Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
johan666 skrev:
CarMan skrev:sök på vevhusventilation så får du svaret å alla dina frågor & exakt vad som måste bytas (man får inte hoppa över att byta olje sil & olje fälla)
till CarMan:
jo jag kollade upp de innan när jag var på bilverkstan. och frågade mekarn om det kunde vara vevhusventilationen.
han svarade bestämt nej! och sa det jag skrev först.
..men jag kanske formulerade mig fel till honom.??

/johan

Du formulerade dig nog inte fel, men det är oftas så att man inte får prata med en mekaniker, o då har ju den man pratar med inte samma kunskap. Sen är det lätt att tänka fel, i en snabb samtalsväxling. en igensatt vevhusventilation påverkar ju inte oljetrycket o kan inte ge lågt oljetryck, så svaret är nej det kan inte vara vevhusventilationen.
MEN! en igensatt vevhusventilation kan bilda "kox" som tilslut hamnar i oljetroget, detta päpper då igen oljesilen o motorn kan inte suga i sig oljan (så i förlängningen är fgrundfelet en igensatt vevhusventilation, men "sakfeket" är kox i oljetroget.
okej. nu blev jag lite klokare.
Jo det var den rätte mekanikern jag pratade med direkt. dom har ingen i "receptionen".
men då verkar det som mekanikern kollar rätt ändå. då avvaktar jag tills han tittat på de på fredag.
/Johan
Tjena!
De är klara med min bil på bilverkstan.
Dom rengjorde sumpen, det var kox o bränd olja.
bytte olja + filter totalt 2728:-

MEN! de kunde inte garantera att felet var åtgärdat.
Men oljetrycket visade normalt igen.

Vad säger du Carman?

/Johan
ta ner troget igen o byt oljesil
sen tar ni o byter oljefällan
CarMan skrev:ta ner troget igen o byt oljesil
pratade med verkstan nyss.
han säger att det är ingen idé att byta oljesil +fällan
eftersom det är massa skit för övrigt.

så han tyckte jag skulle hitta nån lastbilsverkstad som kan rengöra oljetråget ordentligt...

och jag känner ingen.
vad menar han med det? Vet inte hur jag ska gå tillväga
/Johan
johan666 skrev:
CarMan skrev:ta ner troget igen o byt oljesil
pratade med verkstan nyss.
han säger att det är ingen idé att byta oljesil +fällan
eftersom det är massa skit för övrigt.

så han tyckte jag skulle hitta nån lastbilsverkstad som kan rengöra oljetråget ordentligt...

och jag känner ingen.
vad menar han med det? Vet inte hur jag ska gå tillväga
/Johan
Jo Följande har hänt.
Fick tag i Finnvedens lastbilar och de kunde rengöra oljetråget.
Så bilverkstan plockar bort den och jag ger den till Finnveden som rengör. spolar eller nåt sa de.

men räcker det sen?
vad ska han göra sen på bilverkstan?
/Johan
Vad är det för bilverksta du fått tag på?
har dom tagit ner oljetrogen o inte gjort rent det? varför kan dom inte själva göra rent det? måste du som kund leta efter yttligare en verksta som ska göra rent tråget? (sånt får vel verkstan själv leta efter om dom nu inte kan göra det själv)

Be om penarna tillbaka & åk till en riktig verksta ! Du ska inte betala nåt extra för att dom gjort fel.

Troget sak ner & rengöras, samt att man gör rent i blocket därman kommer åt, fins en kanal i blocket Som fortsättar i troget, den går från oljefällan & är viktigt att den blir ren.

sen SKA olje silen bytas & du ska byta olje fälla. kostar ca 10 000:- på en riktig verksta.
CarMan skrev:Vad är det för bilverksta du fått tag på?
har dom tagit ner oljetrogen o inte gjort rent det? varför kan dom inte själva göra rent det? måste du som kund leta efter yttligare en verksta som ska göra rent tråget? (sånt får vel verkstan själv leta efter om dom nu inte kan göra det själv)

Be om penarna tillbaka & åk till en riktig verksta ! Du ska inte betala nåt extra för att dom gjort fel.

Troget sak ner & rengöras, samt att man gör rent i blocket därman kommer åt, fins en kanal i blocket Som fortsättar i troget, den går från oljefällan & är viktigt att den blir ren.

sen SKA olje silen bytas & du ska byta olje fälla. kostar ca 10 000:- på en riktig verksta.
kanalen i blocket, är det oljepickuppen? ett rör som går till tråget.
Verkstan hade inte rätt utrustning för rengöring.
Men lastbilsverkstan hade det, nåt bad sa de.
/Johan
om man inte har rätt utrusnting så ska man inte åtasig jobbet, alternativt så tar man själv o lämnariväg saken för rengöring.
men man plockat inte ihop bilen o sen tar betalt.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]