Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Sharkbait skrev:Någon som har kunskap om detta kan gå på bilhandlarens garanti?
Mvh
Det är ju inte alldeles enkelt att svara på. När köpte du bilen, hur gammal är den, vilken garanti fick du från handlaren? Normalt sett har man 6 månader på sig att reklamera fel även om man inte fått någon särskild garanti.
av Sharkbait
andreas_lofgren skrev:
Sharkbait skrev:Någon som har kunskap om detta kan gå på bilhandlarens garanti?
Mvh
Det är ju inte alldeles enkelt att svara på. När köpte du bilen, hur gammal är den, vilken garanti fick du från handlaren? Normalt sett har man 6 månader på sig att reklamera fel även om man inte fått någon särskild garanti.
Den inhandlades för 6 dagar sedan. Det var 3 månaders garanti på bilen. Det är en -07!

Mvh
av Lövet
Då ska det självklart gå på garantin. Något annat ska du inte acceptera.
av Lövet
Det förekommer på vissa årsmodeller verkar det som. Själv hade jag ju en äldre bil (utan instant traction) och den fungerade felfritt.

Du är den tredje personen jag läser om som verkar ha det här felet. Om det är mycket eller lite är svårt att säga.
av Goolie
Köpte min 06:a AWD i somras och har inte varit nöjd med den vad det gäller framhjulsspinn. På arbetet kör jag bland annat xc70 2006-2010 och dessa funkar helt annorlunda, spinner aldrig och går iväg lugnt och ryckfritt utan framhjulsspinn i halka. Däremot våra framhjulsdrivna v70:s 2006-2010 spinner lös ordentligt på liknande underlag precis som min bil gör.
Såg denna tråd och läste av felkoder på min bil. Mycket riktigt dök "DEM 0007" upp och det var den enda DEM felkoden. Blir till att kontakta försäkringsbolag (AB Svensk bilgaranti via Bilia Maxitrygg = 2 år eller 2000 mil) och bilverkstad för åtgärd och byte av trycksensor i Haldexen. Förhoppningsvis byts den ut på garantin. :shock:
av llesrof
Goolie skrev:Köpte min 06:a AWD i somras och har inte varit nöjd med den vad det gäller framhjulsspinn. På arbetet kör jag bland annat xc70 2006-2010 och dessa funkar helt annorlunda, spinner aldrig och går iväg lugnt och ryckfritt utan framhjulsspinn i halka. Däremot våra framhjulsdrivna v70:s 2006-2010 spinner lös ordentligt på liknande underlag precis som min bil gör.
Såg denna tråd och läste av felkoder på min bil. Mycket riktigt dök "DEM 0007" upp och det var den enda DEM felkoden. Blir till att kontakta försäkringsbolag (AB Svensk bilgaranti via Bilia Maxitrygg = 2 år eller 2000 mil) och bilverkstad för åtgärd och byte av trycksensor i Haldexen. Förhoppningsvis byts den ut på garantin. :shock:
Dukan ju alltid kolla med försäkringsboilaget, men risken är att det blir dyrare än att pynta det själv. SOm jag skrv tidigare så betalade jag cirka 875 SEK för att få detta fixat. Volvo tog halva kostnaden. Skall du ta det på maskinskadeförsäkringen så får du nog räkna med att betala 20% självrisk och som lägst 2000 SEK.
Tack för all den infon!!! Har kommit så långt att jag får fram DEM DTCS SET men jag får inte fram om jag har 0, 1 eller 10 felkoder där. Hur får man fram för att se hur många det är?
Det får du dessvärre inte. Åk in med bilen till en volvoverkstad och boka tid för felkodsavläsning. Ja, om de nu inte kan hjälpa dig direkt. Jag kan nästan ta gift på att det bara är den felkoden och då skall trycksensorn bytas ut och det gör de hur smidigt som helst till en låg kostnad.
av Sharkbait
llesrof skrev:
Tack för all den infon!!! Har kommit så långt att jag får fram DEM DTCS SET men jag får inte fram om jag har 0, 1 eller 10 felkoder där. Hur får man fram för att se hur många det är?
Det får du dessvärre inte. Åk in med bilen till en volvoverkstad och boka tid för felkodsavläsning. Ja, om de nu inte kan hjälpa dig direkt. Jag kan nästan ta gift på att det bara är den felkoden och då skall trycksensorn bytas ut och det gör de hur smidigt som helst till en låg kostnad.

"Styrningen till AWD heter DEM och du kommer förmodligen få DEM DTCS SET i den modulen. Man kan inte läsa ut vad man har för felkod, bara att man ha en eller flera."

Vad menade du med det?

Mvh
av J.F.S
Han menar att du kan se om systemet har rapporterat felkod/er. Om det sen är 10 eller 1 ser du inte.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]