Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Kurvan skrev:Volvos regnsensor är helt kass! Frugan har en Toyota corolla verso -04 med regnsensor.Den börjar gå när det behövs och stannar direkt när rutan är "torr". På min XC70 D5-03 så måste JAG föra spaken upp och ner en gång när det börjar regna, för att den huvudtaget ska sätta igång! Måste man verkligen "Aktivera" den varje gång?

Mvh Kurvan XC70 D5-03
Det är inte endast volvos regnsensor som är kass, min förra saab 9-5 hade samma problem... helt jobbigt... därför ingen regnsensor nu på min v70 :D
av BG
CarMan skrev:
BG skrev:Någon som har problem med inkonsekvent regnsensor. På vår S60 2005 har man just uppgraderat. Dagarna efter började det igen. Efter att torkat rutan torr fortsätter den ca en minut till utan intervall. Allt vid samma inställning mao översta läget/inställning.

Tacksam för svar/BG
hur är rutan vid sensorn, nån skada eller fins det smuts?
hur bra torkar torkarbladen?
intreffar detta jämt, eller bara iblend, om det bara händer ibland, när händer det?
Alltså, det är vid samma förutsättningar den är inkonsekvent. Har fina blad, ingen skada eller smuts.
Det inträffar bara ibland. Några gånger vid stillastående, tex övergångsställ är det pinsamt när plötsligt regnsensorn börjar gå med högsta torkhastighet med torr ruta och man får släcka sensorn. När man sen aktiverar igen kan den tex den dagen gå normalt igen. Efter uppgraderingen uppförde den sig inkonsekvent igen och stannade inte när rutan var torr. Det var då torrsnö som kanske förklarar just denna gång. Ändå är man nöjd med bilen. Även verkstaden och dess bemötande måste jag tillägga.

BG
av Frigge
Kanske sensorn behöver bytas helt enkelt ? Fortsätt anmärka på det hos din Verkstad så dom byter ut givaren. Felet verkar ju ligga i givaren då.

/Fredrik
av BG
Frigge skrev:Kanske sensorn behöver bytas helt enkelt ? Fortsätt anmärka på det hos din Verkstad så dom byter ut givaren. Felet verkar ju ligga i givaren då.

/Fredrik
Japp, kommer att utvärdera sensorn noga. Har gott om garantitid kvar!

BG
Användarvisningsbild
av CarMan
regnsensorn sänder ut en ljus signal som stutsar i rutan & tilbaka till sensorn, om det är nåt på rutan presis framför sensorn så missar delar av ljus siknalen sensorn, eller så missar signalen helt, detta på grund utav att matrialet ej längre är plant.

när ljus signalen misar så betyder det att torkaren ska svepa en gång över rutan.
Ni för står kanske att denna konstruktion är lite känslig & svår att få att jobba optimelt i alla driftsförhållanden.

om det är mycke skit på rutan så hastigheten blir hög, ska regnsensorn inte stanna direkt utan svepa nån extra gång.
av zenobia
Kurvan skrev:Carman= Om du inte kan tillföra något så svara inte!
Carmans svar kan ju inte bli mer relevant. Han påpekade att det INTE är samma regnsensor.

Det är ju snarare ditt inlägg som är Of.T...
av TobbeÖ
Lånar denna tråd för en fråga om regnsensor i min nyss köpta V70 modellår 2005. Enligt manualen här på nätet så skall man endast behöva trycka på knappen som markerar regnsensor och då skall den gröna LED-lampan börja lysa och sensorn skall nu vara aktiverad. Jag kanske är korkad men jag får inte detta att funka, det börjar nämligen inte lysa nån grön lampa... Några tips någon? Måste jag hålla inne toklänge kanske?

Det som är extra intressant är att manualen som jag fick med när jag köpte bilen förmodligen inte stämmer med modellår 2005 eftersom där finns inte aktiveringsknappen med...
av TobbeÖ
I morse funkade det, dvs den gröna lampan lyste när jag tryckte på knappen... Jag kanske bara har varit blind förut vad vet jag....? Dessutom så kom det lämpligt nog några få regnstänk på vägen till jobbet så det var verkligen inte bara den gröna lampan som fungerade, även själva funktionen funkade! HALLELUJA! ;)
av haxpet
Den gröna lampan på spaken för regnsensorn är svår att se om den lyser, i alla fall på dagen. Man måste titta ganska rakt emot den för att se att den lyser, redan med lite vinkel så är det svårt att se.
av Pebben
Kan bara säga att jag tycker också att regnsensorn på Volvo är helt värdelös. Varför inte kopiera BMWs som funkar jättebra på 3-serien E46.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]