Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Frågan är om man inte skulle kunna kräva ersättning från SBP om detta skulle inträffa... :roll:
Användarvisningsbild
av pang58
Det har ju inträffat några gånger att nybesiktade (godkända) bilar kört ut från hallen och sedan rasat ihop totalt en bit därifrån. Men Bilprovningen har hittills inte tagit något ansvar för dylika händelser. Det är nog mer än lönlöst att begära ersättning från dem.
av Tartryffel
Fred skrev:Frågan är om man inte skulle kunna kräva ersättning från SBP om detta skulle inträffa... :roll:
Vad är det du skulle kräva ersättning för? Att det står i ett papper att deras dator inte fått kontakt med bilens dator?
Det är precis det som står där, och skulle en spekulant påstå att han backar ur pga det där så kan var och en räkna ut att han inte skulle köpt bilen iallafall. Det är inte ens ett underkännande vid besiktning.

Att det inte skulle gå att få kontakt med bilens dator med rätt grejer är oerhört ovanligt.
av Gelis
pang58 skrev:Det har ju inträffat några gånger att nybesiktade (godkända) bilar kört ut från hallen och sedan rasat ihop totalt en bit därifrån. Men Bilprovningen har hittills inte tagit något ansvar för dylika händelser. Det är nog mer än lönlöst att begära ersättning från dem.
Det här har faktiskt drabbat mig, eller rättare sagt min sambo men det var jag som fick reda upp skiten.

Hon hann bara ut ur hallen och skulle svänga ut på gatan så åkte bromspedalen i golvet, Ett bromsrör var totalt upprostat. Rena turen att det hände där det gjorde.

Bilprovningen fullkomligt ointresserade.

Har även råkat ut för anm. på glapp styrled fast densamma var sprillans ny, fanns inget glapp fast bilproverskan (ja det var en hon) gav sig faan på att det var glapp, solklar 2:a. Var tvungen att leva en hel jävel och hämta stationschefen. Fick då rätt.

Vad vill jag ha sagt med detta, jo att
Bilprovningens kontroller är väldigt godtyckliga
av Pollys
P0600 är en felkod, de är inte att man inte har kontakt med boxen från deras dator, utan en felkod som lagrats i bilens felminne. Jag håller själv på att utreda vad denna betyder. Men har läst ur den med en felkodsläsare tillsammans med andra koder. Dvs. att jag har kontakt med boxen.
av Kurtoua
Hej Översatt till volvokod blir det detta om det är till någon hjälp //Kurtoua

P0600 =ECME000 Styrenhet internt fel Felaktig signal. Permanent fel
av Pollys
Kurtoua skrev:Hej Översatt till volvokod blir det detta om det är till någon hjälp //Kurtoua

P0600 =ECME000 Styrenhet internt fel Felaktig signal. Permanent fel
Hur översatte du den??

Letar runt efter just detta!
av Kurtoua
Hej Pollys
I vida finns det översättningar Jag har jobbat över 10år på en volvoverkstad det är utskrivningrbara.
Mvh Kurtoua
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]