Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det är CEM E000 som ställer till det om jag får gissa.

Vem läste av felkoder & vad läste dom av med?
Det fins ämligen ingen BCM i din bil !
Troligen har du internt fel i ABS enheten
av Tartryffel
CarMan skrev:
andreas 80 skrev:När byttes batteriet sist? Mycket skumma fel när det börjar bli dåligt.

Dessutom med det som visas i displayen, med bromsfel & motorservice måste det finnas felkoder.
Visst lossar ni batteriet så fort det dyker upp kanske det försvinner. Nästa gång se till att ha någon med en bra felkodsläsare till hands.
Nej, det blir inte fel när betteriet blir dåligt, är så trött på att folk skrivet detta hela tiden på det här forumet. varför lura i folk at byta batteri hele tiden?
Ja ska man rekommendera batteribyte så kan man ju börja med att konstatera om felet uppkommer när bilen är igång eller inte. Eftersom man inte behöver batteriet under färd då generatorn gör jobbet så spelar det ingen roll om batteriet är slut. Konsekvenserna av det får du först när du stänger av motorn.

Nu håller inte jag med Carman alla gånger om det här med problem som orsakats av batteriet, men i det här fallet är det ju sjukt långsökt.
"motorn går ojämnt och låter som en stenkross" <-- hur får man det till att bero på batteriet?

Avslutningsvis: "låg signal-felen" kan mycket väl bero på ett dåligt batteri. Men det är inte därför din bil går dåligt.
av zapy
CarMan skrev:det är CEM E000 som ställer till det om jag får gissa.

Tack tack, det var med PPC Diagnostic och en arbetskamrat som gjorde jobbet.
Så BCM lär nog finnas om han fick upp det i PPC :)
Eller om tidigare utläsningar ligger kvar i PPC då han också har en volvo.

Tack för alla svar!!
Användarvisningsbild
av CarMan
zapy skrev:

Tack för alla svar!!

NEJ en BCM finns inte, det är mjukvaran i PPC:n som inte kan sitt jobb.
av zapy
CarMan skrev:
zapy skrev:

Tack för alla svar!!

NEJ en BCM finns inte, det är mjukvaran i PPC:n som inte kan sitt jobb.
Nehepp.
Inte för att jag tvivlar men måste ju fråga oavsett, PPCn ska ju fungera för bilen samt att det var senaste mjukvaran i den.

Fel på PPCn?

Och vad är BCM? styrning för abs?
Varför kan PPC då påstå att det är fel på modulen om den nu inte ens existerar?

Bara generalla frågor, inget för att vara otrevlig.

//MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
det är bara benämningan som är fel. PPC har tyligen dragit alla bilar öve en kam o skiljer inte på att enheterna "är olika" fån olika årsmodeller.

Du har en ABS enhet i din bil, inte en BCM, BCM kom 2002
av zapy
CarMan skrev:det är bara benämningan som är fel. PPC har tyligen dragit alla bilar öve en kam o skiljer inte på att enheterna "är olika" fån olika årsmodeller.

Du har en ABS enhet i din bil, inte en BCM, BCM kom 2002
Jaha, skitbra, men då är det alltså internt fel i ABSen, men kan detta göra så motorn låter som den lät?
Vad kan det vara för fel? vad bör man göra? vad kan det kosta? om du nu vet :)
Användarvisningsbild
av CarMan
hur motorn lät vet jag inte, så jag vet inte om det kan ha mad det att göra.

så länge jag inte har bilen i mna händer kan jag bara gissa
av zapy
CarMan skrev:hur motorn lät vet jag inte, så jag vet inte om det kan ha mad det att göra.

så länge jag inte har bilen i mna händer kan jag bara gissa

ge mig en kvalificead gissning då :) eftersom du verkar kunna detta bra så uppsakattas allt oavsett hur dumt det kan låta i mina öron :)

//MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag är lite nyfiken, för jag ska fortsätta med en S80 på jobbet i morgon med liknande problem... Känns bra med VIDA då, PPC verkar yra lite ibland. AOC och DEM finns knappast, BCM 0093 tror jag har med lastsignal från ECM att göra, inte lutningsvinkel. ECM 2120 är främre lambdasond, inget annat.

Men även om sonden är kass så är det inte huvudproblemet här, det är kommunikation. ABS-styrenheten är lite misstänkt som Carman säger, det förekommer lite dåliga lödningar i den. Eftersom ett av termineringsmotstånden sitter i den kan att avbrott här störa CAN-kommunikationen för övriga styrenheter också.

Jag vet inte vad PPC kan göra utöver att läsa felkoder? Går det att se om styrenheter är "vakna"? ETM har inte satt några felkoder t ex, men beror det på att det inte finns några eller att den inte har kommunikation? Kan man t ex läsa ut spjälläge med PPC så vet man att den är vaken och pratar.

Åter till mina problem om Carman har några idéer? Liknande symptom och koder. Jag var inne på CEM först eftersom jag hade kommunikationsproblem på både HS och LS-Can (DIM, UEM, SRS och nån mer) ABS-styrenheten verkar OK i det här fallet, jag får inget annat än 60 Ohm över CAN.
Det sista som hände i fredags var att ECM blev röd och slutade svara, men allt annat fungerade. CAN-bussen borde vara ok, eftersom ETM funkar fint, och motorn startar, så matning till ECM finns. Så, ECM kass?

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]