Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
vad menar du larzan?
finns väl bara 9pol eller 13 pol även kallad europakontakt? bägge har en kopplingsstandard.
isak
Användarvisningsbild
av kalhygge
jaa. El e ju kul!

När kärran testades på de andra bilarna var den nog inte på kroken, men den funkade ju bättre då, än på min bil..?

Det som INTE funkade i de andra fallen, var ju höger pos ljus + höger bakljus, å så kunde det tydligen vara ibland,
OM tillverkaren inte byglat höger å vänster i kärrans kontakt.. Varför det inte görs ibland - vet ej..

Imorse byglades enligt ovan och se på f_n: Nu funkar ALLT, med kärran på min bil :)

Dock är jag fortfarande nyfiken på varför:

1. Krypströmmar ligger kvar på min kontakt. Det var dioder i testdosan, kärrans lysen lyser aldrig när man stänger av bilen.
Så var heller inte de andra bilarna, med testdosan, och de hade nog ej sett det tidigare heller...

2. Något måste ju skilja min bils kopplingsschema med de andra 2 bilarnas.. Standard är vadå?
av Fred
Hehe...elmontören bör nog forsätta med el och inte ge sig på yrket fotograf! :lol: Bra information dock, sparas som bokmärke! :D
av Larzan
isak skrev:vad menar du larzan?
finns väl bara 9pol eller 13 pol även kallad europakontakt? bägge har en kopplingsstandard.
isak
Njae. Ska du dra husvagn stöter du ibland olika modeller.
Se bifogad sida. Normal 7 polig, Multicon, multicon west och Jäger-kopplingar.
http://www.campingnorden.dk/elstik.htm
Användarvisningsbild
av CarMan
på morderna bilar fungerar inte diod terst verktyg, då det ger för låg ström (man måste då har ett tertverktyg med belastning)
Så din bil är alla gånger hel, men dom hade inte rätt utrustning & kunskap för att konstatere detta.

sen så ska man INTE bygla ett bakljus, då blir kärran helt svart om en sida dör. bakljus ska vara höger på höger & vänster på vänster.

nått är fel i kärran (alternetivt fel i omvandlaren om det nu är 7/13 poligt som ska konverteras)
Användarvisningsbild
av Guru
kalhygge skrev: 1. Krypströmmar ligger kvar på min kontakt. Det var dioder i testdosan, kärrans lysen lyser aldrig när man stänger av bilen.
Guru skrev: Bilen bryter inte strömmen till 100% när du tar ur nyckeln, det tar ett tag innan alla styrenheter somnar och strömmen bryts helt. Det syns inte med glödlampor då den lilla ström som läcker inte orkar tända lampan men med dioder syns det om man tittar noga.
Varför det är så vet jag inte, har frågat elkontruktion men fattade aldrig svaret... Det är inget fel på bilen i alla fall!
Användarvisningsbild
av Erico
Köpte en ny släp för 2 år sedan där hela innandömet i kontakten var vänt 180* fel = noll funktion, nog kan det vara fel från fabrik nog. På min v70 -05 tänds ljusen på släpet om man öppnar en dörr eller b-luckan för att slockna efter 1 minut även om jag stänger dörren direkt. Ska det va så?
Användarvisningsbild
av CarMan
det där med bakluckan kan jag förstå, men inte det med dörren? man jag har inte studerart detta tidigare, så jag vet inte om det är en inbyggd funktion eller ej
av Fred
Erico skrev:På min v70 -05 tänds ljusen på släpet om man öppnar en dörr eller b-luckan för att slockna efter 1 minut även om jag stänger dörren direkt. Ska det va så?
Skulle kunna vara en säkerhetsfunktion...att släpet tänds tillsammans med innerbelysningen för att varna andra bilister att bilen har ett släp kopplat. Det känns lite långsökt, och för mig, kanske inte smart. Om jag skulle komma körandes i mörkret och plötsligt tänds ljusen på ett släp vid vägkanten så skulle nog min uppmärksamhet inte riktas mot varselljusen på den öppna dörren och personen som öppnat denna... :roll:

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]