Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MrPeLa skrev:Jag hade kollat bränslepumpsrelät, jag hade en t5 för några år sen som gjorde precis som du beskriver, till slut kom jag fram till reläet, en lödning i relät hade släppt lödde om och bilen gick perfekt igen. Reläet satt i en box under huven på den bilen och var orange vill jag minnas. värt att kolla kanske. Pelle.

Frågan är väl bara vikter av alla relän det är? xD
Jag hittar bara beskrivningar här om V70 innan 2000... Konstigt nog :)
Jag hade exakt samma fel i min v70 2,4T från 01. Upprepade motorstopp då bilen långsamt dog. Först med långa intervall typ 2-40 mil, sen oftare. Inga felkoder. Gick bra därimellan. Startade ibland direkt efter, ibland efter 4-5 försök. Drog runt dvs inget tändfel. Jag läste här och listade ut att det var bensinpumpsrelaterat då surret från pumpen hörs i 4 sekunder då man vrider tändningen 2 steg. Ibland efter motorstopp hördes inte surret och då startade den inte heller därefter. Sen efter x startförsök kom surret och vips startade bilen. Mot slutet var 3:e km motorstopp, hopplöst. Det var kabeln genom vänster lock som nämnts i tråden, ärgat/rostat delvis av i genomförningen. Volvo i Västerås, Bilia hade inte hört talas om kabelfelet och föreslog byte av hela pumpen för 10 tusen. Tog bilen till mindre firma som konfirmerade och lagade felet för 3000 kr ink moms. Borrades nytt kabelhål i locket och limmades tydligen. Felet var typiskt på V70 modeller -01-02 (?) då kabeldragningen ska ha ändrats till via höger lock från 2003 års modell har jag läst. Tack jag rullar för hjälpen! Nu går den fint igen. 33000 mil på mätaren.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]