Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEK
Tack för alla synpunkter.

Kan konstatera visa motstridigheter. Efter att ha lagt pannan i djupa veck tror jag mig konstatera att det svarta fältet bakom backspegeln inte är för automatiska betalninssystem! Satte själv min precis nedanför den området bakom backspegeln. Slipper då även problemet med vad som händer när jag tar bort den (för ingen tror väl att systemet med trängselskatter blir permanent...).

Sen vill jag nog vidhålla det inte kloka i att införa ett försäk som förutsätter midsommarväder om man inte har varmgarage. Hyra en GDS-hall för att montera transpondern, du måste skämta. Det blev en halv timme på tomgång, det var den miljövinsten!

Tack för alla svar, gott nytt år alla!

/Per
av Teemu
hade det inte varit enklare att koppla bilens reg.nr till autogiro kontot och slupit transpondersen? Antar att vi fått betala ganska mycket för transpondrarna.
Är dessutom lite rädd för att systemet kommer att bli kvar. Vore inte första gången politikerna lovar en sak och sedan inte håller det. Och med tanke på så mycket tid och pengar det investerats i uppbyggandet så vill dom nog inte kasta bort det heller.
av semmelman
Volvo-power skrev:Har kört taxi några år innan min nuvarande verksamhet,
och i Stockholms taxibilar används transpondrar för att
komma in på Arlanda flygplats. I min taxi bil en Volvo
V70 -04 satte jag fast transpondern så häftområdet var på
det svarta fältet i vindrutan och så att tranpondern var fullt
synlig genom vindrutan annars finns risk att om man placerar
den inom det svarta området att den inte får nån mottagning
från sändaren som sitter i själva den sk masten ovanför bilen.
Varje gång man passerade en sådan mast
gav transpondern ifrån sig ett pip på att man var registrerad.

Om man nu inte har möjlighet att att montera en transponder inom
så får man väl ta kontakt med vänner och bekanta och höra om de
har möjlighet att låna sitt garage eller så kan man ta en sväng till OKQ8
och nyttja deras gör det själv hall.
Den där transpondern vi (taxi) har till arlanda glömdes att sättas upp när vi bytte ruta senast så jag lät den ligga ovanpå fönsterbrädan nära rutan men då var tydligen avståndet för långt till masten då för den funkar inte där. Liksom bara några dm skillnad uppe eller nere av framrutan, tycker det är konstigt att några få dm gör så stor skillnad, därför jag undra om batteriet kan va slut, eller det kanske inte finns nåt batteri? Försökte öppna den men den var svåröppnad och jag ville inte ha sönder plasten. Så den har inte batteri eller?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]