Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Tack för all info.

- Finns det någon bra "vital del" som man kan plocka bort för att öka stöldskyddet?
På mina gamla 240 tog jag alltid med mig rotorn när jag kände mig osäker. På gasolbilen (240) tog jag "säkerhetsrelälet".
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
din bil har bra skydd, de har ju en startspärr som gör att motorn bara går att starta med dina nycklar, så om du kodar bort den bodt tappade nyckeln så är det lugnt.
av J.F.S
2900:- betalade jag 2008 för en ny nyckel och en ny fjärr. Det var ink jobbet att programmera in den nya och ta bort alla gamla nycklar/dosor som inte finns kvar.
av putte62
Angående "vital del" antar jag att du vill föräkra dig om att ingen stjäl bilen medan du letar/utesluter möjligheten att återfinna nyckeln själv? Det första man skulle vilja förhindra är ju att någon "hittar" bilen med hjälp av upphittad/stulen fjärrkontroll.
Vet någon på forumet hur man tillfälligt skulle kunna stänga av/minska räckvidden för fjärrmotagaren? Om man vågar man ha bilen olarmad kanske det lättaste är att ta bort säkringen för fjärrmotagaren eller koppla bort batteriet? Sannolikheten för att bilen hittas och stjäls med nyckel skulle ju i så fall minska drastiskt.
av Gandalfi
J.F.S skrev:2900:- betalade jag 2008 för en ny nyckel och en ny fjärr. Det var ink jobbet att programmera in den nya och ta bort alla gamla nycklar/dosor som inte finns kvar.
2900:- ??? På allvar, det är en nyckel inte en av elektronik boxarna. Hur ända in i h....e kan en nyckel med larm dosa alt. KIR nyckel kosta 2900:-?

Varför skulle det vara så kostsamt för Volvo att göra en sådan, gör man en nyckel ute i handeln kostar det som mest ett par hundringar om du har en specialnyckel som måste beställas för att den är skyddad. Vad det gäller alarmdosa så har jag fjärrkontroll till mitt hemlarm, väldigt lik dosan till bilen. När den ena åkte en sväng i tvättmaskinen så beställde jag en ny och det kostade 500:- med programmering. Sammanlagt ca. 6-700kr om nu båda sakerna skulle behöva ny anskaffas.
2900kr, också undrar en del varför man inte väljer Volvo när man ska göra saker med bilen. Nu är det det svårt, för att inte säga omöjligt, att ta detta ärende någon annanstans. Men det priset är bara rent ocker, ingenting annat.
av hansjkpg
2900:- ??? På allvar, det är en nyckel inte en av elektronik boxarna. Hur ända in i h....e kan en nyckel med larm dosa alt. KIR nyckel kosta 2900:-?

Varför skulle det vara så kostsamt för Volvo att göra en sådan, gör man en nyckel ute i handeln kostar det som mest ett par hundringar om du har en specialnyckel som måste beställas för att den är skyddad. Vad det gäller alarmdosa så har jag fjärrkontroll till mitt hemlarm, väldigt lik dosan till bilen. När den ena åkte en sväng i tvättmaskinen så beställde jag en ny och det kostade 500:- med programmering. Sammanlagt ca. 6-700kr om nu båda sakerna skulle behöva ny anskaffas.
2900kr, också undrar en del varför man inte väljer Volvo när man ska göra saker med bilen. Nu är det det svårt, för att inte säga omöjligt, att ta detta ärende någon annanstans. Men det priset är bara rent ocker, ingenting annat.[/quote]

.
Angånde priser på nycklar så kan jag väl säga att jag såg pris på vad SAAB tar för att byta batteri till sina nycklar Priset var 1500:- , så det finns märken som är värre :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gandalfi skrev:
J.F.S skrev:2900:- betalade jag 2008 för en ny nyckel och en ny fjärr. Det var ink jobbet att programmera in den nya och ta bort alla gamla nycklar/dosor som inte finns kvar.

2900kr, också undrar en del varför man inte väljer Volvo när man ska göra saker med bilen. Nu är det det svårt, för att inte säga omöjligt, att ta detta ärende någon annanstans. Men det priset är bara rent ocker, ingenting annat.
Priset har inte med tillverkningskostand att göra. det har men konkurrens att göra.

Eftersom det inte finns pirat kan kan ta 2900 kr även om det bara kostar 20 kr att tillverka grejen, så enkelt är det.

Köpte just ett armbandsur i rostfritt med som med batterier,, länkar, metaller glas och elektromekanik osv som säkert kostar precis lika mycket att tillverka, men det kostade bara 30 kr pga konkurrensen.
av poan
Hej och tack för kommentarerna.
Pratat lite med den lokale Volvohandlaren. Fick ett preliminärpris på 1800:-. Jag hör av mig ang vad det går på i slutändan.
Farbror och tant blå har inte fått in nå*t ännu men jag avvaktar till början på nästa vecka innan jag beställer nyckel och fjärr.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är det dyrt. men vi kanske ska grana upp det lite.
Vi pratar om 2 olika "reservdelar" Den ena av delara ska slipas med special masnkin efter just din nyckelkod + fraktkostnad
den andra delen går att massprodusera.
Båda delarna innehåer elektronik

sen har vi arbetskostnad på båda delarna, det är alltså 2 oliak jobb (olika mukvaror & olika probramering + brotprogrameringar) som ska göras

detta går inte att ämföra emd att köpa & lägga till en larmdosa till en 850

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]