då kollades även gastrycket. Bilen gick mycket bättre efter regulatorbytet men tomgångsdipparna fanns kvar. Jag tror därför inte att det är gassystemet som är orsaken till dipparna utan jag lutar mer och mer åt VVT-ventilen. En på gasforumet hade samma problem och det hjälpte inte att rengöra ventilen utan först när den byttes blev tomgången stabil. Dock känns det inte så kul att chansbyta en VVT-ventil för 1100 spänn men en beg. från skroten för en femhundring kan det vara värt. Dock vet jag inte riktigt om de ändrats på något sätt mellan årsmodellerna därför gjorde jag en ny tråd om just detta...har inte fått något svar där ännu... :roll:

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]