Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som någon skrev tidigare, så förekommer detta på många andra bilar också.

Huvudorsaken är ju att motorn inte alltid hinner köras helt varm, vid varje körning.
Det bildas då kondens, som inte oljan kan ta hand om, förrän den kommer upp i driftstemperatur.

Byter man sen olja, lite för sällan, så bryts molekylkedjan som oljan består av ned, och den förlorar sakta med säkert sina egenskaper, där en viktig egenskap är just renhållning.

På min bil så har jag kapat av slangen som kommer från motorns topp, och går ned till oljefällan, och gjort en skarv på den. Emellanåt brukar jag dra isär skarven, köra ner en liten plastslang som når ner till oljefällan, och koppla på en dammsugare på den lilla slangen. Men ytterst lite kondensslam kommer ur.

Jag byter iofs olja senast vid 1500 mil (ca 2ggr /år) och kör enbart långa sträckor.
Geiger (och andra kunniga förstås), hur ofta bör man byta på olja i en bil som min som främst går i stadstrafik och sällan hinner bli genomvarm? Åker kanske 1mil/dag totalt och ca 1500-2000 mil på ett år. Bytte oljefälla och rengjorde vevhusventilationen i somras. Bytte självklart olja i samband med detta. Det var väldigt lite klegg och jag har inga problem med bilen.

Kollade även spjällhuset och det var rent och snyggt.

Är ett byte var 1000:e mil lagom?
Ska man slippa bekymmer så lär man åka långt och hårt. Det tar några mil innan oljan är huffsat varm. Och kör man normalt så blir ju oljan till slut varm nog att kondensen försvinner. Men det innebär inte att faran över över. Oljan är normalt sett ändå för kall, vilket gör att den koksar, oavsett vad det står på oljedunkarna man köper.

Mina bilar går väl inte sådär jättehårt, men vettig olja och bitvis hårdare körning för att värma upp oljan har än så länge räddat mig från bekymmer.
lars2172 skrev:Hej . vad kostar det att lämna i bilen på rejmes för en korekt rengöring av vevhusventlation /mvh lars
Från 4500 och uppåt skulle jag tro beroende på vart i landet och ej rengöring av tråget
Severin skrev:
lars2172 skrev:Hej . vad kostar det att lämna i bilen på rejmes för en korekt rengöring av vevhusventlation /mvh lars
Från 4500 och uppåt skulle jag tro beroende på vart i landet och ej rengöring av tråget[/quote

Jag var hos rejmes för ett par dar sedan o bilen börjar närma sig 16000 mil . Ock jag frågade i fall dom gjorde rent
vevhusventilationen då också . fick svar att dom hade gjort det på ett par bilar men det skulle INTE vara nödvändigt så på min bil . Ska dom inte gå efter vad som står i servischemat eller? mvh lars

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]